וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "סנקציות חריפות יכולות לעצור את אירן"

טל שלו

6.4.2012 / 8:07

בראיון חג לוואלה! חדשות התייחס השר משה יעלון גם לעימות המתוקשר עם שר הביטחון ברק סביב פינוי בית המכפלה, והבהיר: "רואה עצמי כמועמד להחליף את נתניהו"

?סנקציות חריפות על אירן בשילוב נחישות בינלאומית יכולות לעצור את פרויקט הגרעין הצבאי האירני?, כך מעריך המשנה לראש הממשלה, השר לעניינים אסטרטגיים משה בוגי יעלון, בראיון חג לוואלה! חדשות, וקורא למדינות המערב ?לשדר נחישות ומהירות? לקראת רגע מבחן נוסף של המאבק הדיפלומטי בגרעין האירני - פתיחתן בשבוע הבא של השיחות הישירות בין אירן ובין שש המעצמות באיסטנבול. ?אם המערב ישדר נחישות ומהירות - הן בהטלת סנקציות חונקות והן בנושא הפעולה הצבאית - ויפגין נכונות איתנה ללכת את כל הדרך ולהביא את המשטר האירני לכדי דילמה של פצצה או הישרדות, יכול להיות שאפשר למנוע את האופציה הצבאית?.

עמדתו של יעלון בנוגע ליכולותיה של הדיפלומטיה לעצור את הגרעין הצבאי האירני והדרישה לפעול בנחישות אמנם מופנית למדינות המערב, אך לאור העימות המתוקשר השבוע בין יעלון לבין שר הביטחון אהוד ברק בסוגיית פינוי בית המכפלה, היא משקפת מוקד מחלוקת משמעותי יותר בין השניים, מהלוחשים הקרובים על אוזנו של ראש הממשלה. בעוד שר הביטחון מטיל ספק ביכולותיהן של הסנקציות לגרום לאירן לזנוח את הגרעין, יעלון סבור כי עוד מוקדם להעריך את יעילותן של הסנקציות כפי שהוטלו עד כה.

תעמולת בחירות לקראת הבחירות לפרלמנט של אירן, טהרן, 29 בפברואר 2012. רויטרס
הרחוב האירני מרגיש את הסנקציות? יעלון סבור שכן/רויטרס

?מניסיוני במלחמות?, אומר הרמטכ"ל לשעבר, שיחגוג בחודש יוני הקרוב 62, ?פעולה צבאית תמיד צריכה להיות הדבר האחרון, אם יש אפשרויות אחרות שיביאו את הצד השני להשתכנע אם להפסיק את הטרור או את הגרעין הצבאי?.

לדברי יעלון, שמדגיש את ההכרח בעמידה איתנה ונחושה של המערב במסר שכל האופציות על השולחן, שילוב של סנקציות ?חונקות? על הכלכלה האירנית ונחישות להשתמש בכל האופציות האחרות עשוי להביא את המשטר האירני למה שהוא נוהג לכנות ?הדילמה? - פצצה או הישרדות. עד כה העולם גילה הססנות לנוכח עליית מחירי הדלק וכרגע המערכת הכלכלית האירנית עדיין מתפקדת, אבל לאור סבבי הסנקציות האחרונים, מזהה יעלון סימנים ללחץ כלכלי אירני הולך ומתגבר. ?המשטר האירני כבר הוכיח בעבר שכשהוא נלחץ הוא פועל. ב-2003 אותו משטר בראשות חמינאי הבין שהוא עלול להיות מותקף בידי ממשל בוש ואז השעה את פעילות הגרעין שלו לשנתיים".

כמה מזיקות ההדלפות בתקשורת המערבית להרתעה הישראלית בנושא האירני?

?הבעיה העיקרית שנובעת מההדלפות האלה היא הרושם על המשטר בטהרן. אם המשטר בטהרן מבין מתוך ההדלפות שמישהו רוצה להימנע מעליית מחירי הנפט אז זה רע מאוד ומקרב את האופציה הצבאית?.

תרגיל של צבא אירן, מיצרי הורומוז, דצמבר 2011. AP
"אם המשטר יבין שמישהו רוצה להימנע מעליית מחירי הנפט זה מקרב את האופציה הצבאית". חייל אירני מתרגל את סגירת מיצרי הורמוז/AP

המחלוקות המדיניות-ביטחוניות בין ברק ויעלון שעלו השבוע לטונים גבוהים סביב בית המכפלה, היו בשנים האחרונות אחד המאפיינים המוכרים של ישיבות השמינייה; החל מהקפאת הבנייה בשטחים, עבור דרך אירועי המרמרה, מינוי הרמטכ"ל (פרשת גלנט), וכלה בפרשת הרפז ובאירועים נוספים. השבוע, לאחר שהשתתף עם ברק בישיבה לילית של צוות השרים לענייני התיישבות שדנה בבית המכפלה, נרשם פרק נוסף ביחסים המתוחים; יעלון הציע יחד עם השר בגין, לבחון אפשרות של פינוי מרצון עד תום הבדיקה המשפטית, לאחר שהובן בישיבה כי אין כל מניעה ביטחונית או מדינית ליישוב הבית ומדובר רק בשאלה של קניין. שר הביטחון התנגד, אך סוכם להמשיך בדיונים למחרת. בצהריים הופתע יעלון ללמוד מכלי התקשורת שנתניהו לא השתכנע מההסדר שהציע, וששר הביטחון אישר עמו את הפינוי בבוקר.

?ניתן היה להגיע לאותה תוצאה ללא הפעלת כוח", אומר יעלון ומקפיד להפנות את החצים לברק ולא לראש הממשלה נתניהו. גם אני מאמין בשמירה על שלטון החוק ומחובתנו לבדוק את חוקיות המסמכים, אבל היה אפשר לעשות את זה בהסדר מול התושבים?, הוא קובע. ?הדבר החמור זה אובדן האמון שבנינו השר בגין ואני בשנים האחרונות עם ההתיישבות. טיפלנו בלא מעט סוגיות שבהן ראינו חשיבות להגיע במסגרת החוק להסדרה של המבנים ופירקנו לא מעט מוקשים. אם אי אפשר לסמוך עלינו למנוע את העימותים בהתאם לחוק זה עלול להביא להתלקחויות נוספות בעתיד. יכול להיות ששר הביטחון מעוניין בעימותים, אבל אנחנו כממשלה לא צריכים לאפשר לו את זה?.

האם אתה מתכוון לקדם את הקריאה להפקיע את סמכויות ההתיישבות מידי שר הביטחון?

?זו דרישה שהעליתי כבר בעבר, ועד היום סורבה. לאור ההתנהלות של שר הביטחון באירוע האחרון, נכון לעשות מה שהיה נהוג בממשלות קודמות, וגם בממשלת אולמרט, ולא להשאיר את סמכויות ההתיישבות בידיו של שר הביטחון בלבד. במקרה המיוחד הזה ברור ששר הביטחון נוקט במדיניות שמנוגדת למדיניות בה מעוניינים ראשי הקואליציה וחוששני שזה עשוי לקרות שוב בעתיד?.

"בהחלט רואה עצמי מועמד ראוי להחליף את נתניהו?

עוד לפני העימות עם ברק, השבוע התבטא לראשונה יעלון באופן פומבי לגבי שאיפתו להחליף את נתניהו בראשות הליכוד והפך למועמד האגף הימני בליכוד לתפקיד שר הביטחון, וכל זאת אחרי שבחודש האחרון הצטרף לטרנד הפוליטיקאים ב?מצב האומה? ופתח עמודי טוויטר ופייסבוק. למרות שאינו פוסל בחירות קרובות, הוא אינו רואה אותן בפתח כרגע, ומקפיד להדגיש כי הוא מגבה את ראש הממשלה וכי גם את הצהרת הירושה יש להבין בהקשרה המדויק.

?עוד כשהגעתי לליכוד אמרתי שאני דבק במסורת החיובית של התנועה, בה כל עוד יש מנהיג שהולך בדרך הנכונה הוא מקבל גיבוי. אני לא מאלה שמתחילים לחתור קודם. זה לא אומר שאין לי דעה ולא אומר שאני לא אשמיע אותה, וגם היו ויכוחים בשנים האחרונות. אני באתי לפוליטיקה כדי להשפיע, אני מוכן לקחת אחריות על כל תפקיד ועל כל דרך. אני לא מארגן אירועים ולא יזמתי הפינוי בחברון. לאחר שנתניהו יסיים את תפקידו אני בהחלט רואה עצמי מועמד ראוי להחליפו?.

כיצד אתה מעריך את סיכוייו הפוליטיים של יו"ר האופוזיציה החדש שאול מופז?

?למדתי בפוליטיקה ובציבוריות הישראלית שאפשר לעבוד על חלק מהאנשים חלק מהזמן, אבל אי אפשר לעבוד על כל האנשים כל הזמן. ליצור ספין על איזשהו נושא לתקופה מסוימת זה אפשרי, אבל כשאני מסתכל על ההתנהלות הציבור בסקרים בסוף הם מבינים, שעם כל הטענות, המסה תומכת בליכוד, בתנועה ובראש הממשלה. בסוף יש תבונה קולקטיבית שאי אפשר לעשות עליה מניפולציות לאורך זמן?.

עוד בנושא
פונה "בית המכפלה" בחברון: "לא נאפשר הפרת החוק"
"עדיף לשלם הרבה על דלק מאשר לקבל אירן גרעינית"
אובמה: "יש די נפט, נחריף הסנקציות נגד יבואניות מאירן"
מהלומה לאירן: לא תוכל עוד להעביר כספים בעולם
יעלון קורא להפקיע סמכויות מברק: "מצית מדורות"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully