וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיירה של ואגנר הותקפה בדרך למוסקבה, הכוחות הצ'צניים נשלחו לסייע לפוטין

מוסקבה מעבה את מערכי ההגנה מול ניסיונות קבוצת שכירי החרב להתקדם לבירה והורתה לתושבים להישאר בבתים. בקרמלין אמרו כי פוטין שוחח עם בעלי בריתו באזור על המצב, מסוקי קרב תקפו מתקן נפט באחת הערים שכבש הכוח. בקייב ובמערב עוקבים מקרוב: "נמשיך לתמוך באוקראינה"

מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023/רויטרס

הקרבות בין צבא רוסיה ולבין קבוצת ואגנר התרחבו היום (שבת), כששיירה של ארגון שכירי החרב הותקפה מהאוויר בדרכה למוסקבה הבירה מדרום-מערב המדינה. חיילים הציבו מכונת ירייה בכניסה לבירה, שנמצאת בסוג של עוצר לאור המרד שמוביל יבגני פריגוז'ין, מפקד קבוצת ואגנר ובעל בריתו עד לא מכבר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שטוען כי "העם" איתו. בשעות הערב שליט בלארוס מסר כי "מפקד קבוצת ואגנר הסכים להפסיק את הלחימה".

הכוחות ממשיכים להתקדם צפונה, לכיוון מוסקבה, ונכנסו לתוך מחוז ליפצק. מושל המחוז אמר כי הרשויות ושירותי הביטחון נוקטים את כל "אמצעי הביטחון הנדרשים". ראש עיריית מוסקבה הורה לתושבים להישאר בבתים, והודה כי "המצב קשה". דמיטרי מדבדב, סגן יושב ראש המועצה לביטחון לאומי ונשיא רוסיה לשעבר, הזהיר בשיחה עם פוקס ניוז כי קבוצת ואגנר עלולה לקבל לידיה כוח גרעיני. "העולם יעמוד על סף הרס, לא נאפשר מהלך כזה", הוסיף.

במקביל, נשיא רוסיה חתם על חוק חירום המאפשר לעצור עד 30 יום את מי שיפר את המשטר הצבאי באזורים שבהם הוא הוכרז, ושירותי הביטחון פשטו על משרדיו של פריגוז'ין בסנט פטרסבורג והחרימו סכומי כסף גדולים.

זהו האתגר הפנימי הגדול ביותר שעמו מתמודד פוטין מאז שעלה לשלטון בתחילת המילניום, ולתוצאותיו יהיו השלכות גדולות על המלחמה באוקראינה ועל מדינות האזור. אוקראינה ומדינות המערב עוקבות מקרוב אחרי ההתרחשויות. מהבית הלבן נמסר כי שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שוחח עם עמיתיו ממדינות ה-G7, שהבהירו כי תמיכתם בקייב תימשך. עוד נמסר כי נשיא ארצות הברית ביידן שוחח עם נשיא צרפת מקרון, קנצלר גרמניה שולץ וראש ממשלת בריטניה סונאק, שהדגישו את תמיכתם הבלתי מתפשרת באוקראינה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שרק השבוע הודה כי כוחותיו לא מתקדמים בקצב הראוי במתקפת הנגד שלהם, הביע שביעות רצון מהלחימה הפנימית. "החולשה של רוסיה ברורה. חולשה כוללת", כתב ברשתות החברתיות. "ככל שרוסיה תחזיק עוד את כוחותיה ושכירי החרב שלה על אדמתנו, כך יגבר הכאוס, הכאב והבעיות שלה בהמשך".

מפת ההתקדמות של קבוצת ואגנר למוסקבה, 24 ביוני 2023. סטודיו וואלה, מערכת וואלה!
מפת ההתקדמות של קבוצת ואגנר למוסקבה, 24 ביוני 2023/מערכת וואלה!, סטודיו וואלה

פוטין נשא נאום לאומה בשעות הבוקר, שבו תיאר את פריגוז'ין כבוגד, ושוחח עם שורת מנהיגים באזור בניסיון של הקרמלין לשדר עסקים כרגיל אחרי שנפוצו דיווחים על כך שעזב את הבירה. בין המנהיגים שעמם שוחח הוא נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שלפי הקרמלין הביע תמיכה בפוטין, ונשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו. גם איראן התייצבה לצד פוטין.

ברוסיה עצמה, שורה של בכירים הביעו את נאמנותם לפוטין במהלך היום והתנערו מפריגוז'ין. מנהיג צ'צ'ניה, רמזן קדירוב, שכוחותיו נלחמים אף הם באוקראינה, האשים אף הוא את מפקד קבוצת ואגנר בבגידה ואמר כי הוא ישלח את כוחותיו לסייע בדיכוי המרד. גם הנשיא לשעבר דימיטרי מדבדב, אחד מהגורמים הנציים ביותר במוסקבה מאז פרוץ המלחמה, קרא להתאחד סביב פוטין, והפטריאריך של רוסיה העביר מסר דומה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

עומד בפני האיום הגדול ביותר לשלטונו. פוטין בנאומו לאומה, הבוקר

בוידאו: פוטין: "נגן על עמנו ועל המדינה שלנו מכל איום, לרבות בגידה מבפנים"/רויטרס
שיירה של קבוצת ואגנר בכביש המוביל למוסקבה, רוסיה, 24 ביוני 2023. רויטרס
שיירה של ואגנר בדרך למוסקבה, היום/רויטרס

כוחותיו של פריגוז'ין השתלטו הבוקר על שתי ערים גדולות בדרום המדינה אחרי שחצו את הגבול מאוקראינה. לוחמיו השתלטו על בסיסי הצבא והמתקנים הביטחוניים ברוסטוב ובוורונז' השוכנות בדרום-מערב המדינה, לא הרחק מהגבול עם אוקראינה. פוטין השווה את המרד שפרץ בזמן המלחמה באוקראינה למהפכה ולמלחמת האזרחים ברוסיה שפרצה בזמן מלחמת העולם הראשונה.

בניסיון להקשות על כוחות ואגנר להתקדם אל מוסקבה, מושל מחוז ליפסק שבמרכז המדינה הודיע כי הכביש המהיר המחבר את הבירה עם מחוזותיה הדרומיים של רוסיה נסגר לתנועה בגבול עם מחוז וורונז', כ-400 ק"מ מדרום למוסקבה. תיעודים מהכביש הראו שיירה ארוכה של כלי רכב צבאיים.

מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023. רויטרס
קורא תיגר על פוטין. פריגוז'ין בסרטון שפרסם מרוסטוב, הבוקר/רויטרס

אך פריגוז'ין המשיך בטון התקיף שלו גם אחרי נאומו של פוטין, ואמר כי הנשיא טעה כשהאשים אותו בבגידה. לדבריו, לאף אחד מלוחמיו אין כוונה להניח את נשקם על פי הוראותיו. הוא אף הרחיק לכת יותר כשאמר שהם לא מוכנים להשלים עוד עם "השקרים, השחיתות והבירוקרטיה" של המדינה. "אנחנו פטריוטים רוסים", אמר.

אחרי סירבו של פריגוז'ין להיכנע, הותקף מהאוויר מתקן נפט בעיר וורונז', ככל הנראה כדי למנוע אספקת דלק מכוחותיו. שיירה נוספת של ואגנר הותקפה על ידי מסוקי קרב כשחלפה על פני וורונז', הנמצאת באמצע הדרך למוסקבה.

תיעוד מתקיפת מתקן נפט בוורונז' על ידי מסוק קרב

לפוטין אין צבא משמעותי שמגן על רוסיה, אם כוח וגנר ינהג בחוכמה, הם יגיעו כבר מחר למוסקבה

סרגיי אאוסלנדר, כתב ופרשן צבאי מומחה לענייני ביטחון ברוסיה אמר לוואלה! כי מדובר בהיסטוריה. "פריגוז'ין מנצל את העובדה שהצבא הרוסי שקוע ופועל באוקראינה. אין לפוטין צבא אמיתי במוסקבה, זו נקודת חולשה שלו. אין בתוך רוסיה צבא פורמאלי, כולם באוקראינה", הסביר. "יש במוסקבה משטרה, כוח שדומה ליס"ם של ישראל ואולי כמה יחידות מיוחדות - הם לא באמת יכולים לעצור את כוח ואגנר. לקבוצת ואגנר יש צבא של ממש. יש להם טנקים, תותחים וארטילריה שרצים עכשיו למוסקבה", הוא הוסיף.

גם הכוחות הצבאיים שנמצאים בעומק רוסיה, בעיקר סביב מתקני הגרעין הרגישים, לא ערוכים להתמודד עם כוח כמו קבוצת ואגנר. "הם אמורים להיות מתוגברים במצבי חירום בכוחות שנמצאים עכשיו באוקראינה. כרגע לא ידוע על פקודת נסיגה מאוקראינה למוסקבה", הסביר אאוסלנדר

לדבריו, ואגנר נמצאים עכשיו בגבול ליפצק, נסיעה של כחמש שעות ממוסקבה. "אבל לדעתי קיימים בדרך במחסומים. אני מעריך שלוחמי ואגנר יתקדמו בצורה חכמה. הם יודעים מה המצב של מוסקבה, הם תכננו את זה. להערכתי הם יגיעו מחר, ייקח להם לפחות יום", שיער.

אאוסלנדר הסביר כי "בברוסטוב, שם נמצא כוח גדול של קבוצת ואגנר, יושבת מפקדה גדולה שמנהלת את הלחימה באוקראינה. יש שם מצבורי אמצעי לחימה ודלק של צבא רוסיה. לכן, ברגע שפוטין הבין שקבוצת ואגנר החליטו לתקוף אותו הוא שלח מטוסים לתקוף את מאגרי הדלק במטרה לפגוע בכוח הקבוצה".

לדברי אאוסלנדר, לא ברור מה מטרתו של פריגוז'ין: "הוא הצהיר כל מיני הצהרות על צדק חברתי אבל ברור שזה לא קשור לזה. לאף אחד לא ברור מה המטרה שלו". עוד הסביר אאוסלנדר, כי קיים סכסוך עמוק מאוד בין פריגוז'ין לשר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו והרמטכ"ל ולרי גרסימוב כבר יותר מחצי שנה. "עד לא מזמן פוטין שיחק בכולם ורק לאחרונה הוא לקח צד", אמר.

אאוסלנדר העריך שזו מכה מורלית גדולה מאוד לצבא הרוסי שגם ככה סובל ממורל נמוך עקב ההפסדים בקרבות באוקראינה. "אם ואגנר יגיע למוסקבה - הלוחמים הרוסים באוקראינה יצטרכו להחליט אם הם ממשיכים להילחם או שהם מצדדים בקבוצת ואגנר וחוזרים הביתה", מסר.

"כרגע במוסקבה יש פאניקה, לאף אחד לא ברור מה קורה. קיבלתי דיווחים על הרבה מטוסים פרטיים שעוזבים את מוסקבה לטורקיה ולאיחוד האמירויות. לא ברור לאף אחד איפה פוטין. לעומתו, מזכיר שזלנסקי נשיא אוקראינה לא עזב את אוקראינה למרות שרוסיה ניסתה להרוג אותו. מעניין מה עושה פוטין עכשיו".

קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" ברוסטוב. 24 ביוני 2023. רויטרס
לוחמי ואגנר ברוסטוב, הבוקר/רויטרס

קבוצת ואגנר: מארגון חשאי למלחמה באוקראינה

פריגוז'ין פתח במרד במהלך הלילה והודיע כי הוא מתכוון להתקדם עד מוסקבה כדי להפיל את הנהגת הצבא הרוסי, שאותה הוא מאשים בהפגזת לוחמיו ובמפלות בשדה הקרב באוקראינה. הצבא קרא ללוחמיו להיכנע והבטיח להגן על ביטחונם של אלו שיניחו את נשקם, בעוד ששירותי הביטחון קראו ללוחמים לעצור את פריגוז'ין המואשם במרד צבאי. הוא טען כי אנשיו השתלטו על מטה הפיקוד הדרומי ברוסטוב ללא יריה אחת.

קבוצת ואגנר זוהתה לראשונה ב-2014, כשהיא תמכה בכוחות הבדלניים הפרו-רוסיים במזרח אוקראינה. בתחילת דרכה, היא הייתה ארגון חשאי, שפעל בעיקר באפריקה ובמזרח התיכון למען האינטרסים של מוסקבה ושל האליטה הרוסית, אך מאז היא התרחבה משמעותית.

בתחילה, הקבוצה נשנעה על ותיקי הכוחות המיוחדים של צבא רוסיה, אך במלחמה באוקראינה היא גייסה עשרות אלפי לוחמים מבתי הכלא לאור המחסור בכוח אדם בכוחות המזוינים. בינואר, בריטניה העריכה כי לארגון יש כ-50 אלף לוחמים בחזית.

פריגוז'ין, שריצה עונש מאסר לפני שפתח קריירה בענף המזון, נולד וגדל כמו פוטין בסנט פטרסבורג. הוא כונה תחילה "השף" של פוטין בשל עסקי הקייטרינג שסיפק לקרמלין, ובהמשך הוא התרחב גם למגזר הצבאי.

קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" ברוסטוב. 24 ביוני 2023. רויטרס
לוחמי ואגנר ברוסטוב, הבוקר/רויטרס

משרד החוץ שוקל לפרסם אזהרת מסע לרוסיה

עקב ההתפתחויות, משרד החוץ בוחן את האפשרות לפרסם אזהרת מסע לישראלים שנמצאים ברוסיה או מתכננים לנסוע לשם - כך אמרו בכירים במשרד החוץ. הנושא עלה בחיתוך מצב שהתקיים במשרד החוץ בראשות מנכ"ל המשרד רונן לוי (מעוז) בהשתתפות גורמים רלוונטים במשרד החוץ, נציגויות ישראל ברוסיה, מל"ל, משרד הביטחון ושב"כ.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקיים הערכת מצב בצאת השבת, בהשתתפות גורמים מדיניים וביטחוניים.

לפי הערכת משרד החוץ ונציגויות ישראל ברוסיה יש כיום 60-70 אלף אזרחים ישראלים ברוסיה ולמעלה מ-500 אלף יהודים ו/או זכאי חוק השבות.

בשלב זה אין הנחיה לפינוי דיפלומטים או בני משפחות של דיפלומטים מהנציגויות הישראליות ברוסיה. בכיר במשרד החוץ אמר כי בימים הקרובים ישלחו מתגברים קונסולריים למוסקבה וסנט פטרסבורג בהתאם לצפי להגברת הביקוש למסמכי נסיעה. "משרד החוץ עוקב אחר ההתפתחויות ביממה האחרונה ברוסיה ועומד בקשר שוטף עם שגרירות ישראל במוסקבה והקונסוליה הכללית בסנט פטרסבורג", אמר דובר משרד החוץ ליאור חייט.

קבוצת ואגנר בכביש המקשר בין הבירה מוסקבה לערי דרום רוסיה, 24 ביוני 2023. רויטרס
קבוצת ואגנר בכביש המקשר בין הבירה מוסקבה לערי דרום רוסיה, 24 ביוני 2023/רויטרס

פריגוז'ין השתלח במשך חודשים ארוכים בשר ההגנה של רוסיה ובמפקד הצבא, שאותם הוא מאשים בכישלונות הרבים בשדה הקרב ובהפקרת אנשיו. ביממה החולפת האשמותיו ואיומיו כבר עלו מדרגה, עד שהפכו למרד מזוין. הוא אף יצא לראשונה נגד הצידוק של פוטין לצאת למלחמה, מעשה שאזרח מן השורה עשוי להיענש עליו במאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully