וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בארה"ב: בית המשפט העליון ביטל את הזכות להפלות

עודכן לאחרונה: 24.6.2022 / 20:12

50 שנה אחרי שניתנה הזכות לבצע הפלות בארה"ב, שופטי העליון ביטלו את הפסיקה. כעת, הזכות תהיה תלויה במדינות עצמן. לפי נימוק השופטים, "הפסיקה הייתה טעות מבישה מההתחלה". ביידן: "יום עצוב לארה"ב - בריאות הנשים בסכנה". טראמפ: "ההחלטה החזירה את הכוח למדינות"

בווידאו: הפגנות של תומכי הפלות ברחבי ארה"ב/צילום: רויטרס

בית המשפט העליון בארצות הברית הפך היום (שישי) את פסיקת רו נגד וייד ברוב של 6 ל-3, וקבע כי הזכות להפלה אינה יותר זכות חוקתית פדרלית. הדעה של בית המשפט העליון היא המשמעותית ביותר מזה עשורים, ותשנה את כל עולם זכויות בריאות הפריון של נשים בארצות הברית.

כעת, הענקת הזכות להפלה תהיה תלויה במדינות עצמן, אלא אם כן הקונגרס יתערב בהחלטה. כיום, כמעט מחצית מכל המדינות בארצות הברית העבירו כבר או יעבירו חוקים שאוסרים הפלות בזמן שהאחרות קבעו רגולציה נוקשה על התהליך.

"רו היתה טעות מבישה מהתחלה", כתב השופט השמרני סמואל אליטו בדעת הרוב. "הצידוק שלו היה חלש באופן יוצא דופן, ולפסיקה היו השלכות פוגעניות. רו הצית את הרוחות והעמיק את פילוג". בדעה המתנגדת, כתבו השופטים הליברליים סטיבן ברייר, סוניה סוטומאיור ואלנה קגן כי "בצער רב, בעבור בית המשפט זה, אך יתרה מכך, בעבור מיליוני נשים אמריקניות שכיום איבדו הגנה חוקתית בסיסית - אנחנו מתנגדים". השופט ג'ון רוברטס לא הצטרף לדעת הרוב וכתב בדעה תומכת כי לא היה רוצה להפוך את הפסיקה המקורית, אלא במקום זאת היה בוחר לתמוך בחוק במיסיסיפי שאוסר על הפלות אחרי שבוע 15 להריון.

הנשיא ג'ו ביידן מתח ביקורת על ההחלטה ומסר: "היום בית המשפט העליון פשוט לקח זכות החוקתית של העם האמריקני. הם לא הגבילו אותה, אלא פשוט לקחו אותה. בריאות נשים ברחבי ארצות הברית נתונה בסכנה כעת. ההחלטה היום היא ההתגשמות של אידיאולוגיה קיצונית וטעות טרגית של בית המשפט העליון, לדעתי. הרוב השמרני הראה עד כמה הוא קיצוני. הממשל שלי ישתמש בכל הסמכויות המשפטיות הראויות, אך הקונגרס חייב לפעול". הוא הוסיף כי הורה למשרד הבריאות ומשאבי אנוש להבטיח שאמצעי מניעה זמינים לכל האמריקנים בכל המדינות, גם אלה שרוצות לאסור עליהם.

בפועל, הפסיקה של בית המשפט העליון שולחת בחזרה את תפוח האדמה הלוהט למדינות הבודדות. על פי מכון גוטמאכר, העוסק בזכויות רפואיות הקשורות בפריון, הפלה תיהפך במהירות שיא ללא חוקית במדינות בשליטת הרפובליקנים, אך תישאר חוקית במדינות דמוקרטיות - תרחיש שיעמיק עוד יותר את הקיטוב הקיים במדינה, בעיקר מאז כהונתו של דונלד טראמפ. למעשה, הגישה להפלה תיאסר בחלק גדול של הדרום והמערב התיכון של ארצות הברית, ובמיזורי כבר הודיעו על איסור של ההליך.

26 מדינות צפויות לאסור על הפלות במקרה של ביטול "רו נגד וייד", על פי מכון גוטמאכר, מתוכן, 22 מדינות כבר אוסרות לגמרי או חלקית הפלות. 16 מדינות ובהן קליפורניה ומחוז קולומביה ממשיכות להגן על הזכות החוקתית להפלה ואף חוקקו בשנים האחרונות חוקים להפחתת העלות של ביצוע הפלה. במקרה של ביטול "רו נגד וייד" מדינות אלה ישקלו להגדיר את עצמן "מדינת מקלט להפלות".

התגובות להחלטה

משרד המשפטים האמריקני אמר בתגובה כי ישתמש בכל כלי שברשותו כדי להגן על חופש הפריון, וכי הסוכנויות הפדרליות ימשיכו לספק שירותים על פי החוק, אמר התובע הכללי מריק גרלנד. "ההחלטה הזאת היא מהלומה לחירות הפריון בארצות הברית. תהיה לה השפעה מיידית ובלתי הפיכה על חיי אנשים במדינה", הוא אמר. "הנטל הכבד ביותר נופל על שחורים ובעלי אמצעים פיננסיים מוגבלים".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר כי ההחלטה של בית המשפט העליון "מזעזעת" וכי "לבנו יוצא לנשים שאיבדו את הזכות להפלה".

הנשיא לשעבר ברק אובמה אמר כי "כיום, בית המשפט העליון לא רק הפך תקדים בן 50 שנה, אלא העניק את ההחלטה האישית ביותר שמישהו יכול לקבל לרצונות ולפוליטיקה והאידיאולוגיות - הוא תוקף את החירות הבסיסית של מיליוני אמריקנים". הנשיא לשעבר דונלד טראמפ אמר לפוקס ניוז כי ההחלטה "החזירה את הכוח למדינות".

סגן הנשיא לשעבר מייק פנס אמר כי ההחלטה נתנה לעם האמריקני התחלה חדשה לחיים. אני מברך את השופטים שהיה להם את האומץ לעמוד מאחורי האמונות שלהם".

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי כינתה את הפסיקה "עלבון. סטירה בפני נשים". "אין טעם לומר בוקר טוב, משם שזה בהחלט לא בוקר כזה. הבוקר הזה בית המשפט העליון הקיצוני קורע לגזרים את זכויות הנשים ומסכן את חייהן ואת בריאותן".

עוד בוואלה!

ארה"ב: בית כנסת תבע את פלורידה בשל איסור על הפלות

לכתבה המלאה

פסיקה פורצת דרך

"רו נגד וייד" הוא פסיקה פורצת דרך של בית המשפט העליון מ-1973. פסק הדין ביטל חוקים שאסרו על ביצוע הפלה מלאכותית בכמה מדינות, בטענה כי אינו יכול לאסור על התהליך לפני השלב שבו עובר יכול לשרוד מחוץ לרחם, המכונה עובר בר קיימא. שלב זה התחיל בזמנו בשבוע ה-28 להריון. כיום, בשל ההתקדמות הטכנולוגית והרפואית, הוא מתחיל בשבוע 23 או 24.

ג'יין רו, שם בדוי של נורמה מקורבי, בת 22 לא נשואה שנכנסה להריון, הגישה תביעה בשמה ובשם אחרים, נגד החוק אז במדינת טקסס שאסר על ביצוע הפלה, אלא אם כן חיי האם נמצאים בסיכון. רופא מטקסס הצטרף לתביעה בטענה שחוקי ההפלה במדינה אינם ברורים דיים בכדי שרופא יוכל לפעול לפיהם. אותו רופא נעצר לפני כן בגין הפרת החוק, משום שניסיון לבצע הפלה באותו זמן במדינה נחשב לפשע.

בפסק הדין, בית המשפט העליון קבע שני דברים חשובים: החוקה האמריקנית מספקת "זכות בסיסית לפרטיות" שמגנה על זכות אישה לבחור אם לבצע הפלה, אך הזכות להפלה אינה מוחלטת. היא חייבת להיות מאוזנת מול האינטרסים של הממשלה המגנה על בריאות האישה והעובר.

בית המשפט הכיר שהזכות לפרטיות שנובעת מהתיקון ה-14 לחוקה, תקפה גם בשאלת השליטה של אישה על הריונה. השופטים הכירו בכך שהכפייה להמשיך בהריון מציבה סיכונים רבים לאישה, כולל לבריאות הפיזית והנפשית שלה, למצבה הפיננסי ועלולה לייצר סטיגמה חברתית נגדה. בנוגע לטענת המדינה שההגנה החוקית על העובר מתחילה ברגע ההתעברות, קבע בית המשפט כי "מי שלא נולד מעולם לא הוכר בחוק כאדם במובן המלא של המילה".

הפגנה למען הזכות להפלות באוקלהומה, 13 באפריל 2022. Sue Ogrocki File, AP
הפגנה בעד הפלות באוקלהומה. אפריל 2022/AP, Sue Ogrocki File

"רו נגד וייד" גם כלל דיון בהשקפות השונות לגבי תחילת החיים. יהודים למשל מאמינים שהחיים מתחילים עם הלידה. אך באמונה הקתולית, החיים מתחילים בהתעברות. בית המשפט מצא כי אין זה תפקיד המדינה להחליט מתי החיים מתחילים. "איננו מסכימים שבאימוץ תיאוריית חיים אחת, טקסס יכולה להתעלם מהזכויות של אישה בהריון", נכתב בפסיקה.

עם זאת, המדינות עדיין יכלו לקבוע רגולציה מסוימת על הפלה. בית המשפט יצר מסגרת עבודה לאיזון האינטרסים של המדינה מול הזכויות של האישה. הדרך שבה זה נעשה הייתה באמצעות חלוקת ההריון לשלושה שלבים, בני 12 שבועות כל אחד. בשלב הראשון נקבע כי המדינה אינה יכולה לפקח על הריון, מעבר לדרישה כי הפלה תיעשה על ידי רופא מורשה בתנאים בטוחים. בשלב השני, המדינה יכולה לפקח על הפלה אם האם סובלת מבעיה בריאותית. בשלב השלישי, האינטרס של המדינה להגן על חיי אדם פוטנציאליים עוקף את זכותה אישה לפרטיות. לכן המדינה יכולה לאסור על הפלה, אלא אם הדבר הכרחי להגנה על חיי האם.

הפגנה של תומכי הפלות, סן פרנסיסקו, 14 במאי 2022. AP
הפגנה בעד הפלות בקליפורניה. מאי 2022/AP

התיק במדינת מיסיסיפי שנידון בבית המשפט העליון התמקד בחוק שאוסר את מרבית ההפלות לאחר השבוע ה-15 של ההריון. מרפאת ג'קסון לבריאות נשים, מרפאת ההפלות האחרונה שפועלת במיסיסיפי, תבעה את טקסס בטענה כי החוק במדינה אוסר לבצע הפלה חודשיים מוקדם יותר מכפי שפסק הדין "רו נגד וייד" איפשר.

בית המשפט העליון לא רק פסק לטובת מדינת מיסיסיפי אלא פשוט ביטל לגמרי את רו נגד וייד, מה שמעניק רוח גבית עוצמתית יותר למדינות שמרניות שבשליטת הרפובליקנים, שבשנים האחרונות חוקקו חוקים נוקשים האוסרים הפלות בתנאים שונים. בפלורידה עבר לא מזמן חוק האוסר הפלה אחרי השבוע ה-15; חוקים דומים עברו גם בטקסס, אוקלהומה ואריזונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully