וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50% מהרפובליקנים: החלטת ביהמ"ש נגד הגלולה להפלה "מונעת פוליטית"

עודכן לאחרונה: 13.4.2023 / 14:03

בית משפט פדרלי לערעורים הורה אמש להקפיא את ההחלטה באופן חלקי, מה שהופך את גלולת מיפפריסטון לזמינה לעת עתה, אך עם מגבלות משמעותיות: השופטים חסמו את האפשרות לשלוח את התרופה באמצעות הדואר וביטלו צעדים אחרים שבהם נקטה הממשלה כדי להקל את הגישה לגלולה

בווידאו: הפגנות נגד הדלפה לפיה בית המשפט העליון שוקל לבטל את החוק המתיר הפלות בארה"ב/צילום: רויטרס

מחצית מהרפובליקנים סבורים כי בית המשפט הפדרלי פעל ממניעים פוליטיים כשהורה על ההשעיה של אישור ממשלתי לגלולת הפלה נפוצה, כך עולה מסקר חדש של רויטרס/איפסוס.

על פי הסקר, שפורסם אתמול (רביעי), 56% מהאמריקנים, כולל 51% מהרפובליקנים ו-67% מהדמוקרטים, חושבים שההחלטה היתה מונעת פוליטית. רק 28% מהרפובליקנים אמרו כי אינם חושבים שההחלטה התקבלה ממניעים פוליטיים. השאר אמרו כי אינם בטוחים.

בית משפט פדרלי לערעורים הורה אמש להקפיא את ההחלטה באופן חלקי, מה שהופך את גלולת מיפפריסטון לזמינה לעת עתה, אך עם מגבלות משמעותיות. השופטים חסמו את האפשרות לשלוח את התרופה באמצעות הדואר וביטלו צעדים אחרים שבהם נקטה הממשלה כדי להקל את הגישה לגלולה בשנים האחרונות.

בווידאו: מחאה ברחבי ארה"ב על איסור הפלות/צילום: רויטרס
הפלה, אלבמה. רויטרס
המלחמה נגד הפלות/רויטרס

שלושת השופטים הפכו חלקית פסיקה של השופט מתיו קסמריק מהמחוז הצפוני של טקסס, שבשבוע שעבר הודיע כי אישור של מינהל המזון והתרופות (FDA ) לגלולה שניתן בשנת אלפיים, אינו תקף יותר - ובפועל אמר כי יש להוציא את הגלולה מהשוק. בית המשפט לערעורים אמר כי הפסיקה שלו תוקפא עד שהתיק המלא יישמע.

השופטים אמרו כי האישור של מיפפריסטון תקף משום שזמן רב מדי עבר עד שהקבוצה של רופאים וארגונים שמתנגדים להפלות התנגדו לו. בית המשפט גם התחשב בדעת הממשלה כי להוצאה מהשוק של תרופה שקיבלה אישור לפני זמן כה רב "יהיו השלכות ציבוריות משמעותיות".

עם זאת, בית המשפט לערעורים גם אמר שהתובעים יכולים עדיין להביע התנגדות לשורה של צעדים שה-FDA לקח ב-2016, שהסירו את המגבלות והקלו על הגישה לגלולה. ההסבר שסיפק היה שהממשלה אינה יכולה לטעון שהשינויים שבוצעו מאז 2016 "היו כה קריטיים לציבור, משום שהגלולה נינתה למיליוני נשים" עוד לפני שהמגבלות הוסרו.

השינויים אישרו את השימוש בגלולה עד עשרה שבועות להריון במקום שבעה שבועות, איפשרו שעוד ספקי שירותים בריאותיים למעט רופאים יוכלו לרשום את הגלולה למי שצריכה, ואיפשרו את שליחתה בדואר במקום לחייב את הלקוחה להגיע לבית המרקחת באופן אישי. הודות להקלות אלה, ביותר ממחצית מההריונות בארצות הברית נעשה שימוש בגלולה.

הפגנה נגד איסור ההפלות בארצות הברית, באוהיו. 24 ביוני, 2022. רויטרס
הפגנה נגד איסור הפלות בארצות הברית/רויטרס
בווידאו: הפגנות של תומכי הפלות ברחבי ארה"ב/צילום: רויטרס

השופט קסמרק, שמונה על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, עיכב את הפסיקה במשך שבעה ימים כדי לתת ל-FDA זמן לערער. ביום שני ה-FDA ביקש מבית המשפט לערעורים להאריך את ההשעיה, והשופטים הסכימו באופן חלקי אמש.

בהחלטה, שני שופטים שמינה טראמפ הצביעו בעד אכיפה מחודשת של כמה מהמגבלות שהוסרו. השופטת השלישית, מינוי של הנשיא ג'ורג' בוש האב, אמרה כי היתה מאשרת את הבקשה במלואה. משרד המשפטים צפוי לערער לבית המשפט העליון.

ביום שני, יותר מ-400 מנהל יצרניות תרופות ומשקיעים גינו בחריפות את הפסיקה בטקסס נגד הגלולה וקראו לביטולה. "אם בתי משפט יכולים להפוך אישורי תרופות בלי להתחשב במדע או בראיות, כל תרופה נמצאת בסכנה כמו המיפפריסטון",הם כתבו. גורל תרופות לא צריך להיות בידיים של שופטים, הם טענו, אחרת תהיה לכך השפעה משמעותית על פיתוח תרופות בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully