וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: תוך חודש - בנייה נמרצת במתקן הגרעין בפרצ'ין

בעוד שאירן מנהלת מגעים מול מעצמות המערב בנושא תכנית הגרעין שלה, תצלומי לווין מוכיחים כי היא ממשיכה לפתח במרץ את תכניתה הצבאית. עיקר החשש: פעולה לניקוי ראיות במקום

בעוד שאירן מנהלת מגעים מול המערב בנוגע לתכנית הגרעין שלה, צילומי לוויין מראים כי האתר הגרעיני בפרצ'ין ממשיך להתפתח באין מפריע. המרכז למדע וביטחון לאומי בוושינגטון (מכון ISIS), הנחשב למכון המוביל בתחומו לחקר הגרעין האירני, ניתח צילומי לוויין, מהם עולה כי באתר בוצעו עבודות בנייה משמעותיות במהלך חודש ימים, בתקופה שבין החודשים מרץ ואפריל השנה, לצד פעולות שייתכן ונועדו להעלמת ראיות.

התיעוד החדש מתוארך לתחילת חודש אפריל, נראות בו עבודות מחוץ למבנה חשוד, שמעריכים שנעשו בו ניסויים גרעיניים. המבנה הוא מה שהוגדר בזמנו כ"מתקן בגודל אוטובוס", והוא נועד, ככל הנראה, לדמות את מה שיהיה מיכל הפצצה הגרעינית של אירן. כבר אחרי פרסום דו"ח בנושא של סבא"א, התגלה כי אירן ניסתה להעלים ראיות מהאתר. לוויינים תיעדו פעילות חריגה מסביב לאותו מיכל מתכת, כולל תנועה ערה של כלי רכב שפינו מהמקום ציוד וחומרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
9 באפריל: מתקן חשוד לצינון הוצב באתר שככל הנראה מדמה מכל פצצה גרעינית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתיעוד החדש, מה-9 באפריל, נראים פריטים שונים מחוץ למבנה. לא ברור מהם ומה מטרתם. בצילום בולטים סימנים המעידים על התקנת צינור או תעלה, שנועדו לנקז מים מהמבנה החשוד או ממבנה סמוך לו, ולשטוף באמצעותם מתקנים במקום.

בהתבסס על המידע החדש, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דורשת מאירן לאפשר לפקחיה לבקר במתקן, אך אירן עדיין לא מתירה להם לעשות זאת. במרכז ISIS מציינים כי יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, אמר כי בידיו "מידע לפיו יש 'פעילות' מסוימת באתר". לדבריו, כל עוד פקחי הסוכנות לא מבקרים באתר, לא ניתן לוודא אם מדובר בפעילות גרעינית. עיקר הדאגה העולה מהתיעוד החדש טמונה בצינור המים. ההערכה היא כי מדובר במתקן שנועד לצנן מכשירים מסוימים המופעלים במתקנים גרעיניים ולהעלים ראיות להפעלתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום המתוארך מחודש לפני כן מראה כי עבודות הבנייה לא ארכו זמן רב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בווינה ייפתחו ביום ראשון שיחות חדשות בין אירן לסבא"א בנושאים טכניים. ב-23 במאי אמורות להתקיים שיחות בדרג גבוה יותר בבגדד בין אירן לנציגים של שש המעצמות, בנושא עתיד תוכנית הגרעין שלה. זאת, בהמשך לשיחות בחודש שעבר באיסטנבול, שהסתיימו באופטימיות יחסית, אך ללא הצהרות רמות. כמה ימים לאחר נעילת השיחות בטורקיה, הצהירה אירן כי "לא תפסיק להעשיר אורניום".

המתקן משמש כנראה לניסוי בשלב הסופי בהרכבת הפצצה

פרצ'ין הוא מתחם של בסיסים צבאיים, כשלושים קילומטרים מדרום לטהרן. הוא משמש לרוב כמרכז לפיתוח וניסוי בחומרי נפץ. יש בו מבנים רבים, בונקרים ומנהרות, והוא נחשף לראשונה לעיני המערב ב-2004. כבר אז עלתה סברה כי נערכים בו ניסויים תת-קרקעיים בפיצוץ חומרי נפץ בעלי עוצמה גבוהה. ב-2005 אף נערכה בו ביקורת של סבא"א, ודווח כי לא התגלה בו דבר חשוד.

החשדות לגבי המתקן בפרצ'ין גברו מאוד בשנה האחרונה; לפי מידע שחשפה סבא"א, המגובה בדיווחים של סוכנויות מודיעין במערב, באתר זה ערכה אירן בשנה שעברה ניסויים סודיים במה שמוגדר "קבוצת הנשק": השלב הסופי בפיתוח נשק גרעיני, בו נעשה חיבור בין כל הרכיבים להרכבת הפצצה. בניגוד לפעילות העשרת האורניום, התהליך בו נוצרת אנרגיה גרעינית – שנעשה במתקנים בנתנז ובפורדו ליד העיר קום), הרי שאת הפעילות בפרצ'ין לא ניתן לתרץ ככזו הקשורה לפעילות אזרחית.

כותרות אחרונות מאירן:
אירן: "לעולם לא נפסיק להעשיר אורניום, לא נסגור את האתר בפורדו"
פיצוץ עז בעיר במערב אירן: "נשמע בכל העיר"
פקח גרעין של האו"ם נהרג בתאונה ליד כור באירן

(עדכון אחרון: 22:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully