וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: "התחלנו בבניית צוללת גרעינית ראשונה"

לדברי סגן מפקד הצי האירני, החלו "צעדים ראשוניים" לעיצוב הצוללת המונעת באנרגיה גרעינית - שתצטרף למספר צוללות שכבר נמצאות בשימוש, חלקן מייצור עצמי וחלקן מתוצרת רוסיה

על רקע המשך קרטוע המגעים המתנהלים בינה למעצמות המערב, ובמקביל בינה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), ממשיכה אירן בצעדים הצהרתיים מתריסים בנושא הגרעין. היום (שלישי), הודיעה סוכנות הידיעת האירנית הממלכתית למחצה "פארס" כי המדינה החלה בבניית הצוללת הגרעינית הראשונה שלה.

הגרעין האירני - כותרות אחרונות:
אשטון: אירן הסכימה לדון בבלימת העשרת האורניום
אירן: "הסוכנות לאנרגיה אטומית הפכה לסוכנות ביון"
לקראת חרם הנפט: ”עוד מדינות יוכלו לסחור עם אירן”
הרמטכ"ל על תקיפה אפשרית באירן: "צה"ל סו?פר-מוכן"

צוללות של צבא אירן משתתפות בתרגיל במפרץ עומן, דצמבר 2011. Young Journalists Club, Mohammad Ali Marizad, AP
צוללות של צבא אירן באימון במפרץ עומן, בדצמבר האחרון/AP, Young Journalists Club, Mohammad Ali Marizad

בדיווח מצוטט סגן מפקד חיל הים האירני לעניינים טכניים, האדמירל עבאס זמיני, שאמר כי אירן בחלה ב"צעדים ראשוניים" של עיצוב צוללת המונעת על ידי כור גרעיני. לדבריו, אירן פיתחה "טכנולוגיה גרעינית שוחרת שלום", ויש לה הן את היכולת והן את הזכות לפתח צוללת כזו. יש לציין כי צוללת גרעינית אינה נושאת בהכרח נשק גרעיני, והמונח "גרעיני" מתייחס לעובדה שהיא נושאת עליה כור גרעיני המשמש ליצירת האנרגיה שמניעה אותה.

אירן כבר פיתחה בעצמה בשנים האחרונות מספר צוללות קטנות, שאינן גרעיניות. כמו כן, רכשה בשנות ה-90 מרוסיה שלוש צוללות לא גרעיניות מסוג Kilo, שאחת מהן עברה באחרונה שיפוץ כללי.

צוללות של משמרות המהפכה האירניות משתתפות בתרגיל במפרץ עומן, אפריל 2006. Mehr News, Sajjad Safari, AP
צוללת בתמרון של משמרות המהפכה במפרץ הפרסי, אפריל 2006/AP, Mehr News, Sajjad Safari

ההודעה היום באה בהמשך למספר הודעות אירניות ודיווחים שונים מהשבועות האחרונים על האצה ושיפורים בתוכנית הגרעין האירנית, על רקע המשך המגעים עם המערב. בין היתר, דווח לפני כשבועיים בתקשורת האירנית כי סוכנות הגרעין עומלת על הקמת כורים חדשים. במקביל קבע דו"ח חדש של סבא"א כי היא מעשירה אורניום לרמה של 27% - גבוה יותר משסברו (האירנים הכחישו זאת). עוד התברר מהדו"ח כי האירנים האיצו גם את הליך ייצור הפלוטוניום בכור באראק, במקביל למסלול העשרת האורניום. לבסוף, פורסמה הערכה לפי אירן החלה גם בהקמת מתקן העשרת אורניום נוסף, שלישי במספר (לצד המתקנים המוכרים בנתנז ובפורדו), שיהיה "מחופר ומוגן יותר" מקודמיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully