וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההזדמנות האחרונה לדיפלומטיה? הבוקר יחלו שיחות הגרעין עם אירן

לאחר חודשים של המתנה וללא אמון רב בין הצדדים, ייוועדו היום שש המעצמות ואירן באיסטנבול, במטרה להגיע להסכם על תכנית הגרעין. מי נגד מי ומהן עמדות הצדדים?

תכנית הגרעין האירנית הינה, ללא ספק, אחת הנקודות המרכזיות על סדר היום העולמי בשנים האחרונות. כעת, לאור הדיווחים על המשך העשרת האורניום ועל רקע האיומים הגוברים מצד ישראל בתקיפת מנע, תגיע הסוגיה הבוקר (שבת) באיסטנבול לצומת דרכים משמעותית – שש "המעצמות העולמיות" (ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה) ייפגשו עם נציגי אירן לשיחות בנושא פיתוח הגרעין, לאחר חודשים של ציפייה, בניסיון להוכיח כי הערוץ הדיפלומטי יכול להצליח ולספק את כל הצדדים. הפעם האחרונה שנערכו שיחות דומות הייתה לפני שנה, גם כן באיסטנבול.

כל נציגי הצדדים כבר הגיעו לעיר בכדי להתכונן לשיחות. אלו ינוהלו על ידי שני מתווכים עיקריים: שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, מצד אחד, וראש מועצת הביטחון העליונה של אירן, סעיד ג'לילי, מצד שני. השניים נפגשו לארוחת ערב כבר אמש, בטרם החלו הדיונים הרשמיים. אתמול גם נפגשו נציגי המעצמות לבדם בכדי לתאם עמדות וטקטיקה לקראת השיחות. שתיים מן המעצמות – סין ורוסיה – שדעתן לא תמיד עולה בקנה אחד עם שאר חברותיהן למשא ומתן, נפגשו גם הן בנפרד עם סגן ראש צוות המשא ומתן האירני, עלי באקרי.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד בפרלמנט, 1 בפברואר 2012. רויטרס
מתנגד לנסיגה בתכנית הגרעין. אחמדינג'ד/רויטרס

על המחלוקת בין המעצמות היה ניתן ללמוד מהתבטאויותיו של נציג רוסיה לשיחות, סגן שר החוץ סרגיי ריבקוב, אודות הסנקציות שהוטלו על אירן, רגע לפני שנועד עם באקרי. "רוסיה מגנה כל סנקציות חד צדדיות", דיווחה סוכנות הידיעות האירנית IRNA, "זו גישה שמתעלמת מהדרישות הלגיטימיות של מדינות או חברות אחרות אשר מעוניינות לקיים קשרים חוקיים עם אירן".

אופטימיות זהירה

נראה כי שני הצדדים מעוניינים להימנע מעימות אלים שעלול לדרדר את המזרח התיכון כולו למלחמה. דיפלומטים מערביים אמנם הביעו אופטימיות זהירה לכך שאירן, אשר חוותה פגיעה כלכלית קשה בעקבות סנקציות הנפט שהוטלו עליה, תהיה מוכנה סוף סוף לדון בריסון תכנית הגרעין שלה בתמורה להקלת הלחץ, אולם על פי ההערכות הרווחות לא צפויה פריצת דרך משמעותית בשיחות. "לדעתי, אם הם לא היו רציניים בנושא, הם לא היו מגיעים", אמר דיפלומט מערבי לסוכנות הידיעות "רויטרס".

מאירן, לעומת זאת, מגיעים מסרים סותרים. ג'לילי אמר השבוע כי אירן תציג "הצעות חדשות" בשיחות, וכי צוות המשא ומתן יגיע "בגישה חיובית ובונה". הוא הדגיש כי ארצו מוכנה לשיחות משמעותיות ומוצלחות, וציין כי "לשון האיומים והלחצים נגד טהרן מעולם לא הניבה תוצאות חיוביות". לעומת זאת, רשת הטלוויזיה האירנית באנגלית, “Press TV”, ציטטה מקורות המקורבים למשלחת האירנית באיסטנבול שטענו כי הם רואים "מעט נקודות מעודדות" בהתבטאויות האחרונות של בכירים מערביים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
נציג אירן סעיד ג'לילי ושרת החוץ של האיוד האירופי קתרין אשטון מגיעים לשיחות הגרעין בארמון האו"ם בז'נבה. רויטרס
נפגשו לארוחת ערב מקדימה. אשטון וג'לילי ב-2010/רויטרס

נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, גם הוא לא הוסיף לרצון הטוב לקראת השיחות, כשהתבטא השבוע כנגד כל נסיגה מתכנית הגרעין. הוא קרא למעצמות המערב "שייקחו בחשבון כי העם האירני לא יוותר על הגנה זכויותיו הלגיטימיות. לא ניסוג מהזכויות האלו כחודו של מחט". אחמדינג'ד גם תקף את שותפיו הקרובים לשולחן המשא ומתן באומרו כי "כמה אופורטוניסטים שחצנים השתלטו על מרכזי השליטה העולמיים ואכפת להם רק מהאינטרסים שלהם והם בוזזים את עושרן של אומות אחרות. אני הולך לערוך רשימה של העוולות שלהן ובזמן הנכון אחשוף את מעלליהן בפני דעת הקהל העולמית".

יבקשו הקלות בסנקציות

ארצות הברית, שתיוצג בשיחות על ידי תת מזכירת המדינה האמריקנית, ונדי שרמן, הציגה השבוע את עמדות הפתיחה לקראת המשא ומתן, לפיהן היא רואה חשיבות עליונה בהפסקה מוחלטת של העשרת האורניום באירן ועצירה של תכנית הגרעין שלה, לאחר שזאת דחתה את יוזמתו של הנשיא ברק אובמה במסגרתה הייתה אמורה טהרן להפחית את העשרת האורניום רק עד לרמה של 20%.

על פי ההערכות, אם אירן תסכים לצמצם את קצב העשרת האורניום, היא תצפה ל"פרס" בדמות הקלה בסנקציות שהוטלו עליה, ובמיוחד באיסור ייבוא הנפט האירופי, שצפוי להיכנס לתוקפו ב-1 ביולי. אך לא בטוח שדירשה זו תיענה בחיוב. "ההחלטה כבר נלקחה. אנחנו מצפים שהאמברגו יכנס לתוקפו בתחילת יולי, וזו תהיה הפתעה אם אירן תעשה משהו שיגרום לשינוי בהחלטה זו", אמר דיפלומט באחת ממדינות המערב.

סבב השיחות הבא בין הצדדים צפוי להיערך בעוד כחודש, ייתכן בבירת עירק בגדד, מיקום אותו הציעה אירן.

לקראת שיחות איסטנבול - סיקור מלא בוואלה! חדשות:
ההזדמנות האחרונה? הבזאר הפרסי מגיע לאיסטנבול
אחמדינג'ד על תכנית הגרעין: "לא ניסוג במילימטר"
אירן מבטיחה: נציג "הצעות חדשות" באיסטנבול
ארצות הברית לאירן: עצרו את כל העשרת האורניום

(עדכון אחרון: 20:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully