וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין בנאום לאומה: המרד של קבוצת ואגנר הוא בגידה, התגובה תהיה קשה

24.6.2023 / 9:30

נשיא רוסיה הודה כי המצב "קשה" בעקבות המרד של ארגון שכירי החרב של מקורבו לשעבר פריגוז'ין, שהשתלטו על מתקני צבא בדרום. הוא האשים אותם ב"תקיעת סכין" בגב האומה, אך פריגוז'ין נחוש: לא ניכנע, לא מוכנים יותר לחיות תחת שחיתות ושקרים. בקייב מרוצים: "זו רק ההתחלה"

מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא הבוקר (שבת) נאום לאומה בעקבות המרד של קבוצת "ואגנר" והעומד בראשה יבגני פריגוז'ין, והאשים אותם ב"בגידה" וב"נעיצת סכין בגב" האומה. הוא אמר כי התגובה תהיה "קשה" וכי רוסיה "תנצח ותהיה חזקה יותר", וכי הוא נתן את ההוראות הנדרשות לצבא, אך פריגוז'ין דחה את דבריו וסירב להיכנע. באוקראינה, שעשויה להיות המרוויחה הגדולה מהמרד, הזהירו כי זאת רק ההתחלה.

פוטין אמר בנאומו כי כל מי שמתקומם נגד צבא רוסיה הוא "בוגד" והוא ייענש. עוד אמר נשיא רוסיה כי הוא יעשה הכול כדי "להגן" על המדינה, וכי תינקט "פעולה נחרצת" כדי להחזיר את היציבות. הוא הודה כי המצב קשה, והזהיר מפני הישנותה של מלחמת אזרחים נוספת. נשיא רוסיה אמר כי שאיפותיו "המוגזמות" ו"האינטרסים" של פריגוז'ין הובילו לבגידתו. הוא השווה את המרד שפרץ בזמן המלחמה באוקראינה למהפכה ולמלחמת האזרחים ברוסיה שפרצה בזמן מלחמת העולם הראשונה.

כוחותיו של פריגוז'ין, בעל בריתו של פוטין עד לא מכבר, השתלטו הבוקר על שתי ערים גדולות בדרום המדינה אחרי שחצו את הגבול מאוקראינה. לוחמיו השתלטו על בסיסי הצבא והמתקנים הביטחוניים ברוסטוב ובוורונז' השוכנות בדרום-מערב המדינה, לא הרחק מהגבול עם אוקראינה. הם מתכננים להתקדם לעבר הבירה מוסקבה, שהגבירה את הכוננות וביטלה את כל האירועים הציבוריים בשטחה.

פוטין בנאום לאומה על המרד של קבוצת ואגנר. 24 ביוני 2023. רויטרס
עומד בפני האיום הגדול ביותר לשלטונו. פוטין בנאומו לאומה, הבוקר/רויטרס

מאז נאומו, שורה של בכירים הביעו את נאמנותם לפוטין והתנערו מפריגוז'ין. מנהיג צ'צ'ניה, רמזן קדירוב, שכוחותיו נלחמים אף הם באוקראינה, האשים אף הוא את מפקד קבוצת ואגנר בבגידה ואמר כי הוא מוכן לסייע בדיכוי המרד. גם הנשיא לשעבר דימיטרי מדבדב, אחד מהגורמים הנציים ביותר במוסקבה מאז פרוץ המלחמה, קרא להתאחד סביב פוטין, והפטריאריך של רוסיה העביר מסר דומה.

אך פריגוז'ין המשיך בטון התקיף שלו גם אחרי נאומו של פוטין, ואמר כי הנשיא טעה כשהאשים אותו בבגידה. לדבריו, לאף אחד מלוחמיו אין כוונה להניח את נשקם על פי הוראותיו. הוא אף הרחיק לכת יותר כשאמר שהם לא מוכנים להשלים עוד עם "השקרים, השחיתות והבירוקרטיה" של המדינה. "אנחנו פטריוטים רוסים", אמר.

אחרי סירבו של פריגוז'ין להיכנע, הותקף מהאוויר מתקן נפט בעיר וורונז', ככל הנראה כדי למנוע אספקת דלק מכוחותיו. שיירה נוספת של ואגנר הותקפה על ידי מסוקי קרב כשחלפה על פני וורונז', הנמצאת באמצע הדרך למוסקבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023. רויטרס
קורא תיגר על פוטין. פריגוז'ין בסרטון שפרסם מרוסטוב, הבוקר/רויטרס

זהו האתגר הפנימי הגדול ביותר שעמו מתמודד פוטין מאז הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022 ואחד הגדולים ביותר מאז שעלה לשלטון בתחילת המילניום. אוקראינה ומדינות המערב עוקבות מקרוב אחרי ההתרחשויות העשויות להשפיע גם על ההתפתחווית בחזית. הבית הלבן מסר כי הנשיא ג'ו ביידן עודכן על האירועים ברוסיה, ופולין, צרפת וגרמניה אמרו כי הן עוקבות אחר ההתפתחויות.

בקייב, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שרק השבוע הודה כי כוחותיו לא מתקדמים בקצב הראוי במתקפת הנגד שלהם, הביע שביעות רצון מהלחימה הפנימית. "החולשה של רוסיה ברורה. חולשה כוללת", כתב ברשתות החברתיות. "ככל שרוסיה תחזיק עוד את כוחותיה ושכירי החרב שלה על אדמתנו, כך יגבר הכאוס, הכאב והבעיות שלה בהמשך".

קודם לכן, יועצו מיכאילו פודוליאק אמר כי "זאת רק ההתחלה".

תיעוד מתקיפת מתקן נפט בוורונז' על ידי מסוק קרב

לפי המודיעין הבריטי, המספק עדכונים שוטפים על המלחמה באוקראינה, רוסיה עומדת בפני האתגר הביטחוני הגדול ביותר בעת האחרונה. לפי העדכון היומי שלו, "בשעות הקרובות נאמנותם של כוחות הביטחון של רוסיה, במיוחד של המשמר הלאומי הרוסי, יהיו המפתח להתפתחות המשבר הזה", נכתב.

קבוצת ואגנר: מארגון חשאי למלחמה באוקראינה

פריגוז'ין פתח במרד במהלך הלילה והודיע כי הוא מתכוון להתקדם עד מוסקבה כדי להפיל את הנהגת הצבא הרוסי, שאותה הוא מאשים בהפגזת לוחמיו ובמפלות בשדה הקרב באוקראינה. הצבא קרא ללוחמיו להיכנע והבטיח להגן על ביטחונם של אלו שיניחו את נשקם, בעוד ששירותי הביטחון קראו ללוחמים לעצור את פריגוז'ין המואשם במרד צבאי.

בניסיון להקשות על כוחות ואגנר להתקדם אל מוסקבה, מושל מחוז ליפסק שבמרכז המדינה הודיע כי הכביש המהיר המחבר את הבירה עם מחוזותיה הדרומיים של רוסיה נסגר לתנועה בגבול עם מחוז וורונז', כ-400 ק"מ מדרום למוסקבה. תיעודים מהכביש הראו שיירה ארוכה של כלי רכב צבאיים.

קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר"ברוסטוב. 24 ביוני 2023. רויטרס
קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר"ברוסטוב. 24 ביוני 2023/רויטרס

קבוצת ואגנר זוהתה לראשונה ב-2014, כשהיא תמכה בכוחות הבדלניים הפרו-רוסיים במזרח אוקראינה. בתחילת דרכה, היא הייתה ארגון חשאי, שפעל בעיקר באפריקה ובמזרח התיכון למען האינטרסים של מוסקבה ושל האליטה הרוסית, אך מאז היא התרחבה משמעותית.

בתחילה, הקבוצה נשנעה על ותיקי הכוחות המיוחדים של צבא רוסיה, אך במלחמה באוקראינה היא גייסה עשרות אלפי לוחמים מבתי הכלא לאור המחסור בכוח אדם בכוחות המזוינים. בינואר, בריטניה העריכה כי לארגון יש כ-50 אלף לוחמים בחזית.

מפת העיר וורונז'

הבוקר, פריגוז'ין פרסם סרטונים מהעיר רוסוב שבדרום רוסיה, שלטענתו נמצאת תחת שליטת לוחמיו, ובסרטונים אחרים נראו כוחות חמושים וכלי רכב צבאיים ברחובות, אף שלא ניתן לדעת את זהותם או מתי הם צולמו. ברוסטוב שוכן המטה של הפיקוד הדרומי בצבא רוסיה, המוביל את הלחימה באוקראינה.

לדברי פריגוז'ין, ההשתלטות על רוסטוב לא תפגע בפעילות הצבא באוקראינה. הוא אמר כי יישאר שם עד ששר ההגנה, סרגיי שויגו, ומפקד הצבא, ואלרי גרסימוב, ייפגשו עמו. השניים היו המוקד למתקפות החריפות שלו בחודשים האחרונים. הוא אף טען כי שר ההגנה נמלט מהעיר כשנודע לו על התקדמות השיירה של כוחותיו.

משרד ההגנה הכחיש את טענתו להרג הלוחמים באוקראינה, והרשויות הורו לפתוח בחקירה נגדו אחרי שקרא ל"מרד מזוין".

קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" ברוסטוב. 24 ביוני 2023. רויטרס
לוחמי ואגנר ברוסטוב, הבוקר/רויטרס

פריגוז'ין, שהיה בעבר מקורב לפוטין ואף כונה "השף" שלו לאור עסקי הקייטרינג שלו, משתלח במשך חודשים ארוכים בשר ההגנה של רוסיה ובמפקד הצבא, שאותם הוא מאשים בכישלונות הרבים בשדה הקרב ובהפקרת אנשיו. ביממה החולפת האשמותיו ואיומיו כבר עלו מדרגה, כשנשבע שיוביל "צעדת צדק" כנקמה - ואכן היא חצתה את הגבול לתוך שטחה של רוסיה, שידעה מלחמת אזרחים הרסנית לפני קצת יותר ממאה שנים, בעקבות המהפכה הבולשביקית.

ולדימיר אלכסייב, גנרל בכיר בצבא רוסיה, פרסם סרטון שבו ביקש מפריגוז'ין לשקול מחדש את מעשיו. "רק לנשיא יש את הזכות למנות את ההנהגה העליונה של הכוחות המזוינים, ואתה מנסה לנגוס בסמכותו", אמר.

הגנרל סרגיי סורוביקין, סגן מפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה, שאותו שיבח פריגוז'ין בעבר, אמר בסרטון נפרד כי "האויב רק מחכה שהמצב הפוליטי הפנימי שלנו יתדרדר". לדבריו, "לפני שיהיה מאוחר מדי - עליך להיכנע לרצונו ולפקודה של נשיא העם של הפדרציה הרוסית. לעצור את הטורים ולהחזיר אותם לבסיסי הקבע שלהם", אמר.

כוחות צבא פרוסים בעיר רוסטוב, רוסיה, אחרי איומיו של ראש קבוצת ואגנר, יבגני פריגוז'ין, 24 ביוני 2023. רויטרס
כוחות צבא בעיר רוסטוב, הלילה/רויטרס

בהודעות קוליות שפרסם בטלגרם אמש, הוא אמר כי "יש לעצור את הרשעות של ההנהגה הצבאית הרוסית". לדבריו, "אלו שהרגו את הבחורים שלנו, ועשרות אלפי חיילים רוסים (במלחמה באוקראינה) ייענשו".

עוד הוסיף: "אני מבקש מכם לא להתנגד. כל מי שיעשה זאת ייחשב לאיום ויושמד. זה נכון לגבי כל מחסום וכלי טיס שיהיה בדרכנו. הכוח הנשיאותי, הממשלה, המשטרה והשומר הרוסי יעבדו כרגיל".

מפקד קבוצת ואגנר, שלוחמיו היו מכריעים בקרב הממושך בעיר באחמוט, טען כי "זו לא הפיכה צבאית, אלא צעדה למען הצדקת המעשים שלנו לא מפריעים לכוחות בשום צורה". הוא אף יצא בפעם הראשונה נגד הצידוקים שנתן פוטין לפלישה בפברואר אשתקד.

"היה צורך במלחמה כדי ששויגו יוכל להפוך למרשל, כדי שהוא יוכל לקבל מדליית 'גיבור' שנייה", אמר פריגוז'ין. "המלחמה לא נדרשה כדי שאוקראינה תעבור פירוז מנשק או דה-נאציפיקציה", הוסיף מפקד ואגנר, תוך שהוא מתייחס לטיעונים המרכזיים של פוטין בצורך במלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully