וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלילה: אובמה ורומני נפגשים לעימות אחרון

העימות השלישי, שיפגיש את שני המועמדים לנשיאות ארה"ב לדיון בנושא מדיניות חוץ, יועבר בשידור חי בוואלה! חדשות בשעה 3:00 לפנות בוקר. בינתיים בסקרים, שוויון מוחלט

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו בסיכום העימות הנשיאותי השני בשבוע שעבר)

15 ימים לפני שהקרב הצמוד ביניהם יוכרע בקלפיות, ינסו הלילה (שלישי) נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ויריבו הרפובליקני, מיט רומני, להרשים את הבוחרים האמריקאים בעימות הנשיאותי השלישי והאחרון ביניהם. המפגש בין השניים, שלעומת קודמיו יתמקד במדיניות החוץ, ייערך באוניברסיטת לין שבבוקה ריטון, פלורידה. את העימות האחרון , שיחל בשעה 3:00 לפנות בוקר (שעון ישראל) ויועבר בשידור חי בוואלה! חדשות, ינחה בוב שיפר מרשת CBS.

לקראת העימות הנשיאותי השלישי באוניברסיטת לין בבוקה רטון, פלורידה. 22 באוקטובר 2012. AP
השנה מהווים העימותים הנשיאותיים חשיבות מכרעת/AP

לעימותים הנשיאותיים בארה"ב אין בדרך כלל השפעה רבה על הבוחרים, אך נראה השנה הם מהווים חשיבות מכרעת. כשהם צמודים בסקרים, מגיעים שני המועמדים לנשיאות לקרב האחרון לאחר תיקו 1:1 בשני העימותים הראשונים. הנשיא אובמה, שנחל תבוסה ליריבו הרפובליקני בעימות הראשון בקולורדו, השיב מלחמה והחזיר לעצמו את הכבוד האבוד בעימות השני שנערך בשבוע שעבר בניו יורק.

מהסקר היומי שפרסמה היום סוכנות הידיעות רויטרס, בשיתוף מכון IPSOS, עולה כי שני המועמדים זוכים לתמיכה זהה של 46% כל אחד. "המספרים של היום ממשיכים את העובדה שהמרוץ צמוד מאוד", אמרה ג'וליה קלארקס מ-IPSOS. "אנחנו נכנסים לעימות האחרון כשהמועמדים עומדים גב אל גב".

רומני, שהגיע לעימות הראשון לאחר שהשתרך אחרי אובמה בכל הסקרים, הצליח להרשים את הצופים – וכך גם את אובמה, שאמר כי על הבמה הופיע "בחור נמרץ שטען שהוא מיט רומני". מאוחר יותר אף הודה אובמה כי היה "מנומס מדי" בעימות הראשון והבטיח להיות לוחמני יותר בשני העימותים הנשיאותיים הבאים.

סין, בן לאדן ומה שביניהם

וכך היה, כשלעימות השני הופיע אובמה נחוש יותר. הוא נזהר שלא להצטייר כתוקפני יתר על המידה ונצמד לעובדות, עד כמה שדיוק הוא אפשרי בסוג כזה של ויכוח. אין ספק גם שהפורמט, שכלל שאלות שהופנה הקהל, היטיב עם אובמה. העימות האחרון, אליו מגיעים השניים צמודים בסקרים, הוא הסיכוי האחרון שלהם לשנות את תמונת המצב בשידור חי בפני עשרות מיליוני צופים.

כאמור, העימות יתמקד בנושא מדיניות החוץ, בו יש לאובמה עליונות מסוימת על רומני לאחר ארבע שנים בבית הלבן. אובמה זוכה להערכה רבה על חיסולו של מנהיג אל-קאעדה, אוסמה בן לאדן, בפקיסטן בשנה שעברה וכן על נסיגת הכוחות האמריקאים מעירק.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ממריא לעימות הנשיאותי בפלורידה. שדה התעופה אנדרוז בוושינגטון, 22 באוקטובר 2012. רויטרס
אובמה ממריא מוושינגטון לפלורידה לקראת העימות האחרון/רויטרס

אחד הנושאים שצפויים לתפוס נפח רציני בעימות הלילה הוא ההתמודדות עם הגרעין האירני והיחסים עם ישראל. עם זאת, דווקא בסוגיית הגרעין והקווים האדומים שביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו להציב לאירן, נראה כי אובמה ורומני מחזיקים בעמדה דומה. בביקורו בארץ אמנם הכריז רומני על ירושלים כבירת ישראל, אך גורמי ממשל ישראלים אמרו לא פעם כי ממשל אובמה פעל למען ביטחון ישראל יותר מכל ממשל אחר בעבר.

מיט רומני רוכש למשפחתו ארוחת ערב במזללה בעיר דלריי ביץ'. פלורידה, 21 באוקטובר 2012. AP
יאלץ לתת הסברים על אמירותיו. רומני בפלורידה, ערב העימות/AP

לדברי דיוויד ייפסן, מנהל מרכז פול סימון למדיניות ציבורית באוניברסיטת אילינוי, לאובמה יש הלילה שתי מטרות. האחת, להוכיח כי אין לו סיבה להתנצל על הדרך בה הוא מנהל את מדיניות החוץ והשנייה – להדגיש את חוסר הניסיון של רומני בענייני חוץ.

ייפסן הוסיף גם כי סין יכולה להוות נקודת יתרון לאובמה, לאחר שרומני התחייב לנקוט באמצעים חמורים נגד מדיניות הסחר עם סין, במקרה שייבחר. "עליו לאלץ את רומני להסביר חלק מהדברים שהוא אומר: 'למה אתה מתכוון כשאתה אומר שאתה עומד להקשיח עמדות עם סין? כיצד תעשה זאת?", מסביר ייפסן.

העימות הנשיאותי השני: אובמה חזר למשחק. רויטרס
עמדה דומה ביחס לגרעין האירני. אובמה ורומני בעימות השני/רויטרס

על רומני, לדברי ייפסן, להבטיח לבוחרים שהוא מהווה חלופה עדיפה לאובמה בזירה הבינלאומית, לאחר שהאשים את אובמה בהחלשת השפעתה של ארה"ב בעולם. "בוחרים רבים יהיו מוכנים להפנות את הגב לאובמה אם יבחינו שרומני הוא אלטרנטיבה מתקבלת", הסביר ייפסן. "למדיניות חוץ אין הרבה משקל בקמפיין הזה, אך לדעתי רומני יכול להוסיף לעצמו כמה נקודות אם אנשים יאמרו 'היי, הבחור הזה נמצא על גג העולם'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully