וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מדינת אינדיאנה חוקקה איסור כמעט גורף על הפלות

עודכן לאחרונה: 6.8.2022 / 16:17

זאת המדינה הראשונה בארצות הברית שעשתה כך מאז בית המשפט העליון הפך את פסיקת "רו נגד וייד" ההיסטורית, וביטל בכך את הזכות הפדרלית לגישה להפלות בכל רחבי המדינה

מדינת אינדיאנה העבירה אתמול (שישי) חקיקה חדשה שמגבילה את הגישה להפלות. זאת המדינה הראשונה בארצות הברית שעשתה כך מאז בית המשפט העליון הפך את פסיקת "רו נגד וייד" ההיסטורית, וביטל בכך את הזכות הפדרלית לגישה להפלות בכל רחבי המדינה.

כעת, החקיקה עוברת למושל הרפובליקני אריק הולקומב, שלא ציין אם יחתום עליה או לאו.

אינדיאנה היא המדינה הרפובליקנית הראשונה שבה נערך דיון בין המחוקקים לגבי הידוק חוקי ההפלות בעקבות הפסיקה של בית המשפט העליון ביוני. היא גם המדינה הראשונה שהצליחה להעביר את החקיקה החדשה בשני הבתים - בית הנבחרים והסנאט - לאחר שהמחוקקים של וירג'יניה העבירו ב-29 ביולי כשלו בכך.

הסנאט של אינדיאנה העביר את האיסור הכמעט מוחלט על הפלות ברוב של 28-19, שעות ספורות לאחר שבית הנבחרים אישר אותה ברוב של 62-38. החקיקה כוללת הגבלה על הפלות למעט במקרים של אונס וגילוי עריות או במקרה שחיי העם בסכנה. בנוסף מותרת הפלה אם מתגלה שהעובר סובל מאנומליה קטלנית. עם זאת, בכל המקרים האלה, ההפלה תהיה אסורה לאחר השבוע העשירי להריון. מחוץ לבית הנבחרים הפגינו פעילים למען הזכות להפלה.

בווידאו: הפגנות של תומכי הפלות ברחבי ארה"ב/צילום: רויטרס

בית המשפט העליון בארצות הברית הפך בסוף יוני את הפסיקה ההיסטורית רו נגד וייד מ-1973 שהעניקה לנשים במדינה את הזכות להפלה. הפיכה כזאת היא חסרת תקדים, במיוחד אחרי 50 שנה. ההחלטה תאפשר ליותר ממחצית מדינות ארצות הברית לאסור על הפלות עם השלכות מיידיות וארוכות טווח על עשרות מיליוני אמריקנים.

מבחינה היסטורית, בית המשפט הפך תיקים בשביל להעניק יותר זכויות. הפעם הוא קיבל החלטה הפוכה, וזאת להגביל את הזכות החוקתית שעליה גדלו דורות של אמריקנים ולקחו אותה כמובן מאליו. כתוצאה מכך, מדינות שוב יאשרו איסור או מגבלות קשות על הפלות, פעולות שישנו את ההבנה העמוקה של המדינה לגבי חירות, בחירה חופשית והגדרה עצמית.

ההגנה היעילה ביותר נגד איסור מדינה על הפלות היא חוק פדרלי, שקודם לחוק במדינות. על פי סקרים, 85% מהאמריקנים תומכים בחוק כזה. חוק כזה יזדקק לתמיכה של הרוב בבית הנבחרים, ולרוב של 60 קולות בסנאט, וחתימה של הנשיא ג'ו ביידן. רוב חברי בית הנבחרים תומכים בזכות להפלות, כמו גם הבית הלבן.

עם זאת, הרפובליקנים יחסמו חוק פדרלי כזה בסנאט שמחולק באופן שווה בין שני המחנות. יתרה מכך, הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה, חצה את הקווים והצביע עם הרפובליקנים נגד הפלות. זה מותיר 49 קולות לדמוקרטים, שאינם מספיקים בשביל להעביר חוק פדרלי.

על מנת להתגבר על הסנאט, הדמוקרטים יצטרכו להשיג ניצחון סוחף בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר. אך לא ברור עדיין מה יקרה אז בסוגייה.

הפלות ארה"ב. GettyImages
הפלות ארה"ב/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully