וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיופי הבחירות בארה"ב: קשישים ומהגרים על הכוונת

יעל אבן אור, ארה"ב

20.10.2012 / 15:20

שבועיים וחצי נותרו לבחירות לנשיאות, והיקפם של ניסיונות הרמאות רק הולך וגובר. ניסיון העבר מלמד שמאמצי הזיוף עלולים להפוך מכוערים ואכזריים ככל שיתקרב יום הבחירות

השבוע, הנפיקה ועדת הבחירות במחוז מריקופה באריזונה טפסי הרשמה לתושבים, ורשמה תאריך שגוי על הגרסה הספרדית שלהם. על הטפסים השגויים נכתב בספרדית כי תאריך הבחירות לנשיאות ארצות הברית ייערך ב-8 בנובמבר, במקום בתאריך הנכון, ב-6 באותו חודש.

בחירות בארה"ב 2012 - סיקור מלא בוואלה! חדשות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טופס בחירות בספרדית שמזמין בוחרים להצביע ב-8 בנומבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

להגנתם, אמרו נציגי הוועדה כי הטעות התגלה עד כה רק ב-50 מתוך כשני מיליון טפסי הצבעה שחולקו. "כל המסמכים עודכנו, וכעת הם כוללים את התאריך הנכון, הן באנגלית והן בספרדית", נמסר מהנהלת המחוז, אך משפטנים ופעילים למען זכויות אזרח פנו בזעם לתקשורת, בטענה שהנזק כבר נעשה. לדבריהם, יהיה זה קשה עד בלתי-אפשרי להתחקות כעת אחר הבוחרים ההיספנים שקיבלו את הטפסים השגויים. אותם בוחרים פוטנציאליים, נטען, עלולים להגיע לקלפיות יומיים אחרי סגירתן. מרבית הבוחרים האלה, באופן סטטיסטי, מצביעים למפלגה הדמוקרטית.

מוקד הזיופים: קשישים ומהגרים

ניתן היה להניח שאכן מדובר בטעות תמימה, אלמלא התרבות הניסיונות לרמות או להפלות בוחרים שמוצאם בקבוצות אתניות ודמוגרפיות מסוימות, כדי למנוע מהם להצביע. מאמצים אלה כבר הפכו למרכיב קבוע במערכת הבחירות האמריקנית, ובמיוחד במערכת הבחירות הנוכחית. מהלכים אלה מתגברים יותר ויותר לקראת המועד הרשמי של הבחירות, ועמם גוברים גם הפרסומים על אודות בוחרים שנפלו קורבן לניסיונות רמאות מסוג זה, רבים מהם בפלורידה. חלקם קשישים, ואחרים נמנים על הקהילה האפריקנית-אמריקנית. מקצתם מהגרים, ומתוך קבוצה זו, רבים ההיספנים שנופלים קורבן למעשי רמאות, מכיוון שהם אינם שולטים היטב באנגלית.

כמה ארגונים עצמאיים מנסים להילחם בזיופים האלה. הבולט שבהם הוא "The Lawyers' Committee for Civil Rights", שמפעיל קו חם להתראות ולייעוץ. לפי הארגון, כמה וכמה אזרחים מספרים כי אלמונים התקשרו לבתיהם, וסיפרו להם ש"מומלץ להצביע בבחירות בטלפון" – הליך שהוא בלתי אפשרי בארה"ב, אך עשוי לבלבל בוחרים ששמעו שניתן להצביע בדואר אלקטרוני. בקו החם שמפעיל הארגון בפלורידה, התקבלו שיחות מפי אזרחים, שסיפרו שקיבלו פניות מאדם שידע את פרטיהם האישיים. אותו אדם אמר להם שישנו חוק חדש, לפיו הם יוכלו להצביע בטלפון באמצעות שם וכתובת.

לקריאה נוספת: בית המשפט העליון דחה עתירה להגבלת מצביעים באוהיו

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הצבעה מוקדמת בבחירות לנשיאות ארה"ב. אוהיו, אוקטובר 2012. רויטרס
בחלק מהמדינות מצביעים במייל. קלפי אלקטרונית באוהיו/רויטרס

בעקבות דיווחים על ניסיונות דומים, פרסמה ועדת הבחירות בווירג'יניה אזהרה לתושבי המדינה, והודיעה שלא ניתן להצביע בטלפון. הארגון בודק כעת דיווחים נוספים, לפיהם תושבים בפלורידה קיבלו "אזהרה" בטלפון שלא יוכלו להצביע בקלפי מבלי להציג מסמכי ביטוח.

פלורידה עדיין בכותרות, מהסיבות הרגילות

המאבק בין המפלגה הדמוקרטית למפלגה הרפובליקנית הוא במידה רבה מאבק על אחוז ההצבעה בקרב קבוצות הנמצאות בשוליים, שהסבירות שהמשתייכים אליהן יצביעו נמוכה יותר. אנשים אלה הם לרוב תומכיו של הנשיא ברק אובמה והדמוקרטים. זו הסיבה שפלורידה, המדינה שיש לה את מספר האלקטורים הגבוה ביותר מבין "המדינות המתנדנדות", זוכה לככב בכל מערכת בחירות במרכזה של סערה משפטית ותקשורתית, שנסובה על קולותיהם של המוני בוחרים שזכותם להצביע מוטלת בספק.

במערכת הבחירות של שנת 2000, זכה הנשיא ג'ורג' וו.בוש למרות שלא זכה במרב קולות, אלא בזכות ניצחון זעום ביותר בפלורידה. שמותיהם של אלפי בוחרים נעלמו באורח פלא מרשומות הזכאים להצביע, והופיעו פתאום ברשימות החסומים. רובם השתייכו לקהילות מיעוטים שונות, ורובם סיפרו כי הם אזרחים שומרי חוק וכי לא הייתה שום סיבה שייחסמו.

לקריאה נוספת: כך התנהל מסע השכנועים של מיט רומני בפלורידה

טפסי הצבעה בבחירות המוקדמות לנשיאות ארה"ב. מיאמי, בספטמבר 2012. AP
האם גם השנה הקרב יוכרע בפלורידה? חבר ועדת קלפי במיאמי/AP

בדו"ח שפרסם ארגון "Common cause" נסקרו מקרים בולטים של הטעיות וטענות לזיופים במערכות הבחירות הקודמות, עם נספח המציע דרכים למנוע אותן בעתיד.

גם הדמוקרטים מקבלים אזהרה

לפי הדו"ח, במערכת הבחירות ב-2004 הופצו בשכונות מיעוטים במילווקי שבוויסקונסין עלונים בשם קבוצה בשם "הליגה השחורה של מצביעי מילווקי". על העלונים נכתב: "אם כבר הצבעת בבחירות כלשהן השנה, אתה לא יכול להצביע בבחירות לנשיאות; אם מישהו ממשפחתך אי-פעם הורשע בדבר-מה, אתה לא יכול להצביע בבחירות לנשיאות; אם תפר את אחד מהכללים האלה, אתה יכול להיכנס לעשר שנים בכלא וילדיך יילקחו ממך". קיומה של הקבוצה שהייתה חתומה על העלונים מעולם לא הוכח.

בחלק נוסף של הדו"ח נסקרת מערכת הבחירות ב-2008, שבה קיבלו מצביעים בווירג'יניה הודעות באמצעים שונים, לפיהן על תומכי המפלגה הרפובליקנית להצביע ב-4 בנובמבר, ואילו על תומכי המפלגה הדמוקרטית לפקוד את הקלפיות רק ב-5 בנובמבר – כלומר, יום לאחר הבחירות. בין היתר, נשלחו עלונים לבתיהם של המצביעים בווירג'יניה, שהיו חתומים כביכול על ידי ועדת הבחירות של המדינה.

בסיום הדו"ח נכתב: "הגיע הזמן שהמנהיגים שלנו יוודאו שלכל הבוחרים יהיו זכויות מוגנות באופן ברור, כך שהם יוכלו להשתתף באופן מלא בהליך הדמוקרטי". ואולם, במערכת בחירות כל כך צמודה, לא בטוח שלכל המנהיגים זה משתלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully