וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמיה: המתקן בו אירן עורכת ניסויים בנשק גרעיני

יוסי מלמן

13.5.2012 / 18:56

סוכנות הידיעות AP פרסמה הדמיה של תא חשאי, שלפי החשד אירן עורכת בו ניסויים לקראת ייצור נשק גרעיני. מחר יפגשו נציגים מאירן עם אנשי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית

סוכנות הידיעות AP פרסמה הערב (ראשון) איור, הממחיש את התא החשאי, שבו, לטענת מומחים בינלאומיים, ערכה אירן ניסויים בשרשרת הפיצוץ לצורך ייצור של נשק גרעיני. הפרסום נועד לסתור את טענתה של טהרן כי תא כזה לא קיים.

לפי דברי סוכנות הידיעות, האיור מבוסס על פרטים שהתקבלו ממדינה המוגדרת ככזו העוקבת אחר תכנית הגרעין האירנית. שמה של המדינה לא נמסר. בעבר נטען כי הגדרה כזו מתייחסת לישראל ולמידע שמקורו בקהילת הביון שלה.

שרטוט של מתקן המשמש לניסוי בראש נפץ גרעיני הנמצא במתקן הצבאי פרצ'ין, אירן, והגיע לידי סוכנות AP, מאי 2012. AP
התמונה הגיעה ממדינה המוגדרת ככזו העוקבת אחר תכנית הגרעין האירנית/AP

מחר אמורים להיוועד בווינה נציגים של אירן ונציגים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כדי לדון בדרישת הסוכנות לאפשר לפקחיה לבקר בבסיס הצבאי פרצ'ין. על פי מידע וחשדות הסוכנות, בבסיס זה נעשים הניסויים שנועדו לסייע לאירן להתחמש בנשק גרעיני, ובין השאר מדובר בניסויים במתקן שנחשף באיור שפורסם היום.

מידיעות קודמות ומתצלומי לוויין עולה כי בפרצ'ין מבצעים האירנים עבודות שתכליתן לטשטש ולהעלים כל ראיה לאפשרות שניסויים כאלה בוצעו. אירן מסרבת לאפשר לפקחים לבקר במקום, וההערכה היא כי תאפשר זאת לאחר שתדאג שלא יימצאו בו שרידים או ראיות מחשידות לניסויים אלה. על פי החשד, מדובר בניסויים בשלב הסופי להרכבת נשק גרעיני המכונה "קבוצת הנשק".

בשבוע שעבר ניתח המרכז למדע וביטחון לאומי בוושינגטון (מכון ISIS), הנחשב למכון המוביל בתחומו לחקר הגרעין האירני, צילומי לוויין, מהם עולה כי בפרצ'ין בוצעו עבודות בנייה משמעותיות במהלך חודש ימים, בתקופה שבין החודשים מרץ ואפריל השנה, לצד פעולות שייתכן ונועדו להעלמת ראיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעולות חשודות לטשטוש ראיות בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

התיעוד החדש מתוארך לתחילת חודש אפריל. בתצלומים נראות עבודות מחוץ למבנה חשוד, שמעריכים שנעשו בו ניסויים גרעיניים והתקנות של צינור מים. המבנה הוא מה שהוגדר בזמנו כ"מתקן בגודל אוטובוס", והוא נועד, ככל הנראה, לדמות את מה שיהיה מיכל הפצצה הגרעינית של אירן. כבר אחרי פרסום דו"ח בנושא של סבא"א, התגלה כי אירן ניסתה להעלים ראיות מהאתר. לוויינים תיעדו פעילות חריגה מסביב לאותו מיכל מתכת, כולל תנועה ערה של כלי רכב שפינו מהמקום ציוד וחומרים.

בשבוע הבא יפתחו בבגדד שיחות בין נציגי אירן לשש המעצמות (5 החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה. השיחות, המוגדרות קריטיות, נועדו לבדוק אם אכן אירן מוכנה להתפשר ולהתגמש בכל הקשור להעשרת אורניום והפסקת הפעילות במתקן להעשרה בפורדו שליד קום.

עוד בנושא
תיעוד: תוך חודש - בנייה נמרצת במתקן הגרעין בפרצ'ין
מדוע הסכימו האירנים לפיקוח באתר הגרעיני החשוד?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully