וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן נגד אירן: "טהרן לא כנה ומאבדת יוקרה"

5.4.2012 / 19:31

ראש ממשלת טורקיה תקף באופן חריג את התנהלותה של אירן, ממנה שב אך לפני שבוע: "הם לא מדברים שפה דיפלומטית. המילה לתאר זאת היא אחרת, אבל לא אגיד אותה"

סימנים של קרע בין אנקרה וטהרן? ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, תקף היום (חמישי) באופן חריג את אירן, ואמר כי היא לא מתנהגת בכנות כשהיא מציעה את דמשק ובגדד כמארחות אפשריות לשיחות על הגרעין עם מעצמות העולם במקום איסטנבול.

"ההצעות העומדות כעת על הפרק, בגדד או דמשק, אינן אלא בזבוז של זמן. זה אומר שהדברים לא יקרו, כי הם יודעים שאף אחד לא יבוא לדמשק או לבגדד", אמר ארדואן במסיבת עיתונאים באנקרה. "עלינו להיות כנים. בגלל היעדר הכנות הם ממשיכים לאבד את הכבוד מהעולם. זאת לא שפה דיפלומטית. המילה לתאר זאת היא אחרת, אבל לא אגיד אותה כאן", הוסיף.

ארדואן ואחמדינג'ד נפגשו ודנו בנושא סוריה. רויטרס
מתקפה חריגה. ארדואן ואחמדינג'ד בטהרן/רויטרס

דברי ארדואן נובעים מהכעס באנקרה על בקשתה של טהרן להזיז את השיחות מטורקיה, שם היו אמורות השיחות להיערך בשבוע הבא. אחת הסיבות לבקשת האירנים היא חוסר שביעות רצונם מקיום ועידת "ידידי סוריה" שנערכה בטורקיה השבוע, ובכלל מיחסה של טורקיה לאסד – בעל ברית קרוב של האירנים.

לפני שבוע: "אירן וטורקיה תמיד זו לצד זו"

ארדואן שב מביקור דיפלומטי בן יומיים באירן אך לפני שבוע, לשם בא אחרי שהשתתף בוועידה לבטיחות הגרעין בסיאול. נלווית אליו פמליית-ענק, הכוללת בין היתר את שר החוץ אחמט דאווט-אולו ואת שרי האנרגיה, האוצר, הבינוי ואיכות הסביבה, כמו גם ראש המודיעין הטורקי האקאן פידאן, את סגן הרמטכ"ל, את ראש הסוכנות הגרעינית הטורקית ועוד שלושה חברי פרלמנט.

בין היתר, הוא נפגש בעיר הקדושה משהד עם המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי. זו הייתה פגישתם הראשונה של השניים מאז 2006. חמינאי אמר לארדואן כי כל מדינות האיסלם צריכות לקחת את המדיניות האמריקאית בחשבון באופן שבו הן מפגינות את האינטרסים שלהן. מוקדם יותר פגש ארדואן גם את הנשיא, מחמוד אחמדינג'ד. הוא אמר לראש הממשלה הטורקי כי "אירן וטורקיה עמדו, ותעמודנה תמיד, זו לצד זו, בכל הזירות הבינלאומיות, כדי להתמודד נגד המעצמות המערביות היהירות, באופן עצמאי וברצינות".

בפגישה עם סגן הנשיא, מוחמד רזא רחימי, הביע ארדואן תמיכה בתוכנית הגרעין האירנית, וקבע - ברמיזה ברורה לישראל ולארצות הברית - כי "לאיש אין זכות לתקוף מדינה שמפעילה תוכנית גרעין אזרחית". לדבריו, "כל בר דעת מתנגד לשימוש בטכנולוגיה גרעינית כנשק, אולם אין כל סיבה להתנגד לשימוש בגרעין למטרות שלום". עם זאת, בו בזמן נפוצו דיווחים על יחס משפיל לו זכו ארדואן ושאר חברי המשלחת הטורקית בביקורו בטהרן, וייתכן כי גם לכך הייתה משמעות בהגברת המתיחות בין שתי בעלות הברית.

לקריאה נוספת
ארדואן בשובו מאירן: תקיפה ישראלית תגרור חורבן אזורי
פגישה נדירה בין ארדואן לחמינאי: "אירן תומכת באסד"
אחמדינג'ד לארדואן: "יחד, נגד המעצמות היהירו?ת"
"המשא ומתן על הגרעין יחודש ב-13 באפריל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully