וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: נסכים להכניס פקחים גם לאתר החשוד פרצ'ין

משה חי-הגיגת ורויטרס

29.2.2012 / 18:30

דברי ראש סוכנות הגרעין האירנית נאמרו במקביל לדיווח חדש במערב על "פעילות חשודה" בבסיס שרק לפני שבוע נאסר על פקחי סבא"א להיכנס אליו - ובו לפי החשד מפתחים נשק גרעיני

נכונות אירנית מפתיעה? בתום ישיבת ממשלת אירן היום (רביעי), הודיע ראש סוכנות הגרעין הלאומית, פריידון עבאסי, כי מעתה ואילך, יהיו כל אתרי תוכנית הגרעין של אירן פתוחים בכל עת לביקורי פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א). בין האתרים בהם יורשו הפקחים לבקר, לדברי עבאסי, נמצא גם האתר בפרצ'ין, שנאסר על הפקחים לסייר בו בביקורם באירן לפני כשבוע.

על פי דיווח של אתר הטלוויזיה הממלכתית באירן, עבאסי הבהיר בישיבה כי בניגוד להערכה העולה מדו"ח סבא"א שפורסם בנובמבר האחרון, בבסיס הצבאי בפרצ'ין לא נערכת פעילות גרעינית. דבריו מפתיעים במיוחד על רקע דיווח אחר שפורסם היום: זמן קצר לאחר דבריו, מסרו גורמים דיפלומטיים לרויטרס כי תצלומי לווין עדכניים תיעדו בפרצ'ין פעילות ש"מגבירה את דחיפות הצורך לבקר במקום". על פי הדיווח, הרמן נקארטס, שעמד בראש המשלחת לאירן, הודיע על הממצאים בתדרוך חשאי שנערך היום בווינה, אך לא פירט לגבי אופי הפעילות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום לווין של האתר הצבאי פרצ'ין בשנת 2004/מערכת וואלה!, צילום מסך

האתר בפרצ'ין עלה לכותרות בסוף השנה שעברה, כשמידע מטריד על הנעשה בו התפרסם בדו"ח סבא"א בנושא תכנית הגרעין האירנית. על פי הדו"ח, האירנים ערכו בבסיס שורת ניסויים כהכנה לשלב הרכבת הפצצה העתידה לשאת את הנשק הגרעיני ליעדו, וכן הדמיות ממוחשבות מתקדמות של תהליך ביקוע גרעיני. דיווח דומה לדיווח הנוכחי פורסם בנובמבר האחרון: גם אז איתרו לוויינים פעילות "חשודה" בבסיס, שעל פי הסברה שעלתה בזמנו, העידה על ניסיון של האירנים "להעלים ראיות" - וייתכן שזהו המקרה גם כעת. החשדות בנוגע לאתר התחזקו עוד יותר בשבוע שעבר, כשהאירנים אסרו על צוות הפקחים של סבא"א לסייר במקום.

"אירן עומדת על האינטרסים שלה"

מכל מקום, גם אם בקרוב יורשו פקחי סבא"א לסייר בבסיס, מדברי עבאסי משתמע כי ייתכן שיתקלו בקשיים חדשים: הוא סייג את הודעתו ואמר כי סיורי הפקחים יוגבלו רק למקומות בהם ביקשה סבא"א לסייר בעבר. אם תבקש סבא"א לסייר באתר שאינו ברשימה, יידרשו אישורים נוספים מטעם הגורמים הרלוונטיים. לדבריו, נושא הביקורים של אזרחים זרים באירן כלל אינו נתון בידיה של סוכנות הגרעין, אלא בידי "רשויות האכיפה".

עבאסי ביקש גם להבהיר כי אמנם הותר לפקחים לבקר בכל אתר שיחפצו, אך אין פירוש הדבר שאירן מודה כי היא עוסקת בפעילות בלתי קונבנציונאלית כלשהי. לדבריו, הפרסומים האחרונים בנוגע להפיכתה של תוכנית הגרעין האירנית לצבאית הם תעמולה מערבית בלבד, והערכה שכזו אינה מופיעה בדיווחיה האחרונים של סבא"א.

ברקע לדברים, אמש הודיע שר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו, כי השיחות בין אירן לחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה יחודשו בחודש אפריל, ואף הציע לארח את השיחות בנושא המשך תכנית הגרעין האירנית. ההודעה על חידוש המו"מ התפרסמה על רקע כישלון שיחותיהם של פקחי סבא"א עם גורמים אירנים בטהרן לפני כשבוע בנוגע לקצב פיתוח תכנית הגרעין במדינה. בהקשר זה אמר היום עבאסי כי "אירן עומדת על האינטרסים שלה במו"מ שמתנהל עם סבא"א, ואין שום סיבה שאנחנו נשיב באופן מיידי על כל דרישה שמעביר לנו צוות המו"מ של הארגון".

כותרות אחרונות בנושא תכנית הגרעין האירנית:
"שיחות הגרעין עם אירן יחודשו בחודש אפריל"
"אירן מתקשה בתפעול הטכנולוגיה הגרעינית החדשה"
סבא"א: אירן הגבירה את קצב העשרת האורניום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully