וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: בית כנסת תבע את פלורידה בשל איסור על הפלות

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 13:04

מושל פלורידה רון דסנטיס חתם על חוק באפריל שאוסר על הפלות לאחר השבוע ה-15, ללא יוצאים מהכלל כמו מקרי אונס, גילוי עריות וסחר בנשים. קהילת "לדור ודור" טוענת כי האיסור הוא פגיעה בחופש הדת. וגם, מתי נדע את פסיקת ביהמ"ש העליון בסוגיה?

בית כנסת בפלורידה הגיש תביעה בגין פגישה בחופש הדת, לאחר שמדינת פלורידה העבירה חוק חדש נגד הפלות, כך דיווח "ניוזוויק" השבוע.

מושל פלורידה הרפובליקני רון דסנטיס חתם על חוק ב-14 באפריל שאוסר על הפלות לאחר השבוע ה-15, ללא יוצאים מהכלל כמו מקרי אונס, גילוי עריות וסחר בנשים. קודם לכן, פלורידה איפשרה ביצוע הפלות עד השבוע ה-24. החוק החדש ייכנס לתוקף ב-1 ביולי.

על פי מכון המחקר פיו, שישה מתוך עשרה אמריקנים סבורים כי הפלות צריכות להיות חוקיות. עם זאת, 74% מהפרוטסטנטים האוונגליסטים הלבנים סבורים כי יש לאסור הפלות כליל, או במרבית המקרים.

מפגינה בעד חופש הבחירה לנשים על גופן. ShutterStock
מפגינים נגד האיסור על הפלות בארצות הברית/ShutterStock

קהילת "לדור ודור" (L'Dor Va-Dor), בבוינטון ביץ' בפלורידה, טוענת בתביעה שהגישה כי האיסור על הפלות אחרי השבוע ה-15 מפרה את זכויות חופש הדת של היהודים. "בעבור יהודים, כל החיים יקרי ערך ולכן ההחלטה להביא ילדים חדשים לעולם אינה מתקבלת בקלות דעת או צריכה להיקבע על ידי המדינה", נכתב בתביעה שהוגשה במחוז ליאון ביום שישי.

בית הכנסת טוען כי על פי "החוק היהודי", הפלה נדרשת במיידת הצורך כדי "להגן על בריאותה, הנפשית או הפיזית, של האישה, או בשל סיבות רבות אחרות המאושרות בחוק". כתוצאה מכך, החוק החדש בפלורידה "אוסר על נשים יהודיות ליישם את האמונה שלהן ללא התערבות של המדינה, ובכך מפר את הזכות לפרטיות ואת חופש הדת", על פי מנהיגי הקהילה.

בתביעה נטען גם כי אנשים "שאינם חולקים את ההשקפות הדתיות שמיוצגות בחוק" יסבלו "נזק שאי אפשר לתקנו" תחת החוק החדש.

בווידאו: הפגנות של תומכי הפלות ברחבי ארה"ב/צילום: רויטרס

תביעה נוספת נגד החוק שאוסר הפלות שהוגשה מוקדם יותר החודש על ידי קואליציה של פעילי זכויות הפלה, טוענת כי החוק החדש מפר את הזכות לפרטיות. החוקה של פלורידה כוללת סעיף פרטיות שלפיו, "לכל אדם יש את הזכות להיות חופשי מהתערבות של הממשלה בחייו הפרטיים, למעט יוצאים מהכלל".

החוק החדש בפלורידה דומה לחוק שעבר גם במדינת מיסיסיפי, וכעת נבחן על ידי בית המשפט העליון. החודש צפוי בית המשפט לפסוק בתיק שעלול להפוך את פיסקת "רו נגד וייד" ההיסטורית שמעניקה את הזכות להפלה לנשים ברחבי ארצות הברית. אם אכן תבוטל הפסיקה מ-1973, ביצוע הפלה ייהפך באופן מיידי ללא חוקית ב-13 מדינות בארצות הברית.

מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב לאחר הדלפת טיוטת חוות דעת בנושא ביטול הזכות להפלה, וושינגטון ארה"ב, 2 במאי 2022. רויטרס
מפגינים נגד הוצאה מהחוק של הפלות/רויטרס

בתחילת מאי, אתר החדשות פוליטיקו פירסם את מה שמכונה "הטיוטה הראשונה של חוות הדעת המשפטית" בתיק "דובס נגד ארגון בריאות הנשים של ג'קסון", שמבקש לבטל את האיסור על הפלות כעבור 15 שבועות מתחילת ההיריון במדינת מיסיסיפי.

מהמסמך המודלף עלה כי בית המשפט העליון צפוי להצביע דווקא בעד החוק במיסיסיפי ולבטל את פסק הדין המהפכני שעיגן בחוקה את הזכות להפלה. במסמך מפברואר כתבו השופטים, שרובם שמרנים, כי פסק הדין "רו נגד וייד" מ-1973 "שגוי בצורה בוטה מיסודו". הטיוטה קובעת למעשה כי אין הצדקה חוקתית לאשר הפלות - ותאפשר למדינות להדק את הפיקוח על ההליך ואף לבטלו סופית.

אם ההחלטה הסופית של בית המשפט העליון ביוני תהיה ברוח הטיוטה של אליטו, מיליוני נשים אמריקניות עלולות להיות עדות לביטול אחת הזכויות הבסיסיות שלהן. בפועל, פסיקה כזאת תשלח בחזרה את תפוח האדמה הלוהט למדינות הבודדות. על פי מכון גוטמאכר, העוסק בזכויות רפואיות הקשורות בפריון, הפלה תיהפך במהירות שיא ללא חוקית במדינות בשליטת הרפובליקנים, אך תישאר חוקית במדינות דמוקרטיות - תרחיש שיעמיק עוד יותר את הקיטוב הקיים במדינה, בעיקר מאז כהונתו של דונלד טראמפ. למעשה, הגישה להפלה תיאסר בחלק גדול של הדרום והמערב התיכון של ארצות הברית.

26 מדינות צפויות לאסור על הפלות במקרה של ביטול "רו נגד וייד", על פי מכון גוטמאכר, מתוכן, 22 מדינות כבר אוסרות לגמרי או חלקית הפלות. 16 מדינות ובהן קליפורניה ומחוז קולומביה ממשיכות להגן על הזכות החוקתית להפלה ואף חוקקו בשנים האחרונות חוקים להפחתת העלות של ביצוע הפלה. במקרה של ביטול "רו נגד וייד" מדינות אלה ישקלו להגדיר את עצמן "מדינת מקלט להפלות".

מתי יפסוק בית המשפט בתיק?

בית המשפט העליון צפוי לצאת לפגרה בשבוע האחרון של יוני או בשבוע הראשון של יולי. ככל הנראה, הוא יפסוק בתיק ההפלות במיסיסיפי לפני כן. את התביעה הגישה מרפאת ג'קסון לבריאות נשים, מרפאת ההפלות האחרונה שפועלת במיסיסיפי, שתובעת את המדינה בטענה כי החוק אוסר לבצע הפלה חודשיים מוקדם יותר מכפי שפסק הדין "רו נגד וייד" איפשר. מהטיוטה המודלפת עולה כי בית המשפט צפוי לתמוך בחוק המפלה במיסיסיפי.

בית המשפט בדרך כלל מכריז על "ימי הפסיקות" כמה ימים מראש. השופטים לא אומרים איזה תיקים יידונו בימים אלה. מומחים סבורים כי ההחלטה בתיק ההפלות במיסיסיפי תהיה בשבוע האחרון לפני הפגרה.

סיבה אחרת לעיכוב בדיון בתיק עשויה להיות ביטחונית. בשל ההפגנות שנערכות מחוץ לבית המשפט ואיומים נגד השופטים בשל התיק. יש סבורים כי פרסום החלטה רגע לפני הפגרה עשויה להקל על ההגנה של השופטים, שיוכלו כך לעזוב באופן מיידי ולא יצטרכו לשוב לבית המשפט. בנוסף, יש אפשרות שהשופטים יודיעו על ההחלטה מרחוק, כפי שהתרגלו במגפת הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully