וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה העביר מסר לחמינאי: נאפשר גרעין אזרחי"

שבוע לפני השיחות על הגרעין האירני, מדווח ה"וושינגטון פוסט" כי נשיא ארה"ב העביר את המסר באמצעות ארדואן, אך התנה זאת בהתחייבות אישית של מנהיג אירן לא לפתח נשק גרעיני

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, העביר מסר לאירן, לפיו יהיה מוכן לקבל את קיומה של תוכנית גרעין אירנית למטרות אזרחיות, במידה והמנהיג העליון של הרפובליקה האיסלמית, עלי חמינאי, יתחייב בפניו כי הוא עומד מאחורי העמדה שמציגה אירן כל העת בפומבי, לפיה לעולם לא תנסה לפתח נשק גרעיני, ותתמיד בתוכנית גרעין "למטרות שלום" בלבד. כך פרסם אתמול (שישי) ה"וושינגטון פוסט".

יש לציין כי לפי העמדה הרווחת כיום במערב, המבוססת בין היתר על הדו"חות האחרונים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), תוכנית הגרעין האירנית למעשה אינה "תמימה", והאירנים אכן שוקדים בסתר על גרעין למטרות צבאיות.

את הדיווח פירסם בעל הטור והפרשן המדיני הבכיר של ה"פוסט", דיוויד איגנציוס, המסביר כי אובמה העביר את המסר באמצעותו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שביקר בטהרן בשבוע שעבר ונפגש בין היתר עם חמינאי. המסר הועבר במהלך הפגישה הקצרה שקיים אובמה עם ארדואן כמה ימים לפני ביקורו של האחרון באירן, בשולי ועידת הבטיחות בגרעין הבינלאומית בדרום קוריאה. איגנציוס מאשר גם את הדיווחים הקודמים, לפיהם בשיחה גם ביקש אובמה מארדואן ללחוץ על אירן להסיר את תמיכתה משלטונו של הנשיא בשאר אסד בסוריה.

אירן והגרעין - עוד כותרות:
סין מזהירה המערב: "לתקיפה באירן השלכות איומות"
ענקית ביטוח בסין: לא נבטח מכליות נפט שהיו באירן
ארדואן נגד אירן: "טהרן לא כנה ומאבדת יוקרה"
ארדואן בטהרן, "מו"מ הגרעין יחודש ב-13 באפריל"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסר, ככל הנראה, עבר. ארדואן נועד עם חמינאי, בשבוע שעבר בטהרן/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסר שהעביר, התייחס אובמה להצהרה שפירסם חמינאי בפברואר השנה, בה אמר כי "האומה האירנית מעולם לא ניסתה ולעולם לא תנסה לפתח נשק גרעיני... אירן אינה מעוניינת בנשק גרעיני, משום שהרפובליקה האיסלמית, באופן לוגי, דתי ותיאורטי, מחשיבה את החזקתו של נשק גרעיני כחטא חמור, ומאמינה כי הפצתו של נשק כזה היא מעשה חסר רגש, הרסני ומסוכן". הנשיא האמריקאי ביקש מארדואן לשאול את המנהיג האירני אם יהיה מוכן לספק לארה"ב ערבות אישית להצהרה זו.

"הזמן אוזל להסדר בדרך של שלום"

בתום הפגישה עם ארדואן, אמר אובמה כי ביקש ממנו להסביר לאירנים כי "הזמן אוזל להסדר בדרך של שלום", וכי הוא ממליץ שטהרן "תנצל את חלון ההזדמנויות הנוכחי", הנפתח בסבב השיחות הקרוב עם המעצמות, שצפוי להיפתח בשבוע הבא, ככל הנראה באיסטנבול - אם כי האירנים עדיין מנסים להעבירם משם (ייתכן בשל המחלוקות הגוברות עם טורקיה), וביקשו לקיימם, בין היתר, בסין או בעירק. לפי איגנציוס, בארה"ב מודאגים מהנסיונות האירניים להעביר את מקום השיחות, ומתייחסים לכך כ"גרירת רגליים" בניסיון למסמס אותן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
טכנאים בכור הגרעיני ליד בושהר, אירן, אוגוסט 2004. /Iranian Atomic Energy Organization, AP
החלק האזרחי של תוכנית הגרעין: ליבת הכור הגרעיני בבושהר/AP, /Iranian Atomic Energy Organization

אובמה, על פי איגנציוס, לא הבהיר במסר שהעביר האם ארה"ב תהיה מוכנה לאפשר לאירן להמשיך בהעשרת אורניום בעצמה כחלק מתוכנית הגרעין האזרחית, ונושא זה צפוי לעמוד במוקד השיחות, שלפי הדיווחים האחרונים אמורות להיפתח ב-13 באפריל (יום שישי הבא). בשנים האחרונות כבר נעשו נסיונות מצד המעצמות להגיע להסדרים דומים עם אירן, אולם המגעים לא הניבו תוצאות, בין היתר בשל התעקשותם של האירנים להמשיך להעשיר אורניום בעצמם.

עוד מדווח איגנציוס, כי ארדואן "הינהן בהסכמה" למשמע דבריו של אובמה, והשיב לו כי יציג את המסרים בפני חמינאי. לפי ההערכות, קובע הפרשן המדיני, הוא אכן עשה כן בפגישתם. המגעים הללו "מאחורי הקלעים", מוסיף איגנציוס, הם סימן ל"מערכת היחסים ההדוקה" שהצליח אובמה לפתח עם ראש הממשלה הטורקי.

(עדכון ראשון: 19:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully