וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 ימים במשרדי הבריאות והרווחה: רוחו של דרעי שוררת - וכולם בהמתנה

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 13:35

יו"ר ש"ס נכנס למשרד הבריאות כ"חצי שר" עד שנפסל בבג"ץ. מאז, יש ממלא מקום וגם נוכחותו של המנכ"ל החדש-ישן בר סימן טוב לא מסייעת למשרד שנדחק לפינה. ברווחה, תחושה של אופטימיות שררה מכניסת יעקב מרגי לתפקיד - אך גם הוא הצליח לאכזב

בווידאו: בר סימן טוב חזר לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות/מערכצ וואלה!

משרד הבריאות מעולם לא נחשב למשרד נחשק בקרב הפוליטיקאים ובממשלה הנוכחית הוא הפך לפרס ניחומים לח"כ אריה דרעי אחרי שבצלאל סמוטריץ' התעקש על תיק האוצר. יו"ר ש"ס לא הסכים למנות את אחד מחברי סיעתו לשר הבריאות, אלא חפץ בשני חצאי תיקים. וכך, כשמערכת הבריאות צריכה להתאושש מהקורונה ולקבל דחיפה רצינית מצד הממשלה, היא קיבלה שר בחצי משרה. 100 ימים אחרי - מערכת הבריאות הייתה משוועת לחצי שר, אך נותרה ללא שר כלל.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

בשלושת החודשים האחרונים נאלץ משרד הבריאות להתעסק בנושאים פוליטיים שמתרגשים אליו כל העת בעל כורחו. אחרי שהשר דרעי וסגן השר משה ארבל הכשירו מטות ולשכות להם ולעוזריהם, הם עזבו בגלל החלטת בג"ץ לפסול את יו"ר ש"ס וכך גם ארבל עזב את תפקידו. במקומם הגיע ממלא המקום שר העבודה יואב בן צור, שנמנע מלהראות את פניו במשרד כדי לא לפגוע בכבודו של יושב ראש מפלגתו. אפילו בפתיחת בית החולים החדש לילדים "ספרא" בתל השומר, בן צור התחמק החוצה בזמן הנאומים כדי שלא יראו ששר הבריאות לא עולה לברך ביום החגיגי.

החיסרון בשר מתפקד לא איחר להגיע, במיוחד בדיוני התקציב. אין עוררין שהמנכ"ל החדש-ישן משה בר סימן טוב מנוסה ומקצועי, אך גם ברור לכל שבדיוני התקציב הוא לא הצליח להביא הישגים, וזה גם לא מתפקידו. בתחילת הדרך, במשרד האוצר ביקשו לתת תוספת של פחות ממיליארד שקל ורק לאחר התערבותו של דרעי, הובטח תקציב של קרוב ל-4 מיליארד, 2 מיליארד פחות ממה שהובטח על ידו בכניסתו לתפקיד. כך, חבר הכנסת שהכניס את המשרד לסחרור שלא הסכים לשחרר - הצליח ברגע האחרון להפוך למושיע של היום.

לאחר מכן לא נותרה למשרד הבריאות ברירה, אלא לפרסם הודעה רשמית שבה הוא מודה לדרעי על תרומתו להצלחה. בכירי המשרד אומרים כי רוחו של דרעי מרחפת כל העת בין כותלי המשרד, וכולם יודעים שלא כדאי להכעיס אותו, אך גם כולם מבינים שהוא תוקע אותם הרחק מאחור.

בהמשך, נדרש משרד הבריאות לתת דעתו על חוק החמץ. אמנם החוק עוסק בבתי חולים, אולם אין בו רבב של רפואה ולכן המשרד ניסה להימנע ככל הניתן מהבעת דעה או תגובה רשמית, אך בכיריו פעלו מאחורי הקלעים שהחוק יהיה מרוכך למדי ולא יגרור את מנהלי בתי החולים לפינות מיותרות. לבסוף, הוא הצליח להלך בין הטיפות, תוך נקיטת משנה זהירות מחרון אפו של דרעי מצד אחד וניסיון לעזור למנהלים מהצד שני.

אריה דרעי, שר הבריאות בהגשת המלצות הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות לשנת 2023, בית שרמן מתחם בי"ח תל השומר, 18 בינואר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
נפסל בבג"ץ - אבל בפועל הוא הרוח במשרד. אריה דרעי/פלאש 90, תומר נויברג

בין שלל האירועים הפוליטיים הללו, משרד הבריאות מטפל גם בבריאות. ההחלטה של דרעי להאריך את עבודתו של משל"ט הקורונה עד סוף החודש הייתה מתבקשת וטובה, אך מול הפוליו המשרד מוצא עצמו חסר אונים מול אוכלוסייה המסרבת להתחסן ואפילו עוינת לגישתו. שנה שלמה שישראל לא מצליחה להיחלץ מהנגע של הפוליו כי הם לא מצליחים לגייס את האזרחים להתחסן לטובת מיגורו.

יתר הדברים נעשים במחשכים ובחדרי חדרים, שאין איש שצריך לתת דין וחשבון. הדיונים על הרפורמה במקצועות הבריאות והורדת הצורך בלימודים אקדמיים נעשים ללא אנשי השטח ומכשירים את הקרקע לחוק שמקדמות הסיעות החרדיות. גם במתווה עבור מתמחי הרפואה נעשו דיונים עם האוצר ללא ארגוני המתמחים וההחלטות חותרות תחת ההסכמות הקודמות שהובטחו למתמחים.

המשרד, נטול שר בפועל, ממשיך לעבוד מכוח האינרציה ואנשי המקצוע המעולים שעובדים בו, אך אין בו דמות מובילה מדיניות, אין לטובתו אצבע בשולחן הממשלה, וכך לאט לאט הוא נדחק לפינה. הסוגיות המרכזיות מחכות שדרעי יחזור, עד אז כולם המשרד ובריאות הציבור - בהמתנה.

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות בטקס חילופי מנכ"לים, 12 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב/פלאש 90, יונתן זינדל
יואב בן צור 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
ממלא מקום. השר יואב בן צור/ראובן קסטרו

משרד הרווחה

לעומת משרד הבריאות, במשרד הרווחה יש יציבות ושר מעורב מאוד. לעיתים נראה שהשר יעקב מרגי יורד לפרטים קטנים מדי כשהוא עסוק זמן רב בפניות הציבור או באירועים נקודתיים, במקום בהתוויית מדיניות. מנגד, מרגי הוא אדם נעים הליכות שיודע לעבוד עם מגוון רחב של אנשים ולהגיע להסכמות רחבות.

גם במשרד הזה, רוחו של דרעי שוררת וקיימת. כבר בשבועות הראשונים ביקש יו"ר ש"ס מהשר מרגי לפטר את מנכ"לית המשרד דאז סיגל מורן. מורן שיגרה מכתב לעובדי המשרד שבו היא טענה כי השר אמר לה מפורשות שדרעי לא רוצה שתמשיך בתפקידה, וזאת למרות שאין לה מחליף. מרגי החליט למנות את סמנכ"ל ניהול ההון האנושי של משרד הרווחה - ינון אהרוני, לממלא מקום מנכ"ל המשרד עד למציאת מנכ"ל קבוע.

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) בכנסת, 5 באוגוסט 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
שר הרווחה יעקב מרגי/פלאש 90, יונתן זינדל

כניסתו לתפקיד נראתה מבטיחה, במיוחד בתחום אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים. השר מרגי אמר שהוא מחויב להוציא לציבור הרחב את מסקנות הוועדה שהקים קודמו בתפקיד, ח"כ מאיר כהן מיש עתיד, לבחינת המקרים הקשים ב"בני ציון" ו"בית דפנה", שם מצאו את מותם שלושה מטופלים. מרגי רצה לשנות את המדיניות הקודמת להפסיק את הסחבת בנושא, אך לבסוף גם הוא טייח את הנושא באופן בוטה למדי.

הדו"ח יצא באופן שולי וכלאחר יד, ללא אפשרות לשאול את השופטת שמונתה לראשות הוועדה שאלות על המסקנות. בדו"ח נכתב שהוועדה לא הייתה יכולה לעסוק באירועים בשני המוקדים הללו בגלל חקירת משטרה שמתנהלת, אולם חקירת המשטרה בבית דפנה נסגרה מבלי שמישהו יימצא אשם או חשוד במותם של השלושה. הדו"ח עסק בחוק החדש והחשוב לאנשים עם צרכים מיוחדים וסימן יעד לעוד חמש שנים של יציאה כוללת ממוסדות לקהילה.

ההימנעות של מרגי מפגיעה במפעילים של המוסדות הללו ומחשש שהתגלה כי הייתה שם רשלנות שגרמה למוות, גרמה לשר להפוך את הוועדה לחסרת שיניים ובלי כל משמעות. מרגי טען כי הוא יהיה הקול למוחלשים, אך ברגע שהם היו צריכים אותו יותר מכל - הוא גם השתיק אותם.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully