וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישה נדירה בין ארדואן לחמינאי: "אירן תומכת באסד"

משה-חי הגיגת

30.3.2012 / 0:06

לראשונה מאז 2006, נפגש ראש ממשלת טורקיה עם המנהיג העליון של אירן. חמינאי אמר לו: "אנו מגנים על סוריה כי היא מתנגדת לציונים". אחמדינג'ד לארדואן: "יחד נגד המעצמות"

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, נפגש אמש (חמישי) עם המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי בעיר הקדושה משהד. הפגישה נערכה בקבר האימאם השיעי רזא. זוהי פגישתם הראשונה של השניים מאז 2006, והיא מהווה סימן נוסף להתקרבות בין שתי המדינות. מוקדם יותר, פגש ארדואן את אחמדינג'ד.

בתום הפגישה עם ארדואן, פורסמה הצהרה באתר הרשמי של חמינאי, שסקרה בקצרה את נושאי פגישתם. "אירן היא מדינה עשירה בתחום הגרעין והגז", התפאר חמינאי באוזני ראש הממשלה הטורקי. בהתייחסו ללחץ הבינלאומי המופעל על ארצו, אמר חמינאי כי "ארצות הברית אינה מוכנה לקבל אף אומה עצמאית, והיא נוהגת כך כלפי כל המדינות". חמינאי אמר לארדואן כי כל מדינות האיסלם צריכות לקחת את המדיניות האמריקאית בחשבון באופן שבו הן מפגינות את האינטרסים שלהן.

ארדואן הגיע לטהרן שלשום לפנות בוקר, אחרי שהשתתף בוועידת סיאול לבטיחות הגרעין. נלוותה אליו פמליית-ענק, שכללה בין היתר את שר החוץ, אחמט דאווטאולו, ושרים רבים נוספים, לצד ראש המודיעין הטורקי, האקאן פידאן, סגן הרמטכ"ל, ראש הסוכנות הטורקית לגרעין וחברי פרלמנט. הביקור כלל גם חנוכה של מרכז תרבות טורקי בטהרן.

עוד כותרות מביקור ארדואן באירן:
ארדואן: אסור לתקוף מדינה בגלל גרעין אזרחי
אחמדינג'ד לארדואן: "יחד, נגד המעצמות היהירו?ת"
והבשורה: "שיחות הגרעין יחודשו ב-13 באפריל"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חמינאי בפגישה במשהד עם ארדואן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתייחסו למשבר בסוריה, אמר חמינאי כי טהרן תומכת תמיכה חזקה במשטר בדמשק. זאת, לדבריו, "מכיוון שסוריה מתנגדת למשטר הציוני". הוא ציין כי אירן מתנגדת בתוקף לכל התערבות זרה של כוחות חיצוניים במשבר בסוריה – יוזמה שטורקיה מקדמת – בין אם באמצעות הקמת אזור חיץ או בהתערבות צבאית. עם זאת, הבהיר חמינאי: "מאז ומעולם תמכנו ברפורמות בסוריה. השינוי שהחל שם צריך להימשך".

ארדואן ואחמדינג'ד נפגשו ודנו בנושא סוריה. רויטרס
אחמדינג'ד בפגישתו עם ארדואן, היום בטהרן/רויטרס

ראש הממשלה הטורקי שב בשיחה על רבים מהדברים שאמר קודם לכן לנשיא אחמדינג'ד. בין היתר, הוא אמר גם לחמינאי כי ברצונו להדק את הקשרים עם אירן. "האזור נתון במצב קשה, ואנו מקווים שנוכל לעבור את התקופה הזו בשלום", אמר ארדואן.

אתמול אחר הצהריים, אמר אחמדינג'ד לארדואן כי "אירן וטורקיה עמדו, ותעמודנה תמיד, זו לצד זו, בכל הזירות הבינלאומיות, כדי להתמודד נגד המעצמות המערביות היהירות, באופן עצמאי וברצינות". על פי הדיווח באתר האינטרנט של נשיא אירן, הדברים נאמרו בהקשר לנושא תכנית הגרעין האירנית - נושא שטורקיה משמשת כמתווכת בעניינו בין אירן למעצמות המערב, ואף צפויה לארח את סבב השיחות הבא בעוד כשבועיים.

הנושא הרגיש בשיחות - סוריה

"המעצמות היהירו?ת לעולם לא ירצו שמדינות מסוגן של אירן וטורקיה יזכו לקדמה, או שיהיה להן כוח כלשהו בזירה הבינלאומית", אמר הנשיא האירני, "אנחנו צריכים להיות מפוכחים בנוגע לקונספירציות שלהן". על פי הדיווח, ארדואן אמר לאחר השיחה כי הממשלה והעם הטורקי תמכו מאז ומעולם ובאופן מפורש בנושא הגרעיני של הרפובליקה האיסלמית של אירן. "אנחנו נדבק במדיניות זו גם בעתיד", התחייב ארדואן.

לפחות לפי הדיווחים עד כה, בשיחתם של אחמדינג'ד וארדואן לא הוזכר נושא סוריה – אולם לפי פרסומים שונים בימים האחרונים, בפועל, זה היה נושא השיחה המרכזי בין שני האישים. הביקור מתרחש בימים של מתיחות רבה בין טהרן לאנקרה, כשנושא המחלוקת המרכזי הוא היחס לנשיא הסורי, בשאר אסד - שאירן מתייצבת לימינו ללא סייג ומסייעת לו רבות, מבחינה כלכלית וצבאית. טורקיה, לעומת זאת, הפנתה לו את גבה, וכעת מסתמנת כמדינה העוינת ביותר כלפיו בעולם, כשהיא מארחת את ראשי האופוזיציה הסורית ואת כוחות המורדים, ולפי דיווחים רבים, מסייעת להם מבחינה כספית ולוגיסטית ואף מספקת להם נשק.

עדכון ראשון: 20:20

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully