וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחי המלך החדש: שנה למשטר המסתורי של קים ג'ונג-און

קרן נבנהויז

28.12.2012 / 17:16

שנתו הראשונה של קים כשליט קוריאה הצפונית החלה בתקווה, נמשכה בכישלון טראומתי והסתיימה באנחת רווחה לאחר השיגור המוצלח - הכל תחת צלו של אביו. "הוא צמא לכוח"

צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

"קים ג'ונג-איל, מזכ"ל מפלגת הפועלים של קוריאה, יו"ר נציבות ההגנה הצבאית של הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה והמפקד העליון של הצבא העממי, הלך לעולמו בשל תשישות פיזית ונפשית ב-17 בדצמבר, 2011, במהלך נסיעה ברכבת בדרכו להעניק הדרכה מקצועית".

ההודעה הזו, שהוקראה בקול חנוק מדמעות על ידי מגישת החדשות של הטלוויזיה הממלכתית בקוריאה הצפונית, סימנה את תחילת דרכו של קים ג'ונג-און כמנהיג השלישי בתולדות המדינה המבודדת בעולם - וכשליט כל יכול בעיני נתיניו. אולם שנה לאחר מכן, נראה כי שנת שלטונו הראשונה של קים הצעיר התאפיינה יותר מכל בטלטלה נפשית קשה עבור העם בקוריאה הצפונית. לראשונה בחייהם, נאלצו אזרחי המדינה הקומוניסטית להתמודד עם דבר מה שלא שיערו את קיומו: הודאה בכישלון מנהיגם.

שליט קוריאה הצפונית - איש השנה של קוראי "טיים"

קוריאה הצפונית מציינת שנה למותו של שליט המדינה קים ג'ונג-איל ולעלייתו לשלטון של בנו קים ג'ונג-און. 17 בדצמבר 2012. רויטרס
צעיר, מערבי, אנושי, ועדיין אכזר. קים ג'ונג-און/רויטרס

בחודש אפריל 2012 ניסתה קוריאה הצפונית לשגר טיל ארוך טווח לחלל, אשר לטענת השלטון נשא לוויין מזג אוויר. השיגור, שנערך חרף גינויים קשים מהמערב, נכשל והטיל התפרק בעודו באוויר. השיגור לא שודר בקוריאה הצפונית, אולם כמה שעות אחריו קטע מבזק היסטורי את שידורי הטלוויזיה במדינה. במבזק הודתה המגישה כי שיגור הלוויין קוואנגמייונגסונג-3 נכשל, וכי מומחים מבררים מדוע אירעה התקלה. אזרחי קוריאה הצפונית, שחודשים ספורים קודם לכן קיבלו את הבשורה המרה על מותו של "המנהיג היקר", האזינו לראשונה להודאה בלתי נתפסת בכישלון.

השיגור שנכשל: המבוכה למנהיג מדרבנת את הניסוי הבא

"עבורנו, זה היה לא ייאמן", סיפר לרשת NPR האמריקאית חייל לשעבר בצבא קוריאה הצפונית, שמסתתר בסין ומעיד כי הוא משתוקק לשוב לארצו. לדבריו, הוא חשב בתחילה שהממשלה משקרת לגבי כישלון השיגור. "תהינו אם אולי בעצם השיגור היה מוצלח. לא הבנו איך זה יכול להיות שנכשלנו במשהו שהשקענו בו כל כך הרבה מאמץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"המשטר אמר שגם לנו מותר להיכשל לפעמים"

האירוע שסימן יותר מכל את שינוי הלך הרוח בקוריאה הצפונית התרחש כארבעה חודשים לאחר השיגור, הרחק מפיונגיאנג - המשחקים האולימפיים בלונדון. "הפעם כל המשחקים שודרו במדינה, בין אם ניצחנו או הפסדנו", סיפרה לרשת תושבת קוריאה הצפונית לשעבר, "כששמעתי לראשונה ששיגור הלוויין נכשל, לבי נשבר. אבל אז אנשים אמרו שאנחנו יכולים להיכשל לפעמים, שמדינות גדולות אחרות גם נכשלות. המפלגה (מפלגת הפועלים השולטת במדינה – ק.נ.) אמרה לנו שכישלון הוא הכרחי על מנת להצליח".

הפילים עברו לדום: המנהיג העליון בא לגן החיות

השינוי הדרמטי באופי הקשר בין המשטר הקוריאני לאזרחיו המדוכאים, שהתהווה חודשים בלבד לאחר החלפת המנהיג, הולך יד ביד עם השינוי בתדמית שמטפח לעצמו קים ג'ונג-און. כמיטב המסורת מימי אביו, קים ג'ונג-איל, התקשורת בקוריאה הצפונית מפרסמת לעיתים קרובות צילומים המתעדים את השליט במגוון סיטואציות – אולם בשנה האחרונה, הצילומים נראים פחות ממלכתיים, יותר קלילים, ורחמנא ליצלן, גם יותר מערביים.

המשלחת של צפון קוריאה צועדת בטקס הפתיחה של אולימפיאדת לונדון 2012. רויטרס
משלחת קוריאה הצפונית בטקס פתיחת האולימפיאדה/רויטרס

כך למשל, במהלך הקיץ ערך קים אירוע לרגל יום השנה למותו של סבו, מייסד האומה קים איל-סונג, אשר כלל באופן חריג הצגה בה כיכבו דמויות מסרטי וולט דיסני. בין היתר הופיעו על הבמה שחקנים המחופשים למיקי מאוס, למיני מאוס ולפו? הדוב. שימוש זה בסמלים אמריקנים התפרש בעיני רבים כפתיחות למערב מצד קים - שידוע בחיבה לגלישה באינטרנט, פריבילגיה לה זוכים מתי מעט במדינה, ולמשחק הכדורסל. ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בעובדה שאת נעוריו בילה הרחק ממשפחתו, בבית הספר הבינלאומי בברן שבשווייץ.

תלמיד שלמד עם קים לוואלה! חדשות: "לא ידענו מי הוא"

תלמיד שלמד כמה שכבות אחריו בבית הספר הבינלאומי בשוויץ, סיפר לוואלה! חדשות כי קים למד בבית הספר בערך בין כיתה ה' ל-ח', וכי הוא היה "ילד חברותי". לדברי התלמיד, מי שיהפוך לימים לדיקטטור הוצג אז כאזרח קוריאה הדרומית, וזהותו תיחשף רק לאחר שיעזוב את הלימודים. "היה לו חבר טוב שתמיד בילה איתו", סיפר התלמיד לשעבר, "בדיעבד גילו שאותו חבר אומן מינקות להיות שומר ראש ולא באמת השתתף בלימודים". עוד סיפר כי "באספות הורים תמיד הגיעה אישה שגילמה את אמא שלו. זו הייתה המנקה של שגרירות קוריאה הדרומית, ששילמו לה כדי שתבוא ותהנהן".

עם זאת, נראה כי פתיחותו של קים לתרבות המערבית לאו דווקא מבשרת על התקרבות מדינית למערב. קים זיגזג בחדות בזירה הבינלאומית, כאשר בתחילת השנה הסכים להקפיא את הפעילות הגרעינית בארצו תמורת משלוחי מזון מארה"ב עבור אזרחיו - וזמן קצר לאחר מכן, ערך את השיגור הכושל לחלל. השיגור גרר תגובות נזעמות מרוב מדינות העולם, שגינו את ההפרה הבוטה של החלטות מועצת הביטחון, אשר אסרה בעבר על קוריאה הצפונית לבצע ניסויי שיגור של טילים בליסטיים.

אובמה מאיים: ”צפון קוריאה תישא בתוצאות על השיגור”

מנהיג צפון קוריאה, קים ז'ונג און, על רכבת הרים, אוגוסט 2012. רויטרס
תמונה לא טיפוסית לשושלת. קים ג'ונג-און/רויטרס

בקהילה הבינלאומית עוקבים בדאגה גם אחר פעילותו הפוליטית של קים, שמספח לעצמו עוד ועוד סמכויות. מדיניות זו הגיעה לשיאה בחודש יולי, אז הדיח קים את הרמטכ"ל של צבאו לטובת מפקד אלמוני יחסית, ומינה את עצמו לדרגת מרשל - הדרגה הבכירה ביותר בצבא הצפון קוריאני. בהודעה מטעם המשטר, נמסר כי הקצין שוחרר בשל "מחלה". לפני כחודשיים דלף דיווח נוסף על ה"טיהור" שנוקט קים ג'ונג-און בצמרת שלטונו, לפיו סגן שר הצבא, קים צ'ול, הוצא להורג באמצעות פצצת מרגמה. לטענת קים הבן, הקצין הבכיר נראה שותה ומבלה בזמן ימי האבל לזכרו של אביו.

אחיינו של קים ג'ונג-און: מתגעגע, אבל הוא דיקטטור

עכשיו זה רשמי: קים ז'ונג און נשא לאישה את חברתו. רויטרס
האוהבים הצעירים. קים ו"אשת המסתורין" רי סול-ג'ו/רויטרס

בעוד דיווחים על מצבו העגום של העם בקוריאה הצפונית כמעט ולא מגיעים למערב, התקשורת העולמית הראתה עניין רב בחיי האהבה של השליט הצעיר. זמן קצר לאחר שעלה לשלטון, ניתן היה להבחין בצעירה נאה שמתלווה אליו ומופיעה לצדו בתמונות רבות, אשר זכתה בתקשורת המערבית לכינוי "אשת המסתורין". אותה צעירה זוהתה בהמשך כרי סול-ג'ו, זמרת לשעבר. עקב השמועות הרבות על טיב הקשר שלה עם קים ג'ונג-און, בחודש יולי הודיעה התקשורת במדינה כי סול-ג'ו והשליט נשואים. לא נמסר מתי השניים הם התחתנו.

"אין למדינה שלנו תקווה"

כעת, בקוריאה הצפונית ממתינים לצעד הבא - לידת בן נוסף לשושלת ויורש אפשרי לקים ג'ונג-און. החודש תועדה סול-ג'ו בטקס לזכרו של קים ג'ונג-איל, כשהיא לובשת מעיל עבה שמתחתיו נראית בליטה קלה. התמונה הזינה את חרושת השמועות על הריונה, שנמשכת מאז ההודעה על נישואיה לשליט. בין השמועות שנפוצו עד אותו טקס, היו גם כאלה שגרסו כי לזוג כבר נולד בן ראשון, אותו הוא ואשתו מגדלים בסתר.

הטקס המדובר לזכרו של קים ג'ונג-איל עמד בסימן ניצחונו של בנו. ימים ספורים קודם לכן, ב-12 בדצמבר, שיגרה קוריאה הצפונית בהצלחה טיל ארוך טווח לחלל, וכיפרה על הכישלון הצורב שאירע בחודש אפריל. לא בכדי הוחלט לשגר את הטיל דווקא בתאריך זה, ימים ספורים לפני יום השנה למותו של קים האב; לקים הבן, הדיקטטור המתלמד, היה זמן קצוב בלבד לחפות על כשלונו.

"על אף שקים ג'ונג-און הפגין חובבנות מסוימת בשנה האחרונה, נראה שיש לו צימאון אמיתי לכוח ולשליטה מוחלטת על הצמרת השלטונית. נראה גם שהוא פתוח לתרבות המערבית הרבה יותר מאשר אביו", אמר צ'ונג סונג צ'אנג, חוקר בכיר במכון סג'ונג בסיאול, לסוכנות הידיעות בלומברג. "המנהיגות שלו היא ריכוזית ומיליטריסטית, לא קרובה אפילו קצת לדמוקרטיה שקיווינו לה".

צפון קוריאה מציינת שנה למותו של קים ג'ונג איל. רויטרס
הטקס לזכרו של קים ג'ונג-איל, בשבוע שעבר/רויטרס

תושבי קוריאה הצפונית שחוו על בשרם את המעידות של שליטם הטרי, מנסים להישאר אופטימיים. "הוא מאוד חכם, יש לו נקודת מבט כוללת יותר", סיפרה ל-NPR תושבת קוריאה הצפונית לשעבר, "הוא למד בחו"ל, כך שוודאי יש לו אמות מידה בינלאומיות. הוא לא יהיה צר אופקים. בתוך זמן קצר, הסחר עם מדינות זרות יתחיל לשגשג".

עם זאת, אזרח נוסף של המדינה המתגורר בסין תיאר תמונה מעט פחות אופטימית. "קים יכול לפעול למען העם, אבל החיים הטובים כבר לא ישובו. כולם יודעים את זה אבל הם לא יכולים לומר מילה", סיפר. לדבריו, "האמנו שקוריאה הצפונית של שנת 2012 תהיה מדינה חזקה, שבה לכולם יהיה מה לאכול וכלבים יאכלו עוגות אורז. אבל החיים יותר קשים עכשיו. אין לנו תקווה".

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, צופה בשיגור טיל לחלל. דצמבר 2012. רויטרס
קים ג'ונג-און צופה בשיגור השני ומעשן סיגריה, החודש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully