וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמנכ"ל סבא"א לשעבר: אירן תוכל לפתח פצצה תוך 8 חודשים

יוסי מלמן

21.5.2012 / 11:40

בשיחה עם וואלה! חדשות, מתריע ד"ר אולי היינונן כי אירן צברה כמויות גדולות של אורניום מועשר, אך מעריך כי פשרה היום בטהרן או בשיחות בגדד תוכל להרחיק את האופציה הצבאית

ד"ר אולי היינונן, שהיה עד לפני שנתיים סגן מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), מעריך בשיחה עם וואלה! חדשות כי "אירן יכולה לייצר פצצה גרעינית ראשונה תוך שמונה חודשים לכל המאוחר". הוא סבור כי השיחות שמקיים היום בטהרן מנכ"ל סבא"א, יוקיה אמנאו, והשיחות מחרתיים בבגדד בין אירן לנציגי שש המעצמות, הן "מכריעות ביותר".

ההערכה שמשמיע היינונן היא המחמירה ביותר מפי מומחה בינלאומי לא-ישראלי, והיא מתבססת על הידע העמוק שצבר בנושא, על היכרותו הקרובה עם תכנית הגרעין האירנית ועל מסמכים חשאיים העוסקים בה. הפירוש המעשי של דבריו הוא שלאירן יש את הידע, את הטכנולוגיה, את הניסיון, את הציוד ואת החומרים הדרושים לייצר נשק גרעיני תוך זמן קצר, וכל מה שטהרן צריכה לעשות הוא לקבל החלטה בעניין זה.

אולי הוינאנן, לשעבר סגן מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א). AP
ד"ר אולי היינונן בביקור בטהרן, 2007/AP

לפי חישוביו של היינונן, לאירן יש כבר 130 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 20%. הם הופקו במתקן להעשרת אורניום בנאתנז. אך כדי לייצר נשק גרעיני, אירן זקוקה להכפיל את הכמות, ואם תמשיך להעשיר אורניום בקצב הנוכחי – העומד על 15 קילוגרמים לחודש - היא תוכל להגיע לכמות הדרושה תוך שמונה חודשים. ואולם, אירן יכולה להגביר את קצב ההעשרה בעוד שישה קילוגרמים מדי חודש, אם תתקין כמה מאות סרכזות נוספות חדישות באתר ההעשרה הנוסף בפורדו, ליד העיר קום. ואכן, אירן מתכוונת לעשות זאת, אלא אם יושג הסכם אחר בנושא בשיחות בגדד ביום חמישי.

הבסיס בפרצ'ין - היעזרו בחיצים לערוך בו סיור וירטואלי

במקרה שלא יושג הסכם, אירן תסיים את ההעשרה הדרושה לה - עדיין ברמה "תת-צבאית" - תוך חמישה-שישה חודשים. "זה יהיה קו אדום" מדגיש ד"ר היינונן. ברגע שתגיע אירן לרמה זו ותהיה לה הכמות הדרושה, יידרשו לה עוד שבועיים-שלושה בלבד כדי להעשיר את האורניום שצברה לרמה צבאית של 90% - החומר הבקיע לפצצה. יידרש לה עוד חודש בלבד כדי להרכיב את הפצצה. עם זאת, יובהר כי המתקן שעשוי להיות ברשותה הוא עדיין אינו כזה שניתן להרכיבו על טיל כראש חץ גרעיני. לכך, ידרשו לה עוד כמה חודשים של פיתוח.

"הזמן הולך ואוזל - אירן פעלה בצורה שיטתית לפיתוח פצצה"

בכל הקשור לכוונותיה האמיתיות של איראן, הרי ש"הזמן הולך ואוזל, ואנו מתקרבים לרגע האמת", מתריע ד"ר היינונן, כימאי בנושאי גרעין מפינלנד, המשמש כיום עמית מחקר במרכז בלפר למדע וליחסים בינלאומיים באוניברסיטת הארוורד. הוא מאשר כי "על פי המידע שנצבר (בסבא"א, ואצל גורמי מודיעין במערב, כולל בישראל - י.מ.), אירן פעלה בצורה שיטתית במשך שנים לפתח תכנית גרעין צבאית ולהרכבת הפצצה". זאת, במסלול הקרוי באנגלית weaponization, ובתרגום לעברית - "קבוצת הנשק".

פעילות זו התרכזה ב"מרכז למחקר פיסיקה" בלביזיאן, סמוך לטהרן. בראש המחקר, שפעל תחת משרד ההגנה של אירן (להבדיל מתכנית הגרעין האזרחית, שמנוהלת בידי "ארגון האנרגיה האטומית של אירן"), עמד ד"ר מוחסין פקירזאדה (מאבאדי), קצין במשמרות המהפכה, פיזיקאי במקצועו. שם הקוד של התכנית הצבאית היה "אמאד". שמו של פקירזאדה נזכר ברשימת העיצומים של האו"ם, וסבא"א ביקשה לתשאל אותו, אך באירן סירבו לבקשה. לפי פרסומים בתקשורת הבינלאומית, פקירזאדה ירד למחתרת מחשש שהמוסד יחסל אותו, כפי שקרה, לפי פרסומים זרים, למדעני גרעין אירניים בשנים האחרונות.

פיצוץ מסתורי: מדען גרעין בכיר חוסל בטהרן. רויטרס
מכוניתו של המדען מוסטפא רושאן, שחוסל בטהרן בתחילת השנה/רויטרס

בין השאר, המידע שנצבר במערב לגבי תכנית הגרעין הצבאית של אירן כולל כ-1,600 שגרי ט?ל?ק?ס מחברות, מוסדות אקדמיים ואישים באירן, מהם עולה כי הם פעלו כחזית עבור התכנית הצבאית של הרפובליקה האיסלמית, כדי להשיג את הציוד והחומרים הדרושים. טלקסים אלה הגיעו לידי המכון למדע ולביטחון בינלאומי בוושינגטון, בראשו עומד ד"ר דיוויד אלברייט. היינונן ואלברייט פרסמו בשבוע שעבר מאמר משותף, המנתח את תכנית הגרעין האירנית, ומציע הצעות ליישוב המשבר.

"בלי צעדי בוני אמון, אירן עלולה לקרב את המתקפה הצבאית"

לזכותו של ד"ר היינונן נזקפים ביקורים רבים בעשור האחרון באירן למטרות פיקוח על אתרי הגרעין שלה, מאות שיחות עם מנהלי תכנית הגרעין וכן פגישות עם הנשיא מחמוד אחמדינג'ד. בתקופת כהונתו בסבא"א, נחשב היינונן לקול התקיף של הארגון כלפי טהרן, ודרש ממנה לחשוף את האמת על תכניתה הגרעינית ועל כוונותיה. לא אחת, נקלע לעימותים חריפים על רקע זה עם מנהלו, מנכ"ל סבא"א המצרי, ד"ר מוחמד אל בראדעי, שהוביל קו רופס ופייסני כלפי אירן. היינונן היה חשוד בעיני האירנים כמי שמצוי בקשרים הדוקים עם ישראל ועם ארצות הברית, ובביקוריו באירן הוא היה נתון למעקב ואף הוצעו לו הצעות שוחד.

נוכח חומרת המצב, סבור היינונן כי חשוב ביותר שסבא"א תשיג היום הסכם שיאפשר לפקחיה לא רק נגישות לבסיס הצבאי פרצ'ין, שבו בוצעו לפי החשד ניסויים והדמיות בשרשרת הפיצוץ הגרעיני, אלא שגם יועבר לסבא"א חומר מתועד על עברה של התכנית הצבאית. מידע כזה, לדבריו, יאפשר לעולם להבין טוב יותר עד כמה בדיוק קרובה אירן לייצור נשק גרעיני. "נטל ההוכחה הוא על אירן", ציין ד"ר היינונן, "אם הם ישתפו פעולה, ויפגינו צעדים בוני אמון, הם יוכיחו לעולם כי רצונם ליישב את המשבר. ולא, הם עלולים לקרב את המתקפה הצבאית עליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully