וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מדינת קנזס הצביעה בעד הזכות להפלה; איידהו נתבעת ע"י משרד המשפטים

עודכן לאחרונה: 3.8.2022 / 13:47

הבוחרים במדינה המערב תיכונית התנגדו לתיקון בחוקת קנזס שהיה מבטל את הזכות להפלות. בנפרד, משרד המשפטים האמריקני הגיש תביעה נגד מדינת איידהו בטענה כי האיסור הכמעט מוחלט שלה על הפלות מפר את החוק הפדרלי

הבוחרים במדינת קנזס בארצות הברית דחו הלילה (שלישי) תיקון לחוקת המדינה שהיה מבטל את הזכות להפלות. קנזס היא המדינה הראשונה שהצביעה על הזכות להפלה מאז בית המשפט העליון הפך את פסיקת "רו נגד וייד" מ-1973 שעיגנה את הזכות להפלות ברחבי ארצות הברית.

הנשיא ג'ו ביידן ברך על ההצבעה וקרא לקונגרס לחוקק חוק שישיב את הזכות להפלה בכל ארצות הברית כפי שנקבע ב"רו נגד וייד". "ההצבעה מוכיחה את מה שאנו יודעים: רוב האמריקנים מסכימים שנשים צריכות לקבל גישה להפלה ואת הזכות לקבל את ההחלטות בנוגע לבריאותן", הוא אמר בהצהרה.

ארגון Kansas For Constitutional Freedom כינה את ההצבעה "ניצחון עצום והחלטי". "אנשי קנזס אמרו את שלהם", אמר רייצ'ל סוויט, מנהלת הקמפיין של הארגון תומך ההפלות. "הם חושבים שהפלה צריכה להיות מוגנת, בטוחה וחוקית במדינת קנזס".

השנה, סוגיית ההפלות תופיע בקלפיות בבחירות האמצע בנובמבר במדינות השונות, ורבים תוהים אם ההצבעה בקנזס תהיה סמן לבאות. לקראת ההצבעה, תומכי התיקון טענו כי הכרחי את "שאפתנות היתר של בית המשפט העליון של קנזס שהטיל מגבלות על הפלה ב-2019. המתנגדים טענו כי התיקון יגרום למחוקקים לנסות להעביר איסור גורף על הפלות בקנזס.

הגישה להפלה עדיין מוגבלת בקנזס. במדינה פועלות רק ארבע מרפאות שבהן אפשר לבצע הפלה. תומכי איסור ההפלות התחייבו להמשיך להיאבק וכי ההצבעה הלילה היתה רק מכשול זמני. עם זאת, לא ברור מה עוד הם יכולים לעשות כדי להגביל גישה להפלות במדינה. המגבלות כוללות הגבלה של הפלה לאחר שבוע 22 של הריון למעט מקרים שבהם חיי האם נמצאים בסיכון. המדינה דורשת גם ביצוע בדיקת אולטרסאונד לפני ההליך. מגבלות אלה יישארו בתוקף ללא קשר לתיקון בחוקה.

בווידאו: מחאה ברחבי ארה"ב על איסור הפלות/צילום: רויטרס
הפגנה בעד הזכות להפלה בארה"ב. רויטרס
הפגנה בעד הזכות להפלה בארצות הברית/רויטרס

משרד המשפטים האמריקני הגיש אתמול תביעה נגד מדינת איידהו בטענה כי האיסור הכמעט מוחלט שלה על הפלות מפר את החוק הפדרלי. זה הצעד המשפטי הראשון של ממשל הנשיא ביידן שמטרתו להגן על הגישה להפלה מאז פסיקת בית המשפט העליון ביוני.

התובע הכללי מריק גרלנד אמר לכתבים כי האיסור על הפלות מפר את החוק הפדרלי שדורש מספקי שירות רפואי להציע טיפול חירום. תחת חוק Emergency Medical Treatment and Labor (EMTALA), כל בית חולים בארצות הברית שמקבל מימון פדרלי, חייב לספק "טיפול מייצב לחולים שמגיעים למחלקות החירום עם מצב חירום רפואי", נכתב בתלונה. בכמה מקרים, הטיפול הוא הפלה.

החוק באיידהו, שצפוי להיכנס לתוקף ב-25 באוגוסט, "יהפוך את ביצוע ההפלה לעבירה, למעט מקרים יוצאי דופן במיוחד", נכתב.

הפגנה בעד הזכות להפלה בארה"ב. רויטרס
הפגנה בעד הזכות להפלה בארצות הברית/רויטרס

התביעה מבקשת פסק דין הצהרתי שלפיו החוק באיידהו מפר את פסקת עליונות (supremacy clause), וסותר את החוק הפדרלי. היא מבקשת גם פסק דין שלפיו איידהו לא תוכל לתבוע או לנסות לבטל רישיון מקצועי של כל ספקית שירותי בריאות שמבצעת הפלה המאושרת לפי החוק הפדרלי. משרד המשפטים דורש גם צו מניעה קבוע נגד מדינת איידהו שיאסור על אכיפה של האיסור, אם הוא סותר את החוק הפדרלי.

"המסר של משרד המשפטים הוא ברור - לא משנה באיזו מדינה נמצא בית החולים שכפוף ל- EMTALA. אם חולה נכנס לחדר המיון עם מצב חירום רפואי שמסכן את חייו או בריאותו, בית החולים חייב לספק את השירות ההכרחי כדי לייצבו. זה כולל הפלה".

מושל איידהו הרפובליקני, בראד ליטל, אמר כי יעבוד עם התובע הכללי של איידהו כדי להגן על החוק במדינה "אל מול ההתערבות הפדרלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully