וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע שני ברציפות: המחאה נגד המהפכה המשפטית תיערך גם מחר בבירה

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 12:39

מובילי המחאות הכריזו על "יום מאבק לאומי" במהלכו ישבתו מעבודתם מפגינים ברחבי הארץ הקוראים לעצירת החקיקה שמקדמת הממשלה. בנוסף יקיימו הפגנות בערים שונות, כשהמרכזית בהן תיערך מול הכנסת, שם ימשיכו לדון באותו הזמן בחקיקת הרפורמה | כל מה שצריך לדעת

בווידאו: הפגנה מחוץ לכנסת/יותם רונן

מחאה נגד התוכנית המשפטית שמקדמת הממשלה תיערך מחר (שני) מול הכנסת בירושלים, זה השבוע השני ברציפות. מובילי המחאות הכריזו על "יום מאבק לאומי", במסגרתו מפגינים מרחבי הארץ ישבתו מעבודתם כדי לקרוא לעצירת החקיקה במהלך הדיונים בוועדת החוקה ובמליאה. צעדות ומחאות מצומצמות יותר ייערכו בשורת ערים נוספות.

ישראלים רבים צפויים להיעדר מעבודתם, כפי שאירע ביום שני שעבר. אלה יכללו סקטורים רחבים, קבוצות ומגזרים ובהם: הייטק, רופאים, עורכי דין, אדריכלים ומתכננים, סטודנטים ומרצים, להט"בים, עסקים קטנים, ושכירים מכל הסקטורים שיבקשו חופש או ייעדרו באופן חלקי ויצטרפו להפגנות.

תחילתו של יום המאבק תהיה ב-08:00, עם צעדות הורים ותלמידים ביישובים שונים. בתל אביב, בה מחו אתמול עשרות אלפי בני אדם, יצאו שתי צעדות. הראשונה תהיה מדרך נמיר דרך יהודה המכבי, אבן גבירול ועד לצומת עם רוקח, והשנייה מהעירייה, דרך אבן גבירול ועד לצומת נמיר-רוקח. הצעדות יתחברו בכיכר מילאנו וימשיכו יחד. צעדות מחאה נוספות ייערכו בחיפה, הרצליה ועוד. המשטרה צפויה לאפשר את קיומן, גם במקרה של חסימות תנועה.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, הכנסת, ירושלים,  13 בפברואר 2023. עמיר טרקל, אתר רשמי
ההפגנה בשבוע שעבר בירושלים/אתר רשמי, עמיר טרקל

בנוסף לכך, צפויות הפגנות מחוץ לבתיהם של חברי כנסת מהליכוד, בהם בין השאר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שר המדע אופיר אקוניס ויולי אדלשטיין. זאת, בניסיון להפעיל עליהם לחץ להתנגד לצעדים שמובילה מפלגתם. "צריך להבהיר להם שהאחריות על הרס הדמוקרטיה היא עליהם", הסבירו המארגנים.

משם ימשיכו המפגינים לירושלים, בשיירות מכוניות, הסעות מאורגנות ותחבורה ציבורית. בשבוע שעבר הביאה המחאה לעומס וצפיפות ברכבות לירושלים ובתחנת הרכבת בבירה. אלפי מפגינים גדשו את הקרונות, וחלקם נאלצו לחכות שעה ויותר למקום פנוי. משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב לא תגבר את תדירות הנסיעות מראש ורק לאחר כמה שעות נוספו עוד רכבות.

עוד בוואלה!

שיקלי לשגריר ארה"ב שייעץ לקדם את הרפורמה בזהירות: "Mind your own business"

לכתבה המלאה
שמחה רוטמן, גור בליי בדיון ועדת חוקה, כנסת, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ימשיכו לדון בחקיקה. רוטמן בדיון בוועדת החוקה, שבוע שעבר/פלאש 90, יונתן זינדל

המחאה המרכזית תיערך ב-14:00 ברחובות הסמוכים לכנסת. עשרות אלפי בני אדם צפויים להשתתף בהפגנה. אחריה, בשעה 17:00, יצעדו ברחובות ירושלים. באותו זמן תדון ועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן בחלק השלישי של חוק השפיטה, לפיו פסילת חוק בבית המשפט העליון תתאפשר רק בהסכמה פה אחד של כלל השופטים, כך ששופט בודד יוכל להטיל וטו על ההחלטה כולה. בסיום הדיון צפוי חוק השפיטה לעלות במליאת הכנסת להצבעה בקריאה ראשונה.

המאבק מתנהל במקביל לניסיונות ההידברות שמקדם הנשיא יצחק הרצוג ולפשרה שהציע. ביום רביעי דרש יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מהקואליציה לעצור את קידום המהפכה המשפטית למשך 60 ימים כדי לאפשר להרצוג להקים ועדה נשיאותית. באותו יום משכה הקואליציה את הצעות חוק פסקת ההתגברות, "חוק דרעי 2" וחוק מח"ש, שהיו אמורות לעלות להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. עם זאת, הבהירו כמ הסרת ההצעות מסדר היום אינה נוגעת לניסיונות ההידברות, ושקידום חקיקת הרפורמה יימשך "בלי הפסקה".

שינויים בהסדרי התנועה בירושלים במהלך ההפגנה

  • רחוב אליעזר קפלן ייחסם בקטע בין רחוב דרך רופין (כיכר השעון) ועד כיכר אגרנט (שד' רבין).
  • רחוב רוטשילד ייחסם בקטע בין שד' יצחק רבין ועד משכן הכנסת.
  • רחוב הנשיא השישי ייחסם בקטע בין שד' רבין ועד צומת הרחובות מבקר המדינה - העלייה.
  • רחוב רופין ייחסם בקטע בין צומת הרחובות הזז-בן צבי ועד צומת הרחובות וולפסון-לורך נתנאל.
  • בעקבות חסימות אלו, ייתכנו עומסי תנועה גם ברחובות הסמוכים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב, 18בפברואר 2023. ראובן קסטרו
ההפגנה בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר מגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully