וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתה בערד, הכביש נחסם: מאות מפגינים נגד הפיטורים בדרום

23.2.2015 / 10:03

עובדי עיריית ערד הצטרפו למאבק נגד פיטורי מאות העובדים במפעל "תרכובות ברום" ובמפעלי ים המלח. השירותים בעיר מושבתים והפגנה המונית בהשתתפות עובדי המפעלים ותושבי ערד מתקיימת בכיכר המרכזית. כביש 31 נחסם. "הממשלה נטשה אותנו"

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

ממשיכים בהפגנות המחאה: לאחר שאתמול חסמו עובדי תרכובות ברום ומפעלי ים המלח שבבעלות כיל את הכניסה לדימונה, ועובדי העירייה השביתו את השירותים בעיר, הגיעה היום (שני) המחאה לעיר ערד. בשעה זו מפגינים מאות מעובדי שני המפעלים, עובדי עיריית ערד ותושבי האזור בכיכר המרכזית בעיר ומוחים על פיטורי 140 מעובדי המפעל, ועל הכוונה לפטר מאות עובדים נוספים.

עקב ההפגנה נסגר לתנועה כביש 31, מתל ערד עד לים המלח וכמה כבישים נחסמו ברחבי העיר. במקביל, פעילות שירותי העירייה מושבתת עד השעה 12:00 ועובדי העירייה לא יספקו שירותים לתושבים. מערכת החינוך פועלת כסדרה.

עוד בוואלה חדשות:
בדיקת וואלה חדשות: הקולות הצפים שיכריעו את הבחירות
"טיסת השוקולד" נחתה בנתב"ג: "מטוס שלם של שיכורים, היה סיוט"
"הוא חייב לי מיליון שקל": הסכסוך של יו"ר זק"א עם איל ההון

תושבי ערד מצטרפים למחאה של עובדי כיל, פברואר 2015. שי מכלוף
הפגנת המחאה בכיכר המרכזית בערד, היום/שי מכלוף

מוריס מחפודה, עובד במפעלי ים המלח, סיפר על התחושות הקשות בקרב עובדי המפעל ועל אכזבת העובדים מחוסר התערבות הממשלה במצב. "אין לי איך לתאר את עומק הכאב שאנחנו מרגישים מנטישת הממשלה", אמר מחפודה והוסיף: "ראש הממשלה, תתבייש שאתה מתעלם מהבעיה, אתה הולך לשלם על זה במנדטים. אתה בושה, תעזוב אותנו כבר. כולנו מצביעי ליכוד, חברי ליכוד שנים. היום, כשאנחנו צריכים אתכם, אתה וכל השרים מתעלמים ממנו. אתם פשוט ביזיון, אני מתבייש להיות אזרח בישראל".

מחפודה אף האשים במצב את בעלי קבוצת כיל, משפחת עופר, שלטענתו מרוויחים מיליארדי שקלים על חשבון העובדים. "הבעלים מרוויח מיליארדים על הגב של אותם אנשים שעובדים בתנאים הכי קשים, עוזבים את הילדים, לילות, שבתות, מבקשים להתפרנס בכבוד. עידן עופר קיבל עסק מוכן שמרוויח מיליארדים. תסתכל עליי בעיניים עידן עופר - אבא שלי ואחרים כמוהו בנו את המדינה כדי שאתה תרוויח מיליארדים? אתה בנאדם בושה, אין לך אפילו חמלה כלפי אנשים, איזה יהודי אתה?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תושבי ערד מצטרפים למחאה של עובדי כיל, פברואר 2015. שי מכלוף
ההפגנה בערד/שי מכלוף

פאני אדרי, אחת ממפוטרות מפעל מגבות ערד, חיזקה את עובדי כיל ואמרה לוואלה חדשות: "תושבי ערד עם מפוטרי ברום ואנחנו מקבלים את חסימת הכבישים באהבה. לכיל יש ועד חזק ולכן כולם נרתמים לעזרתו. אצלנו הוועד היה פחות חזק, אבל אנו רוצים שהמאבק יצליח לטובת הנגב. אני מקווה שמישהו יתעורר. לא ייתכן שלא ישקיעו כספים בנגב והכסף ילך להתנחלויות".

שוש מרגלית, תושבת ערד שהשתתפה בהפגנה, האשימה את ראש הממשלה בפיטורי העובדים. "נתניהו אשם בכל מה שקורה", טענה מרגלית. "הוא סגר את כל המפעלים בנגב. הימין סגר מפעלים, המדינה הזאת נהרסה בכל פינה". מרגלית אמרה כי לדעתה נתניהו צריך להתפטר מתפקידו בשל המצב הקשה במפעלים. "תהיה בנאדם, תרד ותן למישהו לטפל במדינה", אמרה מרגלית. "אנשים עניים, ילדים עניים הולכים לישון בלי אוכל. המפעלים נסגרים ולא אכפת לו".

"בכירי כיל - אתם מפוטרים"

אחד מעובדי תרכובות ברום שלח בימים האחרונים לבכירי כיל "מכתב פיטורים", כאות מחאה עם הפיטורים ההמוניים. "בכיר נכבד, הנך מוזמן לשימוע בשל מהלך התייעלות וצמצומים, לאחר שנכשלו כל ניסיונות הוועד להשתתף בתוכנית התייעלות ולצמצם בשכרך כמו שהסכימו לעשות העובדים, ולאחר ששמך הועבר לדפי פח האשפה של ההיסטוריה המפעלית", נכתב במכתב. "לא ידוע לנו על בעיות סוציאליות אצלך, אך ידוע לנו שאין לך לב ושאתה פחדן ושקרן. מנסיבות של יוהרה, שחצנות ועודף ביטחון עצמי בחרת שלא להגיע לשימוע. אנו לא מודים לך בכלל על תקופת עבודתך בחברתנו ולא מאחלים לך בהצלחה בעתיד. שלום ולא להתראות וברוך שפטרנו".

ראש עיריית ערד, טלי פלוסקוב, הביעה הזדהות עם מחאת עובדי המפעלים ואמרה: "זו זכות גדולה שלנו כעיר להזדהות עם כל האנשים האלה שעבדו עשרות שנים והיום מאיימים שיעיפו אותם. אותו אדון בורגס (סטפן בורגס, מנכ"ל כיל, י"ג) , לפני שהוא חותם על הצ'ק למשכורת שלו שיחשוב - אם הוא מוותר על 10% מהמשכורת שלו, כמה אנשים כאלה הוא מציל".

פלוסקוב ציינה כי המצב הכלכלי בכל יישובי הדרום קשה מאוד וקראה ליתר תושבי הארץ לתמוך במאבקם. "כרגע אנחנו בקטסטרופה חברתית-כלכלית בנגב. האנשים מגוש דן צריכים להבין: היום זה אנחנו, מחר זה הם. הם לא רוצים לקבל כסף מהמדינה, הם רוצים להתפרנס בכבוד ואנחנו מחויבים כמדינה לתת להם את זה".

עובדי כיל ותושבי הדרום הפגינו בערד. שי מכלוף
עובדי כיל ותושבי הדרום הפגינו בערד/שי מכלוף

על פי טענת יו"ר מועצת העובדים במפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי, לאחר פיטורי 140 העובדים מ"תרכובות ברום", מנסה ההנהלה לפטר כ-400 עובדים בכמה פעימות ממפעלי ים המלח. בחמישי האחרון פתחו עובדי המפעל בשביתה לאחר שלדבריהם הנהלת החברה לא נענתה לדרישות ההסתדרות והעובדים, ולא הסירה את האיום בפיטורים. עם זאת, בית הדין קרא להם לשוב לשולחן המשא ומתן. כמו כן, בית המשפט הוציא בשישי צווי מניעה לוועדי העובדים של כיל שלא לקיים הפגנות מול בית הבכירים.

עובדי "תרכובות ברום" שובתים כבר יותר משבועיים בעקבות שליחת מכתבי זימון לשימוע לפני פיטורים, ואף הקימו אוהל מחאה בסמוך להנהלת המפעל בבאר שבע. ראשי הרשויות בדרום החליטו בשבוע שעבר להקים צוות שבראשו יעמדו ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ, וראש עיריית דימונה בני ביטון - שמטרתו לנסות לגשר בין העובדים לבין ההנהלה. הצוות נפגש עם בכירי כיל, אך הצדדים טרם הגיעו להסכמה.

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully