וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה בארה"ב: הסיכוי לעימות עם אירן פחת מאוד

"הטמפרטורה התקררה", קבעו גורמי ממשל ומומחים שהתראיינו בנושא ל"ניו יורק טיימס". לדבריהם, בשיחות איסטנבול הפתיעו האירנים כשגילו נכונות וגמישות: "הסנקציות משפיעות"

לאחר "חורף חם" במהלכו ריחפו רוחות מלחמה סביב המאבק הבינלאומי לעצור את תוכנית הגרעין של אירן, כשמעת לעת נוצר הרושם שתקיפה צבאית היא בלתי נמנעת, מעריכים כעת גורמים בכירים בממשל האמריקאי, כמו גם מומחים חיצוניים, כי הסיכון לפריצת מלחמה עם אירן בעתיד הנראה לעין פחתו משמעותית - כך מדווח היום (שני) ה"ניו יורק טיימס", בכתבה נרחבת העוסקת בנושא, מספר ימים לאחר הדיווח האחרון בדבר הצבת מטוסי קרב אמריקאיים 320 קילומטרים מאירן.

על פי הכתבה, אותם בכירים ומומחים מציינים מגוון סיבות ל"התקררות" - ובראשן העמקת הסנקציות הכלכליות נגד אירן, שהובילו את מקבלי ההחלטות בטהרן לגבש עמדות גמישות יותר במגעים המתנהלים בינם למעצמות המערב. הדבר מתבטא, לדבריהם, בהתמתנות בהצהרות כל הגורמים המעורבים בתקופה האחרונה, על רקע החייאת המשא-ומתן. "אני סבור שהטמפרטורה התקררה", אמר ל"טיימס" בהקשר זה בכיר בממשל אובמה.

נקודת המפנה המשמעותית ביותר בעמדת ארצות הברית הגיעה בעקבות סבב המו"מ האחרון באיסטנבול - אף שלא הביא להבנות כלשהן, מלבד קיומו של סבב שיחות נוסף בבגדד. האמריקאים, לפי ה"טיימס", הגיעו ספקנים ביותר לשיחות, אולם גילו להפתעתם כי נציגי אירן "גילו גמישות ונכונות לפתור את המשבר" - כפי שהתבטא גם בהתבטאויות פומביות בדבר הנכונות להתפשר בנושא העשרת האורניום. לדברי בכיר בממשל, "יש כאן שילוב של גורמים, בהם השיחות המתנהלות והסנקציות. אנחנו נמצאים כעת בתקופה בה השילוב של דיפלומטיה ולחץ מספקים לנו חלון".

עוד לפי ההערכות בממשל, ההצהרות האירניות לאחר השיחות, בהן ניסו להציג אותן כהצלחה, מעידות כנראה על כך ששלטונות טהרן מתחילים להכין את הציבור לעסקה עם המערב, אותה הם מבקשים לצייר כניצחון אירני. התבטאות ברוח זו הגיעה גם היום, מכיוונו של נציג אירן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), עלי אסגר סולטנייה, שאמר כי הוא מקווה שהשיחות שיתחדשו באמצע החודש הבא בווינה בין אירן לסוכנות (במקביל לסבב השיחות הבא עם המעצמות בבגדד), "יהיו מוצלחות וקונסטרוקטיביות". עם זאת, הוא חזר והבהיר את העמדה האירנית השוללת את הפסקת בעניין העשרת האורניום העצמית.

סין תבטח נפט אירני ותשבור את האמברגו?

לצד זאת, גם בממשל עצמו, על פי ההערכות המופיעות בכתבה, מעוניינים בשלב זה לעשות הכל כדי למנוע עימות צבאי, בראש ובראשונה כדי למנוע עלייה במחירי הדלק - לפחות בחודשים שלפני הבחירות בארצות הברית (שייערכו ב-6 בנובמבר).

עם זאת, בה בעת, מדגישים מרואייני ה"טיימס" כי איש אינו פוסל את האפשרות שהתמונה תשתנה בן לילה - והאופטימיות תתפוגג. "אמנם אין הסכמה בין ארצות הברית לישראל לגבי הזמן שיש להמתין (עד לתקיפה צבאית של אירן) אך יש בהחלט הסכמה עקרונית שעדיין יש זמן למו"מ", הסביר לעיתון דניס רוס, שטיפל בעבר במדיניות הממשל בנושא אירן. "כרגע, מוקד תשומת הלב הוא במגעים. זה לא אומר שהאיום להשתמש בכוח נעלם, אך הוא ממתין לתורו, לאחר הדיפלומטיה".

בתוך כך, מפרסמת היום סוכנות הידיעות רויטרס דיווח ממנו משתמע כי עוצמת הסנקציות נגד אירן עלולה לפחות בעתיד. לפי הדיווח, בשלטונות סין, יבואנית הנפט השנייה בעולם, שוקלים בימים אלו לספק ביטוח ממלכתי למשלוחי הנפט המגיעים מאירן לשטחה. זאת, כדי לאפשר את המשך המשלוחים גם לאחר ה-1 ביולי, אז ייכנס לתוקפו אמברגו הנפט האירופי על אירן. החל מתאריך זה, לא רק שאירופה תפסיק לייבא נפט מאירן, גם חברות הביטוח במערב, המבטחות 90% ממשלוחי הנפט בעולם, יפסיקו לבטח משלוחים מאירן. ההחלטה הזו צפויה להקשות מאוד גם על יצוא נפט מאירן למדינות אחרות, אולם כעת - כך עולה מהדיווח - שוקלים בבייג'ינג להעניק ביטוח ממלכתי למשלוחים. "אנחנו הבענו את דאגתנו", הסביר לרויטרס ז'אנג שו-גו, מזכיר איגוד בעלי הספינות בסין, "ובמשרדי הממשלה בוחנים את העניין כעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully