וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האירנים הסכימו להיפגש עם נציגי ארה"ב - וחזרו בהם

14.4.2012 / 18:15

בתום סבב ראשון של שיחות גרעין, נציגי המעצמות מרוצים. סוכנות אירנית דיווחה כי האירנים נענו להצעה האמריקאית להיפגש, אך מקור אחר הכחיש. השיחות צפויות להתחדש בערב

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: אמיר קוטיגרו)

"אווירה בונה וחיובית" – כך סיכם בצהריים (שבת) מייקל מאן, דובר שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, בתום סבב השיחות הראשון באיסטנבול בין נציגיה של אירן לנציגי שש המעצמות, באשר לתכניתה הגרעינית של הרפובליקה האיסלמית. מוקדם יותר סיימו נציגי שש המעצמות – חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם (רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וארצות הברית) וגרמניה את סבב השיחות הראשון עם טהרן, הראשון מזה 15 חודשים. "הייתה לנו תחושה שהם רוצים לפתוח בדיאלוג", הוסיף מאן.

סבב נוסף של שיחות נקבע להמשך היום. גורם דיפלומטי הוסיף כי האווירה בשיחות הייתה "שונה לחלוטין" מבסבבים קודמים, וציין כי בסך הכל היה מדובר ב"בוקר טוב". גם ברוסיה הביעו שביעות רצון מהשיחות; סגן שר החוץ סרגיי ריבאקוב אמר כי השיחות "מתקדמות כשורה".

על פי דיווח של סוכנות הידיעות האירנית הרשמית למחצה IRNA, גורם דיפלומטי ציין כי ראש הצוות האירני, סעיד ג'לילי, הסכים להיפגש עם המשלחת האמריקאית לשיחות. עם זאת, סוכנות הידיעות פארס, גם היא רשמית למחצה, מצטטת "מקור יודע דבר" המכחיש את הדברים. על פי הדיווח, המקור תיאר את הדיווח כ"גל חדשות נגד המשלחת האירנית". דיפלומטים המעורבים בשיחות הגרעין באיסטנבול הטילו גם הם ספק בדיווח.

סעיד ג'לילי, ראש הצוות האירני, ואחמט דאווט אולו, שר החוץ הטורקי, בפתח השיחות באיסטנבול 13 לאפריל 2012. רויטרס
"אווירה בונה וחיובית". ראש הצוות האירני, סעיד ג'לילי, עם שר החוץ הטורקי דאווט-אולו/רויטרס

עם זאת, הזהיר גורם דיפלומטי: "בסבב אחר הצהריים אנחנו יכולים לסגת לאחור". הגורמים השונים לא ציינו באילו נושאים בלטה המחויבות האירנית לתהליך, אולם כשנשאלו אודות עמדתה של טהרן על העשרת אורניום באחוזים גבוהים, לה מתנגדים במערב, אמרו כי המשלחת האירנית "הביעה פתיחות בכל הנושאים הללו".

מוקדם יותר אמרו דיפלומטים מערביים הנמצאים באיסטנבול לכתבי העיתון "ניו יורק טיימס" כי מחויבות רצינית של אירן למשא ומתן עם שש המעצמות בעניין תכניתה הגרעינית עשויה להספיק כדי להבטיח סבב נוסף של שיחות במאי הקרוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ביקור פקחי סבא"א בפרצ'ין יספיק?

אתמול החלה ועידת הפסגה בין נציגי אירן, שבראשם עומד סעיד ג'לילי, לשש המעצמות. ג'לילי סעד לארוחת ערב עם נציגת השישייה, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. אתמול נפגש גם סגנו של ג'לילי בצוות השיחות, עלי באקרי, עם בכירים רוסים וסיניים – נציגי שתי המעצמות ששומרות על קו מתון יותר מול אירן, לעומת מעצמות המערב.

הגורמים הדיפלומטיים אמרו כי צעד חיובי מצדה של הרפובליקה האיסלמית, דוגמת התרת ביקור מצד פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בכל מתקניה הגרעיניים, לרבות אלה שאירן סירבה עד היום כי יבקרו בהם, עשוי לעורר אמון וביטחון, ולהספיק כדי להבטיח שלב נוסף בשיחות. עד היום, למשל, סירבה אירן להתיר לפקחי סבא"א לבקר בבסיס הצבאי בפרצ'ין, בו נחשד כי היא מפתחת ראש נפץ שישמש טיל גרעיני, באם תצליח להשמיש אחד כזה.

נראה כי שני הצדדים מעוניינים להימנע מעימות אלים שעלול לדרדר את המזרח התיכון כולו למלחמה. דיפלומטים מערביים אמנם הביעו אופטימיות זהירה לכך שאירן, אשר חוותה פגיעה כלכלית קשה בעקבות סנקציות הנפט שהוטלו עליה, תהיה מוכנה סוף סוף לדון בריסון תכנית הגרעין שלה בתמורה להקלת הלחץ, אולם על פי ההערכות הרווחות לא צפויה פריצת דרך משמעותית בשיחות. "לדעתי, אם הם לא היו רציניים בנושא, הם לא היו מגיעים", אמר דיפלומט מערבי לסוכנות הידיעות "רויטרס".

מאירן, לעומת זאת, מגיעים מסרים סותרים. ג'לילי אמר השבוע כי אירן תציג "הצעות חדשות" בשיחות, וכי צוות המשא ומתן יגיע "בגישה חיובית ובונה". הוא הדגיש כי ארצו מוכנה לשיחות משמעותיות ומוצלחות, וציין כי "לשון האיומים והלחצים נגד טהרן מעולם לא הניבה תוצאות חיוביות". לעומת זאת, רשת הטלוויזיה האירנית באנגלית, “Press TV”, ציטטה מקורות המקורבים למשלחת האירנית באיסטנבול שטענו כי הם רואים "מעט נקודות מעודדות" בהתבטאויות האחרונות של בכירים מערביים.

עוד בנושא
גורם במערב: ”הכנסת פקחי סבא”א לפרצ’ין תבטיח סבב נוסף במאי"
ההזדמנות האחרונה לדיפלומטיה? הבוקר יחלו שיחות הגרעין עם אירן
אחמדינג’ד על תכנית הגרעין: ”לא ניסוג במילימטר”

(עדכון ראשון: 14:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully