וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לברוח או להפיל בבית: כך תשפיע פסיקת ההפלות בארה"ב על חיי עשרות מיליוני נשים

עודכן לאחרונה: 26.6.2022 / 16:49

ההחלטת העליון תאפשר ל-26 מדינות בארה"ב לאסור על הפלות באופן כמעט מיידי, ונשים שיחפצו בהליך יצטרכו למצוא דרכים שנויות במחלוקת. הפסיקה מציבה את ארה"ב בשורה אחת עם 3 מדינות בלבד ברחבי העולם, וצפויה להראות את הדרך לכוחות שמרנים באירופה לנהוג כמותה

בווידאו: מחאה ברחבי ארה"ב על איסור הפלות/צילום: רויטרס

בית המשפט העליון בארצות הברית הפך אתמול (שישי) את הפסיקה ההיסטורית רו נגד וייד מ-1973 שהעניקה לנשים במדינה את הזכות להפלה. הפיכה כזאת היא חסרת תקדים, במיוחד אחרי 50 שנה. ההחלטה תאפשר ליותר ממחצית מדינות ארצות הברית לאסור על הפלות עם השלכות מיידיות וארוכות טווח על עשרות מיליוני אמריקנים.

מבחינה היסטורית, בית המשפט הפך תיקים בשביל להעניק יותר זכויות. אתמול הוא קיבל החלטה הפוכה, וזאת להגביל את הזכות החוקתית שעליה גדלו דורות של אמריקנים ולקחו אותה כמובן מאליו. כתוצאה מכך, מדינות שוב יאשרו איסור או מגבלות קשות על הפלות, פעולות שישנו את ההבנה העמוקה של המדינה לגבי חירות, בחירה חופשית והגדרה עצמית.

כעת 26 מדינות צפויות לעשות כך מיד, או מהר ככל האפשר. הפלות ייהפכו ללא חוקיות ברחבי דרום והמערב התיכון בארצות הברית. במדינות אלה, נשים ואנשים אחרים יצטרכו לנסוע מאות קילומטרים כדי להגיע לספקית הפלות או לבצע הפלה בבית.

הפלות ארה"ב. GettyImages
הפגנות נגד הפלות בארצות הברית/GettyImages

עם זאת, חוקים האוסרים על הפלות אינם מוחלים על כל המדינה. ארצות הברית תיהפך למדינת טלאים של חוקים, כולל איסורים והגנות, משום שחלק מהמדינות הדמוקרטיות כמו קליפורניה וניו יורק דווקא הרחיבו את הזכות להפלה לקראת הפסיקה אתמול כהכנה מוקדמת.

ועדיין, איסור על הפלות חדש יציב את ארצות הברית בשורה אחת עם ארבע מדינות בלבד בעולם שאסרו על הפלות מאז 1994, והעשירה שבהן. האחרות הן פולין, אל סלבדור וניקרגואה. יותר ממחצית מנשות ארה"ב הן בגיל פריון - כ-40 מיליון - והם חיות כעת במדינות שאינן תומכות בהפלות. במרבית המדינות האיסור ייצא לפועל מהר. 13 מדינות כבר הטילו איסורי הפלות, שייכנסו לתוקף אם רו נגד וייד אכן יבוטל. לואיזיאנה, איידהו, מישיגן ועוד יחוקקו איסורים באופן מיידי או בתוך חודש.

קבוצה נוספת של מדינות מתכוונת לאסור הפלות בתחילת ההריון - עוד לפני שהאישה יודעת בכלל אם היא בהריון. אחת מהן היא ג'ורג'יה, שם הפלות ייאסרו לאחר שישה שבועות של הריון בלבד. במדינות אחרות כמו טקסס כבר יש איסורים בתוקף.

ההגנה היעילה ביותר - חוק פדרלי

ההגנה היעילה ביותר נגד איסור מדינה על הפלות היא חוק פדרלי, שקודם לחוק במדינות. על פי סקרים, 85% מהאמריקנים תומכים בחוק כזה. חוק כזה יזדקק לתמיכה של הרוב בבית הנבחרים, ולרוב של 60 קולות בסנאט, וחתימה של הנשיא ג'ו ביידן. רוב חברי בית הנבחרים תומכים בזכות להפלות, כמו גם הבית הלבן.

עם זאת, הרפובליקנים יחסמו חוק פדרלי כזה בסנאט שמחולק באופן שווה בין שני המחנות. יתרה מכך, הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה, חצה את הקווים והצביע עם הרפובליקנים נגד הפלות. זה מותיר 49 קולות לדמוקרטים, שאינם מספיקים בשביל להעביר חוק פדרלי.

על מנת להתגבר על הסנאט, הדמוקרטים יצטרכו להשיג ניצחון סוחף בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר. אך לא ברור עדיין מה יקרה אז בסוגייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully