וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הסכימו האירנים לפיקוח באתר הגרעיני החשוד?

הנכונות האירנית לאפשר לפתע לפקחים לבקר במתקן בפרצ'ין, כשבינתיים מצטברות ההוכחות שבמקום מפתחים נשק גרעיני ומעלימים את הראיות, מעידה בעיקר על לחץ - שנובע מהסנקציות

התרגיל האירני שקוף למדי: גם הדיווח האחרון מאתמול (רביעי) על המאמצים "להעלים ראיות" מהמתחם הצבאי "פרצ'ין", לפני שיבקרו בה פקחי האו"ם, אינו צריך להפתיע אף אחד. כבר זמן רב מביעים ברחבי העולם דאגה מהנעשה בבסיס זה, הנמצא בחוד החנית של מאמצי הרפובליקה האיסלמית לפתח נשק גרעיני, וידוע כי האירנים אכן עשו, גם בעבר, מאמצים להסתיר את המתרחש בו. גם עיתוי הניסיון הנוכחי ברור: מיד לאחר שהאירנים הודיעו לראשונה כי יתירו לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) לבקר במקום - הודעה שסללה את הדרך להודעתן של מעצמות המערב השבוע, על הסכמתן לחדש את המו"מ עם אירן על תכנית הגרעין שלה.

פרצ'ין הוא מתחם של בסיסים צבאיים, כ-30 קילומטרים מדרום לעיר הבירה טהרן, המשמש לרוב כמרכז לפיתוח וניסוי בחומרי נפץ. יש בו מבנים רבים, בונקרים ומנהרות. הוא התגלה לראשונה לעיניים מערביות ב-2004, וכבר אז עלתה הסברה כי נערכים בו ניסויים תת-קרקעיים בפיצוץ חומרי נפץ בעלי עוצמה גבוהה. ב-2005 אף נערכה בו ביקורת של סבא"א, ודווח כי לא התגלה בו דבר חשוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בסיס פרצ'ין, בצילום לוויין מ-2004/מערכת וואלה!, צילום מסך

החשדות בעניין פרצ'ין גברו מאוד בשנה האחרונה. לפי המידע שחשפה סבא"א, המגובה גם בדיווחים של סוכנויות מודיעין במערב, בבסיס זה ערכה אירן בשנה שעברה ניסויים סודיים במה שמוגדר "קבוצת הנשק": השלב הסופי בפיתוח נשק גרעיני, שבו נעשית האינטגרציה של כל כל הרכיבים להרכבת הפצצה. בניגוד לפעילות העשרת האורניום (התהליך בו נוצרת האנרגיה הגרעינית) בשני המתקנים בנתנז ובפורדו (ליד קום), שהאירנים יכולים להמשיך ולטעון כי הם נועדו למטרות "אזרחיות" של ייצור אנרגיה או מחקר רפואי בלבד (לפחות כל עוד הם נמנעים מהעשרת אורניום לרמה "צבאית" של 90%), הרי שאת הפעילות בפרצ'ין לא ניתן לתרץ בשום צורה: היא קשורה לייצור נשק גרעיני (אגב, ללא קשר, בסבא"א הביעו דאגה גם מהגברת קצב העשרת האורניום, בין היתר בדו"ח הרבעוני שפורסם בחודש שעבר).

ניסוי ב"הדק-ניוטרונים"

בין היתר, קבעו פקחי סבא"א - גם בדו"ח הרבעוני מנובמבר האחרון, שמצא כי אירן חותרת להשגת נשק גרעיני - כי בפרצ'ין נערכה שורת ניסויים כהכנה לשלב הרכבת הפצצה (או ראש הנפץ של הטיל) העתידה לשאת את הנשק הגרעיני ליעדו, וכן הדמיות ממוחשבות מתקדמות של תהליך ביקוע גרעיני. צילומי לווין גילו במקום מתקן בגודל אוטובוס, שדימה ככל הנראה את מה שיהיה מיכל הפצצה הגרעינית הראשונה של אירן. בסמוך למועד פרסום הדו"ח, התגלה ניסיון אירני להעלים ראיות: לווינים תיעדו פעילות חריגה בדיוק מסביב לאותו מיכל מתכת, שכללה תנועה ערה של כלי רכב שפינו מהמקום ציוד וחומרים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הרמן נקארטס, ראש צוות הפקחים של סבא"א (משמאל), בשדה התעופה בווינה, בדרך לביקור באירן, 19 בפברואר 2012. רויטרס
נשארו בחוץ. פקחי סבא"א חוזרים בבושת פנים מהביקור האחרון באירן/רויטרס

את כל המידע הזה ביקשו פקחי סבא"א לבדוק בשטח, בביקורם האחרון באירן לפני שבועיים - אך העלו חרס בידם, משום שהאירנים לא איפשרו להם להיכנס פנימה. כעבור שבוע נמסר כי ראש משלחת הפקחים, הרמן נקארטס, דיווח לממונים עליו כי תצלומי לוויין תיעדו במקום פעילות ש"מגבירה את דחיפות הצורך לבקר בו". באותו יום, הודיע לפתע ראש סוכנות הגרעין האירנית, פריידון עבאסי, כי אירן למעשה תשמח לפתוח את פרצ'ין בפני הפקחים, והבהיר כי במקום "לא נערכת כל פעילות גרעינית".

בהודעה נוספת השבוע, הסבירה הנציגות האירנית בסבא"א: "העובדה היא שפרצ'ין הוא אתר צבאי, והגישה אליו דורשת התכוננות מראש, ומשום כך הביקור לא יוכל להתקיים לעתים תכופות. נאפשר לסבא"א לבקר במתקן שוב". גם האמירה הזו הייתה רחוקה מלהפיס את דעתו של מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, שהבהיר אתמול שוב: "אירן לא עומדת בכל הבטחותיה".

הלקח הסורי

הממצאים שנחשפו אתמול רק מחזקים את החשד שבפרצ'ין אכן נערכים ניסויים בנשק גרעיני. בין היתר, גילו גורמים בסבא"א לסוכנות AP כי צילומי לוויין חשפו במקום ראיות לניסוי ב"הדק-ניוטרונים" - תהליך הכרחי לבדיקת יכולת ביקוע של החומר הבקיע (במקרה של אירן - מדובר באורניום מועשר). לכן, ברור מדוע סירבו האירנים לאפשר לפקחים לבקר במקום: הם חוששים שמא יתגלו שם הראיות לפעולותיהם, המנוגדות להתחייבויותיה הבינלאומיות, ותימצא עוד הוכחה לפיתוח גרעין למטרות צבאיות. לפני ביקור הפקחים, רצו האירנים לטשטש את הראיות, ואכן, לפי הדיווח האחרון, צילומי הלוויין מהשבועות האחרונים גילו במקום שוב צוותים מצוידים בכלים מכניים כבדים ובטרקטורים, שעסקו במחיקת שיירים של מנגנון הפעלה ניוטרוני.

הנכונות שהופיע כעת לאפשר לפקחים לבקר במתחם מעידה כי האירנים סיימו לסלק מהמקום את הממצאים המפלילים, והם מעריכים, לכאורה, שלא ייתפסו. כך הם נהגו גם ב-2004, באתר צבאי אחר, לוויזיאן - שם נהגו באופן דומה: בתחילה סירבו לאפשר ביקורים, ואז החליפו את האדמה במקום, כרתו עצים כדי שלא יימצאו דגימות רדיואקטיביות, הפכו את המתחם למגרש כדורגל ופארק ציבורי - ואז אפשרו לפקחים לבקר במקום.

עם זאת, יש לזכור כי ב-2004, למרות כל מאמצי ההסתרה, בסופו של דבר הצליחו בכל זאת הפקחים לאתר סמני פעילות רדיואקטיבית בלוויזאן. אותו הדבר קרה גם לסוריה, עם המתקן בדיר א-זור: גם שם הטשטוש וההעלמה לא הועילו, ובסבא"א קבעו בשנה שעברה כי במקום נבנה כור גרעיני, לפני שהופצץ ב-2007 (לפי מקורות זרים, בידי ישראל).

כור גרעיני בליד העיר דיר א-זור בסוריה שנבנה בסיוע צפון קוריאה והופצץ לפי מקורות זרים ב-2007 על ידי ישראל. DigitalGlobe, AP
החומר הרדיואקטיבי לא נעלם. הכור הסורי בדיר א-זור, לפני שהופצץ/AP, DigitalGlobe

לכן, ניתן להניח שאירן מסתכנת למדי כעת, בהסכמתה הפתאומית לאפשר פיקוח בפרצ'ין. אין זה מעיד בהכרח על בטחונם העצמי של האירנים כי לא ייתפסו, אלא דווקא על הלחץ שבו נתונה אירן, וחששה ממהלומה צבאית. המסקנה המתבקשת היא כי העולם צריך להמשיך בלחץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו צדק לפחות במשפט שאמר בנאומו באיפא"ק: אם זה הולך ומגעגע כמו ברווז - זה ברווז. אירן בהחלט נמצאת בדרך להרכבת נשק גרעיני, אך עדיין לא עשתה זאת - ואולי לחץ וסנקציות ירתיעו אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully