וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"שית לנתניהו אחרי נאומו: "הפרת את פסיקת בג"ץ - פעולותיך אינן חוקיות"

עודכן לאחרונה: 24.3.2023 / 11:13

בהרב מיארה התייחסה להצהרת רה"מ אמש, בה הכריז שישתתף בדיונים על המהפכה המשפטית, לאחר שאושר חוק הנבצרות. "אינך פטור מהסדר ניגוד העניינים - עליך להימנע מכל יוזמות לשינוי מערכת המשפט והרכב הוועדה לבחירת שופטים". סביבת נתניהו: "כל בר דעת מבין שהוא חייב לפעול"

בווידאו: נתניהו: "מאמין שאפשר להביא רפורמה שתתן מענה לשני הצדדים"/צילום: לע"מ

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הודיעה הבוקר (שישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הפר את פסיקת בג"ץ כשהודיע אמש בפומבי שיחל לעסוק בסוגיית המהפכה המשפטית. במכתב ששלחה כתבה בהרב מיארה כי "הצהרתך וכל פעולה שתבוצע על ידך בניגוד לאמור היא בלתי חוקית ונגועה בניגוד עניינים".

נתניהו טען אמש בנאומו כי לאחר אישור חוק הנבצרות, הוא יוכל לעסוק ברפורמה המשפטית. עם זאת, בהרב מיארה הבהירה כי תיקון החקיקה אינו פוטר אותו מהסדר ניגוד העניינים, ולכן עליו להימנע מכל יוזמות לשינוי מערכת המשפט והרכב הוועדה לבחירת שופטים. "עליך להימנע מנקיטת פעולות שמעוררות חשש לקיומו של ניגוד עניינים בין האינטרסים האישיים שלך הנוגעים להליך הפלילי לבין תפקידך כראש ממשלה", כתבה היועמ"שית.

מכתב היועמ"שית המלא

רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 12 במרץ 2023. רויטרס
"כל פעולה שתבוצע על ידך בניגוד לאמוור היא בלתי חוקית ונגועה בניגוד עניינים". נתניהו/רויטרס

בסביבת נתניהו הדפו את טענותיה של היועמ"שית, ומסרו כי לא הפר אף פסיקה או הסדר ניגוד עניינים. "כל אדם בר דעת מבין שבעת הזאת של משבר לאומי בעל השלכות פנימיות וחיצוניות למדינה, ראש הממשלה חייב לפעול כדי לנסות להביא להסכמה לאומית רחבה ככל האפשר, למניעת אלימות ולהבטחת החוק והסדר והתפקוד השוטף", אמרו.

"להודעת ראש הממשלה אתמול אין שום השלכה על ענייניו האישיים", הוסיפו בסביבתו של נתניהו. "ממילא, הוא כבר הודיע לבית המשפט העליון, שאף שופט חדש שייבחר על ידי הוועדה למינוי שופטים לא יטפל במישרין או בעקיפין בענייניו".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שגם הוא ביחסים מתוחים מול היועמ"שית, אמר בתגובה למכתבה: ""אחרי שהיועצת המשפטית לממשלה ניסתה להטיל עלי מגבלות, עכשיו היועצת המשפטית מאיימת על ראש ממשלת ישראל בפומבי ונותנת לו הוראות - זו הפיכה. היועצת לא מסבירה למה היא פועלת בניגוד עניינים, כשחוק היועמ"שים קובע מפורשות קביעות לגביה, ניגוד עניינים שטוענת היועמ"שית נגד ראש ממשלה נתניהו, זה ניגוד העניינים שבו היא לוקה וחרף זאת היא ממשיכה לפעול ולחלק הוראות ולנסות להלך אימים נגד הפוליטיקאים. אני מחזק את ידי ראש הממשלה לא להיכנע ליועצת המשפטית, ומכתבה של היועצת הוא עוד הוכחה למה צריך לפטר אותה".

עוד בוואלה!

שיא החרפה מהמקפצה: נאום נתניהו הוא שיא של תקופה אפלה, ליועמ"שית לא תהיה ברירה אלא להגיב

לכתבה המלאה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
גלי בהרב מיארה/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

ד"ר אדם שנער, מומחה למשפט חוקתי מאוניברסיטת רייכמן אומר בשיחה עם וואלה! כי להערכתו בהרב מיארה לא הייתה מוציאה את נתניהו גם ללא קשר לחוק שאושר במליאה. "ראש הממשלה הפר את ההוראה של היועמ"שית, אז יימצא כבר מישהו שיגיש עתירה לבג"ץ - וצו בג"ץ אי אפשר להפר גם כשיש חוק נבצרות", הסביר. "בסופו של דבר, חוק הנבצרות רק מונע הוצאה לנבצרות, הוא לא יכול לאפשר הפרת הדין ופעולה בניגוד עניינים. פעולה שנעשית בניגוד עניינים, עלולה להיות פעולה שמהווה הפרת אמונים".

עם זאת, שנער אמר כי האיסור שהטילה היועמ"שית על נתניהו היה "לא ריאלי". לדבריו, "לא ניתן למנוע לחלוטין מראש הממשלה לעסוק, במישרין או בעקיפין, בנושא הכי חשוב שנמצא כרגע על סדר היום. עוד אמר שנער כי "עניין הנבצרות מורכב והלך קצת רחוק מדי, כי מדובר בהתערבות ממשית בהליך הפוליטי ובבחירות, לכן הדבר הנכון הוא לקבוע באופן יותר מפורט וספציפי מה נחשב לניגוד עניינים.

אמש אמר ראש הממשלה כי חקיקת המהפכה המשפטית תימשך כרגיל. בנאום שנשא בלשכתו בירושלים הצהיר כי חקיקת שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים תאושר, וכי בכוונתו להתחיל להיות מעורב בנושא. "איימו להוציא אותי כראש ממשלה כנבצרות", טען. "אני מודיע לכם - עד כאן. אני נכנס לאירוע. אעשה כל שביכולתי כדי להגיע לפתרון".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, בני ברק. 23 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית. אמש/ראובן קסטרו

בחודש שעבר הורה בג"ץ לראש הממשלה וליועמ"שית לנמק מדוע לדעתם אין להוציא את נתניהו לנבצרות, בעקבות המשפט שמתנהל נגדו, וקידום המהפכה המשפטית. שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק ארז הורתה למדינה להשיב לעתירת התנועה לאיכות השלטון עד סוף החודש הקרוב.

כשבועיים לאחר מכן יצאה בהרב מיארה נגד חוק הנצברות, וכתבה בחוות דעתה כי יש להתנגד להצעת החוק, שלדבריה מונעת כל בחינה שיפוטית על נבצרות ראש הממשלה. על פי עמדת היועמ"שית, יש הצדקה לקבוע את המנגנון שבאמצעותו תיקבע נבצרות של ראש ממשלה. אולם, הבהירה בהרב מיארה, "פרטי ההסדרים הכלולים בהצעה מעוררים קשיים משפטיים ומעשיים, המחייבים התייחסות והשלמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully