וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: למה מיליוני שחורים לא יוכלו להצביע?

יעל אבן אור, ארה"ב

19.10.2012 / 20:01

כמעט שישה מיליון אמריקנים שהורשעו בעבירות פליליות איבדו את זכותם להצביע בבחירות הקרובות, ולא רק. המכנה המשותף לכולם? הם מתגוררים במדינות שנשלטות על-ידי הרפובליקנים

מערכת הבחירות בארצות הברית בשיאה והקרבות המשפטיים העוסקים בשאלות – מי יכול להצביע, מתי ואיך נותרו סוערים גם כעת, פחות משלושה שבועות לפני הבחירות. במקביל לדיונים בנוגע לחוק הצגת תעודה מזהה עם תמונה וחוקי ההצבעות המוקדמות, מבקשים פעילי זכויות אדם להפנות זרקור לעובדה שכ-5.8 מיליון איש בארצות הברית איבדו את זכות ההצבעה שלהם מכיוון שהורשעו בעבר בעבירה.

הוויכוח אינו נע סביב השאלה האם לאפשר לאסירים להצביע בזמן כליאתם. רק שתי מדינות בארצות הברית - ורמונט ומיין - מאפשרות זאת, 36 מדינות נוספות מחזירות באופן אוטומטי את זכות ההצבעה לאסירים לשעבר לאחר שריצו את עונשם וסיימו את תקופת המבחן שלהם. הדיון הסוער הוא סביב החקיקה ב-12 המדינות הנוספות, שם עשויים אסירים לשעבר לאבד לתמיד את זכותם להצביע.

בחירות בארה"ב 2012 - סיקור מלא בוואלה! חדשות

מיט רומני בכנס תמיכה בקולורדו, לצד מושלת אריזונה, ג'יין ברואר. אוגוסט 2012. AP
באריזונה המצב בעייתי ומסובך במיוחד. מיט רומני עם המושלת, ג'אן ברואר/AP

ארבע מדינות בארצות הברית, מתוכן שלוש מדינות מפתח, ביטלו לחלוטין את זכויות ההצבעה של פושעים לשעבר. בפלורידה, אייווה, קנטקי ווירג'יניה נדרשת כעת הצהרה מהמושל או ועדת חנינה כדי להחזיר זכויות הצבעה למי שאלה נלקחו ממנו עם הרשעתו, במקום שיוחזרו לו עם סיום תשלום חובו לחברה. את הבקשה למושל או לוועדת החנינה יוכל המורשע להגיש לאחר תקופת המתנה הקבועה בחוק ולאחר שיעמוד בכל הקנסות והתשלומים שהוטלו אליו.

רק בחודשים האחרונים דאג מושל פלורידה הרפובליקני, ריק סקוט, לשנות את החוק המחזיר באופן אוטומטי זכויות הצבעה למורשעים אחרי שהם משתחררים מבית הכלא או משירות המבחן והחליט להוסיף תקופת המתנה של חמש עד שבע שנים, לפי חומרת העבירה. מי שהורשעו בעבר בעבירה לא אלימה חייבים לחכות חמש שנים לפני שהם מבקשים בחזרה את זכויות ההצבעה שלהם ומי שהורשעו בעבירה אלימה – שבע שנים. כך עשה גם מושל אייווה הרפובליקני אף הוא, טרי ברנסטד, וכעת על מורשע לשעבר במדינה לחכות שנתיים לפני שהוא יכול להגיש בקשה לחידוש הזכות.

שבע מדינות נוספות – אלבמה, אריזונה, דלאוור, מיסיסיפי, נוואדה, טנסי וואיומינג – מרשות רק לחלק מהמורשעים בעבירות להצביע לאחר שהם מסיימים את תקופת המבחן שלהם. באריזונה, לדוגמא, אדם שמאבד את זכויות ההצבעה שלו אלא כשהוא מורשע בשתי עבירות או יותר, יוכל לקבל אותן מחדש רק באמצעות הליך חנינה או שופט שיאשר את החזרתן.

מצביעים בקלפי בסינסינטי, אוהיו. 12 באוקטובר 2012. AP
באוהיו כבר מצביעים - מי שיכולים. קלפי בסינסינטי, החודש/AP

ההשפעה של חוקים כאלה על מערכת הבחירות אינה מוטלת בספק: המספרים הולכים וגדלים והחתך הדמוגרפי ברור, מרבית האזרחים שזכות ההצבעה נלקחה מהם שייכים למעמדות הנמוכים, לקהילה האפרו-אמריקנית ולקהילה ההיספנית. כולם מצביעים טבעיים למפלגה הדמוקרטית.

אחד מכל ארבעים אמריקנים לא יכול להצביע בגלל כליאה

לפי דו"ח של עמותת The Sentencing Project, ארגון משפטי הפועל להעלאת המודעות למען זכויות האסירים, מספר האזרחים האמריקנים שזכותם להצביע נשללה בשל הרשעה שהביאה לכליאה זינק בצורה עצומה במהלך העשורים האחרונים. ב-1976 עמד מספרם של חסרי-זכות ההצבעה על 1.2 מיליון, וב-1996 מספרם היה כבר 3.3 מיליון. כיום, לפי הנתון האחרון משנת 2010, מספר האמריקנים שאינם יכולים להצביע כבר עומד על 5.85 מיליון בני אדם.

במילים אחרות, זכות ההצבעה של אחד מכל 40 אמריקנים מגיל 18 - בוטלה. אפליה זו מורגשת ביתר שאת בקרב בוחרים מהקהילה האמריקנית-אפריקנית, שם אחד מתוך 13 איבד את זכויות ההצבעה בשל הרשעה בפלילים. בפלורידה, למשל, 23% מהאוכלוסייה המצביעה השחורה לא יכולה להצביע בגלל עבר פלילי. בסך הכל 1.5 מיליון איש במדינה לא יכולים להצביע.

הארגון החברתי NAACP (National Association for the Advancement of Colored People) פתח בקמפיין מחאה נגד החוקים המפלים, והוא מתבסס בין היתר בפלורידה ובווירג'יניה, הכולל שלטי חוצות ומודעות, שימשיך לתום שנת 2013. נשיא ההתאחדות, בנג'מין ג'לס, אמר: "אם החוקים שעוסקים בהרשמה להצבעה ובהצגת תעודת זיהוי מזכירים את חוקי ג'ים קרואו, הרי שהחוקים ששוללים את זכויות ההצבעה למי שפשעו בעבר הם חוקי ג'ים קרואו פשוטו כמשמעו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully