וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: "לעולם לא נפסיק להעשיר אורניום, לא נסגור את האתר בפורדו"

למרות ההצהרות במערב כי בשיחות באיסטנבול הביעה טהרן נכונות לפשרה בעניין הגרעין, שליחה לסבא"א מבהיר: "לא נזנוח את תכנית ההעשרה, וגם לא נסגור את האתר בפורדו"

פניית פרסה בטהרן? "אירן לעולם לא תפסיק להעשיר אורניום" – כך הבהיר שליח אירן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, עלי אסכר סולטאני, בדברים שסיפר לסוכנות הידיעות רויטרס, ושפורסמו היום (שישי). לדבריו, אין גם כל הצדקה לסגור את המתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו: "אם יש לך מקום בטוח ומאובטח, תחת השגחת סבא"א, אז תסביר לי אתה למה צריך לסגור אותו", השיב סולטאני לשאלת המראיין. יודגש כי סגירת האתר בפורדו מוכר בכלי התקשורת בעולם כעיקרון שעליו מסרבים באירופה ובארצות הברית להתפשר במסגרת השיחות.

עלי אסגר סולטנייה, שגריר אירן בסבא"א. רויטרס
"לעולם לא נפסיק להעשיר אורניום". סולטאני/רויטרס

דבריו של סולטאני מתקבלים בסתירה מסוימת לעמדה האירנית, שהתבטאה בשיחות הגרעין שנערכו באיסטנבול לפני מספר שבועות. גורמים בכירים בממשל האמריקאי, כמו גם מומחים חיצוניים, העריכו בשבוע שעבר בפני ה"ניו יורק טיימס" כי הסיכון לפריצת מלחמה עם אירן בעתיד הנראה לעין פחתו משמעותית בעקבות העמדה האמריקאית. על פי הכתבה, אותם בכירים ומומחים ציינו מגוון סיבות ל"התקררות" - ובראשן העמקת הסנקציות הכלכליות נגד אירן, שהובילו את מקבלי ההחלטות בטהרן לגבש עמדות גמישות יותר במגעים המתנהלים בינם למעצמות המערב. הדבר מתבטא, לדבריהם, בהתמתנות בהצהרות כל הגורמים המעורבים בתקופה האחרונה, על רקע החייאת המשא-ומתן. "אני סבור שהטמפרטורה התקררה", אמר ל"טיימס" בהקשר זה בכיר בממשל אובמה.

אירן הביעה נכונות להתפשר באיסטנבול?

נקודת המפנה המשמעותית ביותר בעמדת ארצות הברית הגיעה בעקבות סבב המו"מ האחרון באיסטנבול - אף שלא הביא להבנות כלשהן, מלבד קיומו של סבב שיחות נוסף בבגדד. האמריקאים, לפי ה"טיימס", הגיעו ספקנים ביותר לשיחות, אולם גילו להפתעתם כי נציגי אירן "גילו גמישות ונכונות לפתור את המשבר" - כפי שנשמע גם בהתבטאויות פומביות בדבר הנכונות להתפשר בנושא העשרת האורניום. לדברי בכיר בממשל, "יש כאן שילוב של גורמים, בהם השיחות המתנהלות והסנקציות. אנחנו נמצאים כעת בתקופה בה השילוב של דיפלומטיה ולחץ מספקים לנו חלון".

סולטאני עצמו אף אמר בשבוע שעבר כי הוא מקווה שהשיחות שיתחדשו באמצע החודש הבא בווינה בין אירן לסוכנות (במקביל לסבב השיחות הבא עם המעצמות בבגדד), "יהיו מוצלחות וקונסטרוקטיביות". עם זאת, הוא חזר והבהיר את העמדה האירנית השוללת את הפסקת בעניין העשרת האורניום העצמית. שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, אמר בשבוע שעבר כי אירן מקווה שהשיחות הצפויות להתקיים ב-23 במאי עם המעצמות בבגדד ינחלו הצלחה. "השיחות באיסטנבול הסתיימו בהצלחה ואנחנו מקווים שגם השיחות הבאות יסתיימו כך. בעזרתו של האל אנחנו נתקדם יותר בבגדד".

לקריאה נוספת:
סגן נשיא אירן בגבול ישראל: "ניצחון על הציונים"
הערכה בארה"ב: הסיכוי לעימות עם אירן פחת מאוד
דיווחים באירן: האקרים תקפו גם את משרד המדע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully