וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מזהירה המערב: "לתקיפה באירן השלכות איומות"

6.4.2012 / 11:35

בלשון חריפה במיוחד, גינתה בייג'ינג מתקפה אפשרית של ישראל וארצות הברית את מתקני הגרעין של אירן. "זה יגרור תגובת נגד חמורה, וינחית מכה על שיקום הכלכלה העולמית"

בייג'ינג מתייצבת לצד טהרן: לנוכח האיומים החוזרים מצדן של ישראל וארצות הברית, המבהירות כי ישתמשו בכוח צבאי נגד אירן, אם צעדים אחרים לא יגרמו לה לנטוש את תכניתה הגרעינית, התייצבה היום סין לצד בת בריתה, והזהירה מפני ההשלכות של תקיפה צבאית על מתקני הגרעין של אירן.

"אם מישהו ישתמש בכוח נגד אירן, הדבר יגרור תגובת נגד, ויביא לעימות צבאי חמור, להסלמת המצב השברירי גם כך באזור, יאיים על ביטחון מיצרי הורמוז ומעברים אסטרטגיים אחרים, יקפיץ את מחירי הנפט וינחית מכה על המאמצים לשקם את הכלכלה העולמית" – כך הציג צ'ן שיאודונג, בכיר במשרד החוץ הסיני, את ההשלכות של תקיפה צבאית של אתרי הגרעין. מדובר בגינוי החמור והחריף ביותר של סין את האופציה הצבאית עד כה.

נשיא סין הו ז'ינטאו עם נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד. AP Photo/Guang Niu, Pool, AP
נשיא סין הו ז'ינטאו עם נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד/AP, AP Photo/Guang Niu, Pool

שיאודונג המשיך ואמר כי "יש אולי עשרת אלפים סיבות לצאת למלחמה, אבל אתה לא יכול להסתכן בהשלכות האיומות של דחיפת עמך לקריסת החברה והכלכלה, לתוך להבות הקרב", אמר הבכיר הסיני בצ'אט אינטרנטי שקיים אתר האינטרנט "פיפלס דיילי", שופר המפלגה הקומוניסטית.

סין דווקא מצמצמת את רכש הנפט מאירן

דבריה של סין, שלה קשרי מסחר ואנרגיה הדוקים עם אירן, מתקבלים כחודש וחצי לאחר שזו הודיעה כי תקצץ את כמות חביות הנפט שהיא רוכשת מאירן. מדינות אסיה לא הצטרפו באופן רשמי לאמברגו הנפט שהטילו אירופה וארצות הברית על טהרן, אך בפועל, הן הגבירו את הלחץ הכלכלי בו נתונה הרפובליקה האיסלמית, כששלוש מהחשובות שבהן – סין, הודו ויפן – הודיעו על קיצוץ של לפחות 10% ברכש הנפט מאירן.

אתמול הודיעה ענקית הביטוח הסינית, China P&I, כי תפסיק לבטח מכליות נפט המבקרות באירן. סוכנות רויטרס דיווחה, תוך שהיא מסתמכת על מקורות בתאגיד, כי הסנקציות המערביות שיחקו תפקיד מכריע בהחלטה. אירן מוכרת את החלק הארי בייצוא הנפט שלה לאסיה, שם סין, הודו, יפן ודרום קוריאה הן הקנייניות הגדולות ביותר. הקושי לבטח את כלי השיט היקרים עשוי לעצור את הייצוא האירני לאזור זה של העולם כמעט לחלוטין. כך למשל, הייבוא הסיני מאירן כבר ירד בחודשים הראשונים של 2012 ב-21%.

עוד בנושא
יעלון: ”סנקציות חריפות יכולות לעצור את אירן”
ענקית ביטוח בסין: לא נבטח מכליות נפט שהיו באירן
ארדואן נגד אירן: ”טהרן לא כנה ומאבדת יוקרה”

  • עוד באותו נושא:
  • סין
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully