וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: ללא פריצת דרך נטיל עוד סנקציות על אירן

16.4.2012 / 3:01

הנשיא האמריקאי אמר כי לא יקבל מצב שבו שיחות הגרעין בין מעצמות המערב לאירן יגררו לאורך זמן, והגיב לדבריו של נתניהו, לפיהם אירן קיבלה "מתנה": "עד כה, לא נתנו דבר"

יומיים לאחר סבב שיחות הגרעין בין שש המעצמות לאירן, האמריקאים לא מסתפקים בתוצאות: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר הלילה (שני) כי סנקציות נוספות יוטלו על אירן אם לא תהיה פריצת דרך בשיחות הגרעין בחודשים הקרובים, זאת בתגובה להתבטאות מצד ישראל, על כך שאירן קיבלה "מתנה". במסיבת עיתונאים שקיים הנשיא האמריקאי בקולומביה, הוא ציין כי לא יאפשר לשיחות להיגרר ללא הגבלת זמן, וכי אירן נדרשת לפעול.

"נמשיך לראות אם נשיג התקדמות. כעת, השעון מתקתק, והייתי מאוד ברור בדבריי לאירן ולשותפותינו למשא ומתן בנוגע לעובדה שלא ניתן לשיחות הללו להיגרר בתהליך של דחייה", אמר אובמה, "אולם עד כה, לא נתנו שום דבר". לדבריו, חלון ההזדמנויות לפתור את המשבר באמצעות דיפלומטיה עדיין פתוח, "אולם הוא הולך ונסגר, ועל אירן לנצל זאת", הוסיף.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתח אתמול ביקורת חריפה על השיחות שמקיימות מעצמות המערב עם המשטר האירני. "הרושם הראשוני שלי הוא שאירן קיבלה מתנה. יש לה חמישה שבועות שהיא יכולה להמשיך להעשיר בהם ללא הגבלות", אמר נתניהו בפתח פגישתו עם הסנאטור האמריקאי ג'ו ליברמן, וחזר על דרישותיה של ישראל מאירן - הפסקה מידית של כל העשרת האורניום, הוצאת כל החומר המועשר מגבולות אירן ופירוק המתקן התת קרקעי בקום. "אני מאמין שאסור לתת לעסקן הטרור הגדול ביותר בעולם את האפשרות לפתח פצצה גרעינית", אמר ראש הממשלה בעקבות סבב השיחות, שהסתיימו ללא פריצת דרך אך בהסכמה על מפגש נוסף.

הנציג האירני: "יש לדון בהסרת הסנקציות"

שש המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה סין וגרמניה – נפגשו עם נציגי אירן ביום שבת לשני סבבים של שיחות, לראשונה מזה יותר משנה, על מנת לדון בסוגיית תכנית הגרעין האירנית. לאחר שהצדדים סיכמו את השיחות כ"בונות ויעילות", הוחלט לחדש את השיחות לסבב נוסף ב-23 במאי בבגדד.

בתום השיחות, אמר השגריר האירני לאו"ם, סעיד ג'לילי, כי הושגה התקדמות. "היו חילוקי דעות, אולם הנקודות עליהן הושגה הסכמה היו חשובות ביותר", ציין ג'לילי במסיבת עיתונאים בתום השיחות. ג'לילי אמר כי טהרן זקוקה להעשיר אורניום לרמה של כ-20% לצרכים אזרחיים. "יש לכבד כל זכות במסגרת האמנה לאי תפוצת נשק גרעיני", אמר, "העשרת אורניום היא אחת הזכויות האלה, וכל מדינה חברה צריכה ליהנות ממנה לצורכי שלום". כמו כן, ציין ג'לילי כי יש לדון בסוגיה של הסרת הסנקציות מעל אירן. עם זאת, גורם בכיר בממשל האמריקאי אמר כי הדיאלוג עם טהרן עד כה אינו מספיק כדי להקל את הסנקציות.

בעקבות השיחות, דווח בסוכנות הידיעות האירנית הרשמית למחצה IRNA מפי גורם דיפלומטי כי ראש הצוות האירני הסכים להיפגש עם המשלחת האמריקאית לשיחות. עם זאת, סוכנות הידיעות פארס, גם היא רשמית למחצה, ציטטה "מקור יודע דבר" שהכחיש את הדברים. על פי הדיווח, המקור תיאר את הדיווח כ"גל חדשות נגד המשלחת האירנית". דיפלומטים המעורבים בשיחות הגרעין באיסטנבול הטילו גם הם ספק בדיווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully