וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן רומזת: "מוכנים לפשרה על העשרת אורניום"

16.4.2012 / 16:43

לאחר שיחות איסטנבול ולקראת שיחות בגדד, מסר פייסני משר החוץ סאלחי: "מוכנים לדון בהעשרה ולהגיע לתוצאות מהירות - אבל אם רוצים צעדים בוני אמון, שיתחילו בהסרת הסנקציות"

אירן מוכנה לפתור את כל הבעיות סביב תוכנית הגרעין שלה בסבב הבא של שיחות עם המעצמות - אם יוסרו הסנקציות המוטלות עליה. כך אמר היום (שני) שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, בעקבות סיום סבב השיחות האחרון בשבת באיסטנבול שבטורקיה, ולקראת הסבב הבא שאמור להיערך בבגדד בירת עירק ב-23 במאי.

בראיון לסוכנות הידיעות האירנית הסטודנטיאלית ISNA, רמז סאלחי כי אירן תהיה מוכנה לוויתורים בתחום העשרת האורניום לדרגות גבוהות - אחת הדרישות העיקריות של המערב - והתנה זאת בהקלה של העיצומים המוטלים על ארצו. "אם במערב מעוניינים בצעדים בוני אמון, כדאי שיתחילו בתחום הסנקציות", אמר סאלחי. "בכוחה של פעולה מעין זו להאיץ את תהליך המשא ומתן, ולהביא לתוצאות".

סעיד ג'לילי, ראש הצוות האירני, ואחמט דאווט אולו, שר החוץ הטורקי, בפתח השיחות באיסטנבול 13 לאפריל 2012. רויטרס
ראש המשלחת האירנית לשיחות, סעיד ג'לילי/רויטרס

"אם יהיה רצון טוב", הוסיף השר, "אפשר יהיה לעבור את התהליך הזה בקלות. נהיה מוכנים לפתור את כל הסוגיות במהירות רבה ובפשטות, אפילו כבר בפגישה בבגדד".

אורניום מועשר "למטרות שלום"

בהתייחסו לשיחות שהתחדשו בשבת באיסטנבול, בין נציגי אירן לנציגי קבוצת ה"P5+1" (חמש חברות מועצת הביטחון הקבועות וגרמניה), לאחר כשנה ושלושה חודשים של הפסקה, אמר סאלחי כי הן היו "חיוביות ומועילות".

שר החוץ הדני התראיין היום (שני) לכתבים ואמר כי "יהיה מסוכן להקל בסנקציות על אירן", וכי המדינה היא "אלופה במשא ומתן שלא מגיע לשום מקום".

אחת הדרישות המרכזיות של המעצמות מאירן היא שתפסיק להעשיר אורניום לדרגה גבוהה של 20% בכוחות עצמה, ותסתפק באורניום מועשר לצרכים אזרחיים שיסופק לה. בהתייחסו לנושא זה אמר סאלחי כי אירן תשמור תמיד על זכותה להחזיק באורניום מועשר "למטרות שלום", אולם ייתכן שיש מקום להתפשר בעניין ההעשרה ברמה גבוהה: "אנחנו יכולים לשאת ולתת בשאלה כיצד אנחנו משיגים אורניום מועשר ברמות שונות. ייצור אורניום מועשר ברמה של 20% לשימוש בכורים היא זכותנו, בכך אין ספק - אך אם יבטיחו לנו שיספקו לנו את הדלק הדרוש לנו, ברמות העשרה שונות, אז זה יהיה סיפור אחר".

אירן טוענת בתוקף שהאורניום המועשר ל-20% נחוץ לה לכור הגרעיני בטהרן, המשמש למחקר רפואי, אולם במערב חוששים כי למעשה היא מחזיקה באורניום זה כשלב בדרך להעשרתו לרמה של 90%, המשמשת לייצור פצצות גרעיניות. ב-2009 כבר כמעט ונחתם הסכם בין אירן למערב, לפיו האירנים ימסרו אורניום מועשר ברמה נמוכה, שיועשר עבורם ברוסיה ויוחזר להם לצורכי הפקת אנרגיה ומחקר - אולם בסופו של דבר ההסכם לא נחתם (ובכך נסללה הדרך לשורה של סנקציות שהטילו מדינות המערבת על הרפובליקה האיסלמית בחודשים האחרונים). בשני הצדדים אמרו אז כי הסכם עתידי יתבסס על הסכם זה, אולם יצטרכו לערוך בו שינויים.

אירן והגרעין - כותרות אחרונות:
דיווח: מדענים מאירן נכחו בשיגור הטיל בצפון קוריאה
אובמה: ללא פריצת דרך נטיל עוד סנקציות על אירן
תמו שיחות הגרעין; "עוד מוקדם להקל בסקנציות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully