וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם במערב: "הכנסת פקחי סבא"א לפרצ'ין תבטיח סבב נוסף במאי"

אחרי ארוחת ערב בין קתרין אשטון לנציגי אירן, ימשיכו היום שיחות הגרעין באיסטנבול. גורמים דיפלומטיים הציעו כי התחייבות טהרן להכנסת פקחי סבא"א לכל מתקניה עשויה להספיק

מחויבות רצינית של אירן למשא ומתן עם שש המעצמות בעניין תכניתה הגרעינית עשויה להספיק כדי להבטיח סבב נוסף של שיחות במאי הקרוב – כך קובעים דיפלומטיים מערביים הנמצאים באיסטנבול, לצורך השיחות, בשיחות שקיימו עם כתבי ה"ניו יורק טיימס", ואשר פורסמו היום (שבת).

סעיד ג'לילי, ראש הצוות האירני, ואחמט דאווט אולו, שר החוץ הטורקי, בפתח השיחות באיסטנבול 13 לאפריל 2012. רויטרס
התחייבות אירנית תספיק? אשטון ושר החוץ הטורקי דאווטאולו, אתמול/רויטרס

אתמול החלה ועידת הפסגה בין נציגי אירן, בראשם עומד סעיד ג'לילי, לשש המעצמות – חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם (רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וארצות הברית) וגרמניה. ג'לילי סעד לארוחת ערב עם נציגת השישייה, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. היום צפויות השיחות להתחיל באופן רשמי. אתמול נפגש גם סגנו של ג'לילי בצוות השיחות, עלי באקרי, עם בכירים רוסים וסיניים – נציגי שתי המעצמות ששומרות על קו מתון יותר מול אירן, לעומת מעצמות המערב.

הכנסת פקחים לפראצ'ין תרצה המערב?

הגורמים הדיפלומטיים אמרו כי צעד חיובי מצדה של הרפובליקה האיסלמי, דוגמת התרת ביקור מצד פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בכל מתקניה הגרעיניים, לרבות אלה שאירן סירבה עד היום כי יבקרו בהם, עשוי לעורר אמון וביטחון, ולהספיק כדי להבטיח שלב נוסף בשיחות. עד היום, למשל, סירבה אירן להתיר לפקחי סבא"א לבקר בבסיס הצבאי בפרצ'ין, בו נחשד כי היא מפתחת ראש נפץ שישמש טיל גרעיני, באם תצליח להשמיש אחד כזה.

נראה כי שני הצדדים מעוניינים להימנע מעימות אלים שעלול לדרדר את המזרח התיכון כולו למלחמה. דיפלומטים מערביים אמנם הביעו אופטימיות זהירה לכך שאירן, אשר חוותה פגיעה כלכלית קשה בעקבות סנקציות הנפט שהוטלו עליה, תהיה מוכנה סוף סוף לדון בריסון תכנית הגרעין שלה בתמורה להקלת הלחץ, אולם על פי ההערכות הרווחות לא צפויה פריצת דרך משמעותית בשיחות. "לדעתי, אם הם לא היו רציניים בנושא, הם לא היו מגיעים", אמר דיפלומט מערבי לסוכנות הידיעות "רויטרס".

מאירן, לעומת זאת, מגיעים מסרים סותרים. ג'לילי אמר השבוע כי אירן תציג "הצעות חדשות" בשיחות, וכי צוות המשא ומתן יגיע "בגישה חיובית ובונה". הוא הדגיש כי ארצו מוכנה לשיחות משמעותיות ומוצלחות, וציין כי "לשון האיומים והלחצים נגד טהרן מעולם לא הניבה תוצאות חיוביות". לעומת זאת, רשת הטלוויזיה האירנית באנגלית, “Press TV”, ציטטה מקורות המקורבים למשלחת האירנית באיסטנבול שטענו כי הם רואים "מעט נקודות מעודדות" בהתבטאויות האחרונות של בכירים מערביים.

שיחות הגרעין באיסטנבול - כותרות אחרונות
ההזדמנות האחרונה לדיפלומטיה? הבוקר יחלו שיחות הגרעין עם אירן
אחמדינג’ד על תכנית הגרעין: ”לא ניסוג במילימטר”
ההזדמנות האחרונה? הבזאר הפרסי מגיע לאיסטנבול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully