וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעצמות: נחדש את המגעים עם אירן על הגרעין

שנה לאחר כשלון השיחות הקודמות, ועל רקע החרפת הסנקציות והדיבורים על תקיפה, הודיעו חברות מועצת הביטחון וגרמניה כי ייענו להזמנת טהרן לשוב למו"מ, "במועד ומקום שיוחלטו"

הגזר שלצד המקל: "קבוצת שש המדינות" - חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, ולצדן גרמניה - הסכימה להצעתה של אירן לחדש את השיחות עמה בנושא המשך דרכה של תוכנית הגרעין שלה. כך הודיעה היום (שלישי) שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, לאחר שבשבועות האחרונים חזרה טהרן והדגישה כי היא מעוניינת לפתוח בשיחות בהקדם, ואף שיגרה בחודש שעבר הזמנה לאשטון, מטעמו של הממונה על המו"מ בנושא הגרעין באירן, סעיד ג'לילי.

"בשם סין, צרפת, גרמניה, רוסיה, בריטניה וארצות הברית, הבעתי את הסכמתנו לחידוש השיחות בנושא הגרעיני", הודיעה אשטון בהצהרה רשמית מטעמה. כן הוסיפה קריאה לקיום דיאלוג שיוביל ל"התקדמות אמיתית", וסיכמה כי "על המועד והמקום בהם ייערכו השיחות יוחלט בנפרד". יש לציין כי כבר לפני שבוע טען שר החוץ הטורקי כי השיחות יחודשו באפריל הקרוב.

סבב השיחות האחרון בין שש המעצמות לאירן הסתיים ללא פריצת דרך באיסטנבול לפני יותר משנה. מאז, הלכה והסלימה הרטוריקה בין אירן לעולם המערבי, ונוספה עוד שורה של סנקציות בינלאומיות המוטלות על טהרן. במקביל, התחדשו בחודשים האחרונים ביקורי הפיקוח של אנשי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) באירן, והאחרון שבהם, בחודש שעבר, הסתיים ללא תוצאות לאחר שהאירנים לא איפשרו לפקחים לבקר בבסיס בפרצ'ין, שלפי שורה של דיווחים מהשנה האחרונה, האירנים ערכו בו ניסויים ב"קבוצת הנשק" - השלב האחרון והמכריע בפיתוח פצצה גרעינית.

בינתיים, כבר הבהירה אירן בשבוע שעבר כי תאפשר לפקחים הבינלאומיים לבקר במתקן המדובר, והיום אף חזרה על כך. על פי דיווח סוכנות הידיעות האירנית הסטודנטיאלית ISNA, הנציגות האירנית במשרדי סבא"א מסרה הודעה בה נאמר כי "העובדה היא שפרצ'ין הוא אתר צבאי, והגישה אליו דורשת התכוננות מראש, ומשום כך הביקור לא יוכל להתקיים לעתים תכופות. נאפשר לסבא"א לבקר במתקן שוב".

בדו"ח הרבעוני האחרון של סבא"א, מלפני כשבוע וחצי, הובעה דאגה מהגברת קצב העשרת האורניום באירן, ואתמול התייחס לנושא האירני גם מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו היפני, ואמר כי ישנן "דאגות רציניות" מפני ההיבטים הצבאיים האפשריים של הגרעין האירני, בהזכירו באופן ספציפי את המתקן בפרצ'ין. "ברשותנו מידע אמין, ישן כמו גם חדש, המעיד כי אירן מעורבת בפעילויות הקשורות לפיתוח מערכות גרעיניות נפיצות", אמר אמאנו ל-35 חברי מועצת הנגידים של הסוכנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסויים בנשק גרעיני? צילום לווין של המתקן בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully