וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות עובדי כיל בבירה: "מי ראש הממשלה, ביבי או עידן עופר?"

1.3.2015 / 8:12

עובדי מפעלי ים המלח ותרכובות ברום מפגינים מול מעונו של נתניהו בירושלים וקוראים לו להתערב בהחלטה לפטר מאות מעובדי המפעלים. "אם ראש הממשלה יתערב המשבר יבוא אל סופו", אמר אחד העובדים

צילום: עומר מירון, עריכה: שניר דבוש

אחרי הערים בדרום, המחאה מגיעה לבירה: מאות עובדי מפעלי ים המלח ועובדי תרכובות ברום הגיעו הבוקר (ראשון) אל מעון ראש הממשלה שבירושלים כדי להפגין נגד הכוונה לפטר מאות מהם במסגרת צעדי ההתייעלות של המפעלים, שבבעלות קבוצת כיל. בהמשך צפוי מספר המפגינים להגיע לכ-1,500 עובדים.

העובדים נושאים שלטים, שעליהם נכתב: "ביבי, מי ראש הממשלה, אתה או עידן עופר?" ו"ביבי, אבטלה בנגב זה האיום האמיתי". "אנחנו מפגינים כדי שממשלת ישראל תתעורר ותשים קץ לפיטורים בנגב", אמר אחד עובדי מפעלי ים המלח.

העובד הביע את תקוותו שראש הממשלה, בנימין נתניהו, ימנע את הפיטורים הצפויים. "אם ראש הממשלה יתערב אני סבור שמשבר זה יבוא אל סופו. מישהו חייב לקחת אחריות ולא לתת למאות עובדים להישאר ללא עבודה".

בשל ההפגנה, נסגרו לתנועה הרחובות הסמוכים לביתו של ראש הממשלה. רחוב עזה נסגרת לתנועה, וכן רחוב בן-מימון מצומת ארלוזורוב ועד כיכר פריז.

עוד על מחאת עובדי כיל:
75 אלף שקל לעובד אחזקה: הנהלת כיל פרסמה עלות שכר העובדים
עובדי כיל זועמים - ומנהליהם משלמים, בבתיהם
"אנחנו רק מספר, לא שווים כלום": הפנים מאחורי משבר כיל

הפגנה של עובדי כי"ל מול מעון ראש הממשלה, מרץ 2015. נועם מושקוביץ
עובדי כיל בירושלים, הבוקר/נועם מושקוביץ

"ההסתדרות, ועד העובדים מנסים לכפות באלימות, בכוחנות ובברוטליות מסוכנת את שלטון ועד העובדים במפעלים, והם אינם מהססים לפגוע בשגרת חייהם של תושבי הנגב ובטובת רוב עובדי החברה לשם מטרה פסולה ובלתי-חוקית זו", נמסר בתגובת כיל להפגנה. בהודעה האשימה החברת את ההסתדרות ואת ועד העובדים בכך שתזמנו את המחאה כך שתהיה סמוכה למועד הבחירות בניסיון לזכות בתמיכת פוליטיקאים. עם זאת, לדבריהם, "מעבר להתנהגות צפויה במערכת בחירות אין כנראה שום פוליטיקאי רציני התומך בעמדה הקיצונית והבולשביקית של ההסתדרות והוועד".

"הנהלת כיל לא תאפשר את השתלטות הוועדים על המפעלים. זוהי חובתה ואחריותה הבלעדית של ההנהלה, גם מתוקף חוק, לנהל את המפעלים באחריות ובמקצועיות גם אם מדובר ביישום תכנית התייעלות נדרשת וחיונית הכוללת צמצום כוח אדם", נמסר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הפגנה של עובדי כי"ל מול מעון ראש הממשלה, מרץ 2015. נועם מושקוביץ
"הנהלת כיל מנחיתה מכה קשה על העובדים". העובדים מפגינים, היום/נועם מושקוביץ

במהלך השבוע שעבר הפגינו עובדי המפעלים בערד, בדימונה ובבאר שבע, ואליהם הצטרפו עובדי העיריות, והשביתו את השירותים בעיר לכמה שעות לאות הזדהות עם המאבק. ביום רביעי האחרון הפגינו העובדים בצומת בית קמה שבנגב ביחד עם כמה ראשי הרשויות בדרום, ואלה הביעו תמיכה גורפת במאבקם.

"ניסינו לגשר בין הצדדים, אך אנחנו מבינים כי הנהלת כיל מנחיתה מכה קשה על העובדים", אמר ראש עיריית דימונה בני ביטון. "אנחנו בצד של העובדים. 40% מתושבי דימונה הם עובדים בכיל ובזכותם דימונה מתפתחת. לא יכול להיות שהמצב הזה יימשך, זו מכה קשה מאוד לנגב כולו".

ראש מועצת להבים אלי לוי הוסיף: "אנחנו אתכם וצריך להעלות את גובה הלבהות". לדבריו, השאיפה היא שההנהלה תתעשת, כי אחרת המצב ייעשה קשה ביותר. "מפעלי כיל ועובדי כיל חשובים מאוד לנגב. זה יהיה נורא אם הפיטורים יתממשו".

ראש הממשלה נתניהו בישיבת ממשלה, פברואר 2015. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
המפגינים קוראים לו להתערב בהחלטה לפטר מאות עובדים מהמפעלים בדרום. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

לפני כמה ימים אישרה ההסתדרות פה אחד סכסוך עבודה כללי באזור הדרום כחלק מהמאבק למען מפוטרי כיל. משמעות הדבר היא כי בתוך כשבוע וחצי תוכל ההסתדרות להשבית את כל מקומות העבודה – הן הציבוריים והם הפרטיים, מאשדוד דרומה.

"מישהו פה במדינה שכח את הדרום", אמר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בפתח כינוס נציגי ההסתדרות בתל אביב. "עם אישור הסכסוך נראה מהי סולידריות חברתית בשביל להגן על הדרום. לפני כמה חודשים נסגר מפעל 'מגבות ערד', וכעת 'מגה' בנתיבות על סף סגירה. לפני שנה 115 עובדים מכיל הלכו הביתה, ועכשיו מדברים על מאות עובדים נוספים. כיל זה לא עוד מקום עבודה בדרום, זה המנוע של הדרום, ואם לא יהיו עובדים בכיל זה משליך על כל כלכלת הדרום. לא נגזר על העובדים בדרום לחיות בעוני".

ניסנקורן קרא לנתניהו להתערב במשבר באמצעות מניית הזהב שיש למדינה בכיל. "לקחו את אוצרות המדינה ונתנו אותם למישהו אחר עם מניית זהב כדי לשמור על אינטרסים חיוניים של מדינת ישראל", אמר. "מר נתניהו, מה יותר חיוני משמירת התעסוקה בדרום? מה יותר חיוני מכך שעובדי הדרום יתפרנסו בכבוד ולא יידרדרו לעוני. זה לא רק מאבק של כיל, זה מאבק חברתי".

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully