וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות פסיקת בג"ץ: נתניהו פיטר את דרעי מתפקידיו בממשלה

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 15:24

אחרי ששופטי העליון פסלו את מינויו לשר של יו"ר ש"ס, רה"מ הגיש לו את מכתב הפיטורים. דרעי הגיע לחצי השני של ישיבת הממשלה, אחרי עזיבת הצלמים. נתניהו טען כי "בית המשפט התעלם מרצון העם". דרעי: "בכוונתי להמשיך ולהנהיג את תנועת ש"ס"

בווידאו: דרעי נעדר מפתיחת ישיבת הממשלה, נתניהו לא הזכיר את הנושא/רוני כנפו

ראש הממשלה בנימין נתניהו פיטר היום (ראשון) את יו"ר ש"ס אריה דרעי מתפקידיו בממשלה, בעקבות פסיקת בג"ץ שפסלה את מינויו בשבוע שעבר. ראש הממשלה הקריא את המכתב בישיבה: "בעקבות הוראת פסק הדין - אני נאלץ בלב כבד, בצער רב ובתחושה קשה ביותר, להעבירך מכהונתך כשר בממשלה".

"החלטתי למנותך כמשנה לראש הממשלה ושר הפנים והבריאות בשל העובדה שאני רואה בך עוגן של ניסיון, תבונה ואחריות החשובים למדינת ישראל בכל עת, ובעת הזו במיוחד", המשיך נתניהו. "סברתי שחשוב שתשרת את מדינת ישראל כחבר הקבינט הביטחוני-מדיני, שם תוכל להשפיע מניסיונך רב השנים. לצערי הרב החליט בית המשפט החלטה מצערת שמתעלמת מרצון העם". נתניהו הוסיף כי "בכוונתו לחפש כל דרך חוקית שבה תוכל להמשיך לתרום למדינה".

דרעי השיב לנתניהו: "אני שומע בקולך את העצב על החלטת בית המשפט וההשלכות שלה. לשנינו היה ברור שנקיים את החלטת בית המשפט, לא היה בכך ספק בשום שלב, בניגוד לאלו שמתהדרים בנוצות של 'איכות' שלטון החוק וקוראים להפרות סדר ולהפרה של החלטות הכנסת והממשלה".

רה"מ בנימין נתניהו ואריה דרעי בישיבת ממשלה, 22 בינואר 2023. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הודיע על פיטוריו. נתניהו ודרעי/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

יו"ר ש"ס אף טען כי בעסקת הטיעון לא התחייב לפרוש המחיים הפוליטיים. "הדברים היו ברורים על השולחן מתחילת המגעים ועד סופם. בכוונתי להמשיך ולהנהיג את תנועת ש"ס, להמשיך להשתתף בישיבת ראשי סיעות הקואליציה ולסייע בקידום המהלכים המשפטיים החשובים שהממשלה הזו נבחרה לקדם לחיזוק וביצור המשילות, ולשמור על זהותה היהודית של מדינת ישראל".

בתוך כך, באווירה משברית ורווית דרמות, שרי הממשלה התכנסו הבוקר לישיבתם השבועית. דרעי נעדר מפתיחת הישיבה, ונכנס רק אחרי שהצלמים עזבו את המקום. במהלך הישיבה, הממשלה אישרה את ההצעה של דרעי, הראשונה והאחרונה שלו כשר הבריאות, לעדכון סל התרופות.

למרות פסק הדין הגורף של בג"ץ, שחסם כמעט את כל דרכיו של דרעי בחזרה לממשלה, יו"ר ש"ס ממשיך לחפש אפשרויות לחקיקה שתאפשר לו להתגבר על הפסיקה ולחזור לכהן כשר בעתיד הקרוב. הפסילה של דרעי צפויה לחזק את נחישות הקואליציה לקדם את הרפורמה להחלשת מערכת המשפט במהירות בשבועות הקרובים, למרות ההפגנות המתרחבות משבוע לשבוע, ובש"ס ינסו לשלב במהלכים המשפטיים סעיף עוקף בג"ץ, שיכשיר את חזרתו של דרעי. לכן, הוא לא מתכוון למנות שרים קבועים למשרדי הבריאות והפנים, אלא להגדירם מראש ממלאי מקום זמניים.

עוד בוואלה!

הפכים משלימים: כשזולל השרצים האשכנזי והחרדי המזרחי מנסים לדרוס את הדמוקרטיה

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו, יריב לוין והכסא הריק של אריה דרעי, ישיבת ממשלה, 22 בינואר 2023. רוני כנפו
כיסאו של דרעי ריק/רוני כנפו

"הממשלה תאשר היום תוספת של למעלה מ-120 תרופות וטיפולים חדשים לסל התרופות. הסיוע החדש שנביא, בעלות כוללת של 650 מיליון שקל, יעזור ליותר מ-350 אלף ישראלים", אמר נתניהו. "אנחנו נאשר סבסוד למשקפי ראייה לילדים עד גיל 7, טיפולים מהמתקדמים בעולם במחלת הסרטן, תרופות לטיפול בסוכרת, חיסון כנגד שלבקת חוגרת לאוכלוסיות בסיכון ולגילאי 65 ומעלה, ועוד ועוד. אני מברך את המשנה לראש הממשלה, שר הבריאות אריה דרעי, את חברי ועדת הסל, ואת אנשי משרד הבריאות על העבודה החשובה שעשו בתחום זה".

עוד אמר ראש הממשלה כי "העולם מאמין במדיניות שלנו ובכלכלת ישראל - ההוכחה לכך היא הביקושים האדירים לאיגרות חוב והריבית הנמוכה שמדינת ישראל משלמת עבורן. השווקים נותנים בנו אמון, כי הם יודעים שהמדיניות הכלכלית שלנו תמשיך לטפח שוק חופשי, יזמות וליברליזציה של הכלכלה".

אריה דרעי יוצא מביתו לישיבת הממשלה, 22 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
יוצא מביתו לישיבת הממשלה. דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל

במקביל למסיבת הפרידה מדרעי, המשבר השני של הקואליציה יגולם דווקא במי שייעדר מישיבת הממשלה השבועית. שרי הציונות הדתית הודיעו אמש שיחרימו את הישיבה במחאה על פינוי המאחז הלא חוקי שהוקם לזכרו של הרב חיים דרוקמן בשומרון בסוף השבוע, שהוביל לקרב סמכויות ראשון בין שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', המשמש גם כשר במשרד הביטחון. סמוטריץ' ניסה להשתמש בסמכויותיו על מתאם פעולות הממשלה בשטחים (המתפ"ש) והמינהל האזרחי במשרד כדי לעצור את הפינוי, אך שר הביטחון יואב גלנט, בגיבוי ראש הממשלה, הורה לצה"ל לפנות את המאחז והעלה את קצפו.

לפי ההסכמים הקואליציוניים, סמוטריץ' אמור לקבל את הסמכויות על המתפ"ש והמינהל האזרחי, אך בפועל טרם הוסדרה העברת הסמכויות. ובכל מקרה, חוק סמוטריץ' שהסדיר את כהונתו כשר במשרד הביטחון בפירוש קבע שבכל מקרה של מחלוקת עמדתו של שר הביטחון תהיה הקובעת. עם זאת, בציונות הדתית מאשימים את גלנט בהפרת ההסכמים ובעיכוב העברת הסמכויות והודיעו אמש שהם "לא מתכוונים לעבור על כך לסדר היום" ושוקלים צעדים נוספים בהמשך השבוע כדי ללחוץ על נתניהו להתערב בנושא.

במקביל ללחץ הפנים קואליציוני, גם בליכוד מתארגן לחץ פנימי על ראש הממשלה בדרישה לפנות את היישוב הבדואי הלא חוקי. ח"כ דני דנון ויו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין צפויים לקיים מחר סיור בחאן אל-אחמר עם ראשי סניפים, פעילי ליכוד וחברי כנסת נוספים. דנון ואדלשטיין נחשבים למאוכזבי חלוקת התפקידים בליכוד ונשארו מחוץ לממשלה, והם צפויים לנסות לאתגר את נתניהו מימין ולדרוש את פינוי היישוב הבדואי בהתאם לדרישת בג"ץ ולשנות את המדיניות הממשלתית שהונהגה בשנים האחרונות של דחיית הפינוי. דנון צייץ הבוקר: בטוויטר: "גם היום הוא יום מצוין לפנות את חאן אל-אחמר".

בצלאל סמוטריץ' במהלך נאומו במסגרת כינוס מליאת הכנסת לציון יום הזיכרון ליצחק רבין 
6 בנובמבר 2022. דני שם טוב, דוברות הכנסת
מוחה על פינוי המאחז. סמוטריץ'/דוברות הכנסת, דני שם טוב

גם בעוצמה יהודית התנגדו לפינוי המאחז הלא חוקי בשומרון ומתכוונים לעשות שרירים בישיבת הממשלה בתגובה. יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הודיע אתמול כי ידרוש שהממשלה תחליט על פינוי מידי של חאן אל-אחמר, היישוב הבדואי הלא חוקי ממזרח לירושלים. עד סוף החודש המדינה צריכה להשיב לעתירות לבג"ץ הדורשות את פינוי היישוב, ובעוצמה יהודית דורשים לשנות את המדיניות הממשלתית שהונהגה בשמים האחרונות כלפי היישוב מסיבות ביטחוניות ומדיניות ולפנות את היישוב מיד. הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי לדון בסוגיית חאן אל-אחמר בכל מקרה בשבועות הקרובים לקראת הגשת תשובת המדינה לבג"ץ.

בן גביר אמר בישיבת הממשלה: "לא יהיה חוק אחד לערבים וחוק אחד ליהודים. וכשצריך לאכוף חוק, צריך לאכוף גם על חאן אל-אחמר, גם על עשרות המאחזים הפלסטינים הבלתי חוקיים שמוקמים. חוק זה חוק, לא תהיה כאן אפליה".

בן גביר חילק לשרים את המסמך שמסכם את המבנים הלא חוקיים הפלסטיניים בחודש האחרון. לפי גורמים שנכחו בישיבה, נתניהו דחה את הביקורת וטען כי מדיניות האכיפה מאוזנת ואמר לבן גביר כי נושא חאן אל-אחמר יידון בפורום אחר. עד סוף החודש המדינה צריכה להשיב לעתירות לבג"ץ הדורשות את פינוי היישוב הבדואי הלא חוקי, והקבינט המדיני-ביטחוני צפוי לדון בסוגיה בכל מקרה בקרוב לקראת הגשת תשובת המדינה לבג"ץ.

לצד הדרמות והמתחים, הממשלה תמשיך מחר במינוי מנכ"לים למשרדים הבכירים. על סדר היום הונחו המינויים של מנכ"ל משרד הביטחון החדש של גלנט, סגן הרטמכ"ל לשעבר, האלוף (מיל') אייל זמיר, ושל המנכ"ל המיועד של שר החוץ אלי כהן, רונן לוי, בכיר לשעבר בשב"כ ובמל"ל.

שר החדשנות והמדע אופיר אקוניס יאשר את המינוי את המנכ"ל שלו, גדי אריאלי, לאחר שהמועמדת הראשונה לתפקיד, ח"כ לשעבר אסנת מארק, משכה את המועמדות שלה. אריאלי שימש בעבר מנכ"ל הליכוד ומנכ"ל מכון הייצוא, ומינויו אושר בשבוע שעבר בנציבות שירות המדינה. גם השרה להגנת הסביבה עידית סילמן תאשר מחר את מנכ"ל משרדה גיא סמט, שכיהן בשורת תפקידים בכירים במשרדי הגנת הסביבה והאנרגיה בשנים האחרונות.

"כועסים על ההחלטה"

סגן ראש העיר נתיבות מטעם תנועת ש"ס יעקב מעלימי טען כי בג"ץ קיבל החלטה פוליטית. "אנחנו כועסים על ההחלטה. מאות אלפים בחרו בש"ס וידעו שדרעי יהיה שר בכיר", אמר בשיחה עם וואלה. "אני מקווה ומתפלל שדרעי ימצא דרכו חזרה סביב שולחן הקביניט".

אלעזר בן דוד פעיל מרכזי של ש"ס בנגב הוסיף: "השפילו את מועצת חכמי התורה ואת מאות האלפים ששלחו את אריה דרעי לכנסת ולממשלה. אנחנו מאוכזבים מאוד מהחלטת בג"ץ. לפני הבחירות כולם במערכת הפוליטית ידעו שדרעי יהיה שר בכיר. כולם גם משמאל וגם מימין. אז למה לחכות עד אחרי הקמת הממשלה ולעשות את זה? היו עושים את זה אז. זה להשפיל לא רק את יושב ראש המפלגה, זה את כל 400 אלף המצביעים של ש"ס".

אבי דרעי חבר סיעת ש"ס בעיר נתיבות קבע כי בג"ץ שגה בהחלטתו, אך ניסה להישאר אופטימי. "אנחנו בטוחים שמעז יצא מתוק, אנחנו רק נתחזק מזה", אמר. "אנחנו נתמוך בכל מה שיבחר. אם אריה דרעי היה הולך עם מפלגות השמאל לא בטוח שבכלל היו מגישים את הבג"ץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully