וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לשביתה כללית בדרום: המו"מ בכיל התפוצץ

4.3.2015 / 16:32

לטענת עובדי "תרכובות ברום" ומפעלי ים המלח ההנהלה לא הסכימה לסגת מדרישתה להחיל מהלך פיטורים נרחב. אם לא תימצא פשרה השבוע: בחמישי הבא יכנס לתוקף סכסוך העבודה שאישרה ההסתדרות. "בכוונתנו להמשיך את השביתה, ואף להחריפה"

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: הפגישה בין הנהלת כיל לעובדים התפוצצה - וחודשה, אתמול)

המשא ומתן בין הנהלת כיל לבין נציגי העובדים במפעלים "תרכובות ברום" ומפעלי ים המלח התפוצץ היום (רביעי) אחר הצהריים. לטענת העובדים, ההנהלה לא הסכימה במהלך השיחות לסגת מכוונתה לנקוט במהלך פיטורים נרחב. אם לא יחודשו השיחות ולא יימצא פתרון מוסכם בשבוע הקרוב, החל מיום חמישי הבא ייכנס לתוקפו הסכסוך הכללי בדרום, שאותו אישרה ההסתדרות בשבוע שעבר, ושבמסגרתו יושבתו כל מקומות העבודה – הן הציבוריים והם הפרטיים, מאשדוד דרומה.

"הצענו להנהלה פתרונות רבים, ובכלל זאת קיצוץ בשכר והפרשת עובדים מרצון. לצערנו, ההנהלה עשתה הכול על מנת להכשיל את המשא ומתן ולא גילתה גמישות ולא לרגע, במשך כל התקופה", אמר יו"ר ועד עובדי "תרכובות ברום", אבנר בן סניור. "ועד העובדים נחוש למנוע את הפיטורים המיותרים. לא ייתכן שבמדינת ישראל חברה, בעלים ומנכ"לים שגורפים לכיסם מיליארדי שקלים כל שנה ממשאבי מדינת ישראל, יתנהגו בחזירות שאינה עולה בכל קנה מידה מוסרי, חברתי וכלכלי. בכוונת ועד העובדים להמשיך את השביתה במפעלי כיל, ואף להחריפה".

מחאת עובדי כיל - כותרות נוספות:
תיעוד: הפגישה בין הנהלת כיל לעובדים התפוצצה - וחודשה
המשבר בכיל: הבן שממליץ על פיטורי עובדים והאב שנלחם לצדם
"אנחנו רק מספר, לא שווים כלום": הפנים מאחורי משבר כיל

בניגוד לטענות הוועד, בהנהלת כיל טענו כי חברי ועד העובדים הם האשמים בפיצוץ המשא ומתן."הופתענו לשמוע מהתקשורת שוועד העובדים שוב פוצץ את המשא ומתן ובחר בנתיב חד צדדי כדי לכפות בכוחניות את דרישותיו במקום להגיע לפתרון במסגרת הידברות", נמסר מההנהלה. "הוועדים נכנסו למשא ומתן כחלק ממשחק הטעייה והם יוצאים ממנו לאחר שההצגה הסתיימה. החלטות הוועד פוגעות בכלל עובדי החברה הנאלצים לשבת בבית ללא משכורת, והן בעיקר יובילו לכך שראשוני העובדים הפורשים עלולים למצוא עצמם ללא חבילת הפרישה הנדיבה שמציעה ההנהלה ושמהווה רשת ביטחון".

הפגנה של עובדי כי"ל מול מעון ראש הממשלה, מרץ 2015. נועם מושקוביץ
עובדי כיל מפגינים מול בית ראש הממשלה, השבוע/נועם מושקוביץ

בתחילת פברואר פתחו 800 עובדי "תרכובות ברום" בשביתה במחאה על מכתבי פיטורים ששלחה ההנהלה ל-140 עובדים. כשבועיים לאחר מכן בפתחו גם כ-1,200 עובדי "מפעלי ים המלח" בשביתה לאחר שההנהלה סירבה להסיר את האיום לפטר 135 מעובדיה. אל מחאתם של עובדי קבוצת כיל הצטרפו רבים ברחבי הארץ, ובכמה עיריות בדרום אף התקיימו שביתות הזדהות.

ביום ראשון הגיעו מאות עובדי חברות כיל לירושלים להפגין מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה שזה יתערב במשבר. העובדים נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר "ביבי, מי ראש הממשלה, אתה או עידן עופר?" ו"ביבי, אבטלה בנגב זה האיום האמיתי". אחד מעובדי מפעלי ים המלח שהשתתף בהפגנה אמר כי הוא סבור שאם ראש הממשלה יתערב המשבר יסתיים. "מישהו חייב לקחת אחריות ולא לתת למאות עובדים להישאר ללא עבודה", אמר.

ראש העיר דימונה: ההנהלה והעובדים, רדו מהעצים | דעה

מאות מפגינים בצומת בית קמה במחאה על מצב התעסוקה בנגב, פברואר 2015. דוברות ההסתדרות,
העובדים חוסמים את צומת בית קמה/דוברות ההסתדרות

במהלך השבוע שעבר הפגינו עובדי המפעלים בערד, בדימונה ובבאר שבע, ואליהם הצטרפו עובדי העיריות, והשביתו את השירותים בעיר לכמה שעות לאות הזדהות עם המאבק. ביום רביעי האחרון הפגינו העובדים בצומת בית קמה שבנגב ביחד עם כמה ראשי הרשויות בדרום, ואלה הביעו תמיכה גורפת במאבקם.

"ניסינו לגשר בין הצדדים, אך אנחנו מבינים כי הנהלת כיל מנחיתה מכה קשה על העובדים", אמר ראש עיריית דימונה בני ביטון. "אנחנו בצד של העובדים. 40% מתושבי דימונה הם עובדים בכיל ובזכותם דימונה מתפתחת. לא יכול להיות שהמצב הזה יימשך, זו מכה קשה מאוד לנגב כולו".

ראש מועצת להבים אלי לוי הוסיף: "אנחנו אתכם וצריך להעלות את גובה הלבהות". לדבריו, השאיפה היא שההנהלה תתעשת, כי אחרת המצב ייעשה קשה ביותר. "מפעלי כיל ועובדי כיל חשובים מאוד לנגב. זה יהיה נורא אם הפיטורים יתממשו".

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully