וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח סבא"א: אירן מעשירה אורניום ברמה גבוהה משנחשד עד כה

יוסי מלמן

25.5.2012 / 15:20

על פי הדו"ח, אירן העשירה אורניום לרמה של 27% במתקן בפורדו. זאת לעומת רמה של 20% שהייתה ידועה עד כה. האירנים טוענים כי מדובר בתקלה טכנית, אך בסבא"א דורשים הסבר נוסף

אירן מעשירה אורניום ברמה יותר גבוהה ממה שהיה ידוע עד כה וממה שהיא דיווחה, כך מתברר מדו"ח שהוגש היום (שישי) על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), לקראת הדיון שייערך בחודש הבא במועצת הנגידים של הארגון. לפי הדו"ח, גילו הפקחים בביקורם במתקן להעשרת אורניום בפורדו כי נעשתה בו העשרה ל-27%.

עד כה, האורניום הועשר ברמה של 3.5% וברמה של כ-20%. ההעשרה החדשה עדיין רחוקה מהרמה של 93% הנדרשת לייצור חומר בקיע עבור נשק גרעיני, אך היא מקדמת את יכולתם והבנתם הטכנולוגיות של התהליכים המובילים לכך. כמו כן, עולה מהדו"ח כי ברשות אירן יש כעת 145 ק"ג של אורניום מועשר בדרגה של 20%, דבר שמשמעותו שבעוד שבעה חודשים, אם תמשיך בקצב הנוכחי של הייצור היא תגיע ל-250 ק"ג, אותם היא תוכל, אם תחליט, להעשיר לרמה של 93%, לייצור חומר בקיע שיכול להספיק לפצצה ראשונה.

תיאורטית, אירן יכולה לייצר חמש פצצות

לפי הדו"ח, לאירן יש גם יותר משישה טונות של אורניום מועשר ברמה של 3.5%. אם היא תערוך לו העשרה של 93%, הדבר יעניק לה יכולת לייצר חומר בקיע לחמש פצצות. ואולם, הדאגה הגדולה יותר היא מהכמות הקטנה יותר של האורניום שהועשר לרמה של 20 אחוזים: הקפיצה הנדרשת לאירן לייצור חומר בקיע היא קצרה הרבה יותר.

עוד עולה מהדו"ח כי אירן התקינה עוד 350 סרכזות במתקן בפורדו, הנמצא מתחת לאדמה, בעומק של כ-60 מטרים. אירן הסבירה כי ההעשרה הגבוהה יחסית לא הייתה מכוונת, אלא נובעת מטעות טכנית, במסגרתה הטכנאים, המבצעים ניסויי הרצה של הסרכזות, הזינו אותו בחומר גבוה יותר מאשר ה-20% שהופעלו עד כה. עם זאת, סבא"א אינה מסתפקת בהסבר זה, ודורשת הסברים נוספים. בכל מקרה, יודגש כי הסרכזות בקום, שמספרן כ-700, אינן מייצרות אורניום מועשר והן מצויות רק בשלבי ניסוי והרצה כדי לבדוק את יכולתן ואיכותן.

מניתוח של הדו"ח שעשה ד"ר דוד אלברייט מהמכון למדע וביטחון בינלאומי בוושינגטון, עולה עם זאת כי לאירן יש קשיים להשיג חומרים וציוד הדרושים לה להתקנה בקצב מהיר יותר של סרכזות וזאת כתוצאה מהעיצומים המוטלים עליה.

מלבד כל זאת, חזר הדו"ח על ממצאים שעלו מדו"חות קודמים של הסוכנות, לפיהן אירן מפרה בפעולותיה החלטות של מועצת הביטחון של האו"ם, אשר קוראות לה שלא להעשיר אורניום כלל.

שיחות הגרעין בין אירן למעצמות ה"5+1", בגדד, 23 במאי 2012. רויטרס
שיחות הגרעין בבגדד, אתמול/רויטרס

הגילוי מגיע יום אחד בלבד לאחר שסוכם סבב נוסף של שיחות גרעין בין אירן לבין מעצמות המערב בבגדד. הצדדים אמנם לא הגיעו להסכמות קונקרטיות לפי שעה, אולם נציגת המעצמות, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, דיווחה כי כי ברור ששני הצדדים מעוניינים בהתקדמות וכי הם הצליחו למצוא בסיס משותף. כמו כן, נקבע כי השיחות יתחדשו בחודש הבא במוסקבה.

בכל זאת, שני הצדדים דיווחו על פערים שנותרו לאחר השיחות. ראש הצוות האירני, סעיד ג'לילי, ציין כי הוא הדגיש בשיחות את חשיבותה של הזכות האירנית להמשיך להעשיר אורניום, כפי שמאפשרת, לדבריו, האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני. גורם דיפלומטי מערבי המקורב לשיחות סיפר לוואלה! חדשות כי סלע המחלוקת בין הצדדים נותר התעקשות המעצמות על השארת הסנקציות הבינלאומיות המוטלות על אירן, כולל אמברגו הנפט של האיחוד האירופי, שאמור להיכנס לתוקפו המלא ב-1 ביולי, גם במקרה שייחתם הסכם. זאת לפחות למשך תקופה מסוימת שבה ייבחן האם הם אכן עומדים בהסכמות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully