וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועידת "ידידי סוריה": הרבה דיבורים, מעט מעשים

1.4.2012 / 19:47

אחרי שהוועידה הקודמת ננעלה באולטימום לעצירת האלימות בסוריה, שהתקבל אצל אסד בזלזול, גם הפעם ננעל הכינוס היוקרתי בבשורות מעטות: מימון לעריקים וציוד קשר למורדים

באיסטנבול ננעלה הערב (ראשון) "ועידת ידידי סוריה" השנייה, בהשתתפות עשרות שרי חוץ ממדינות המערב וממדינות המפרץ. המשתתפים בכינוס היוקרתי לא הצליחו להגיע להצהרה הנושאת בשורה של ממש, והסתפקו בחזרה על הצהרות שנשאו בעבר, הדומות לאלה שנשמעו בכינוס "ידידי סוריה" הראשון בטוניסיה, לפני חודש וחצי. הכינוס הקודם ננעל באולטימטום לאסד, לפיו עליו להפסיק את הירי באזרחים תוך 72 שעות, הצהרה שהתקבלה בזלזול בדמשק.

סין ורוסיה - חברות מועצת הביטחון - נעדרו במופגן מהוועידה, וגם אירן, בת-בריתה הקרובה של דמשק, החרימה את הכינוס. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שב על רמזים שהשמיע בעבר בדבר התערבות צבאית בסוריה, ואמר כי "העם הסורי ראוי לזכות להגנה עצמית". בזמן הכינוס, דווח על המשך קרבות עזים בסוריה, ועל מות של לפחות 41 בני אדם ברחבי המדינה, מרביתם בחומס.

שר החוץ של בריטניה, ויליאם הייג, עם מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, בוועידת "ידידי סוריה" באיסטנבול. אפריל, 2012. רויטרס
שר החוץ של בריטניה, הייג, עם מזכירת המדינה קלינטון, הבוקר באיסטנבול/רויטרס

השרים שבאו לאיסטנבול הצהירו כי יש להגיע לפתרון מהיר למשבר בסוריה, ולסיים את מלחמת האזרחים המתחוללת בה, שגבתה עד כה את חייהם של כמעט 10,000 בני אדם. הם דחקו בנשיא בשאר אסד להגיע ללוח זמנים מוסכם לסיום הלחימה. לדבריהם, אם אסד יסרב לנקוט צעדים של ממש להפסקת שפיכות הדמים, מועצת הביטחון תהיה חייבת להתערב בנעשה במדינה. עם זאת, הם לא פירטו מה כוללים אותם צעדים. חלק מהשרים שבו על הקריאה כי על אסד להתפטר לאלתר.

הצעת אנאן התקבלה בגמגום בדמשק

בהודעת סיכום שפרסמו נציגים מ-83 המדינות שהשתתפו בוועידה, נאמר כי "המשטר הסורי נשפט לפני מעשיו, ולא לפי הבטחותיו". ארצות הברית, שיוצגה בוועידה על ידי מזכירת המדינה קלינטון, הביעה אכזבה מחוסר-החשק שהביעה דמשק באשר להצעתו של השליח קופי אנאן לסיום הלחימה בסוריה, והודיעה כי "זמנו הולך ואוזל". דמשק דחתה בתחילה את מתווה שש הנקודות של אנאן, ואז הציעה כי תקבל אותו בתנאי ש"קבוצות הטרור יפסיקו את הלחימה בערים". ההודעה הסופית של משרד החוץ הסורי על קבלת המתווה הגיעה רק אחרי שהצבא הכניע את כיסי ההתנגדות האחרונים בערים הגדולות, ובראשן חומס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נאומו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בוועידת "ידידי סוריה" באיסטנבול. אפריל, 2012. רויטרס
מקשיבים לנאומו של ארדואן. אותו כינוס, אותן הצהרות/רויטרס

מזכירת המדינה קלינטון אישרה כי וושינגטון מעבירה "ציוד קשר" למורדים בסוריה, ואמרה כי נעשים מאמצים להרחיב את שיתוף הפעולה בין ארה"ב לארגוני האופוזיציה. עם זאת, בוועידה לא הושגה כל הסכמה לגבי אפשרות אחרת לצייד את המורדים, המתחננים זה יותר מעשרה חודשים לקבל כלי נשק. בבית הלבן ממשיכים לומר כי "כל האפשרויות ניצבות על השולחן", אך לפי שעה, חוששים בוושינגטון להיחפז למבצע צבאי, הדומה לזה שהיה בלוב.

הבשורה היחידה שעלתה מהוועידה, ככל הנראה, היא הודעה שמסרו מדינות המפרץ הערבי, לפיה יוקם איגוד שישלם משכורות לקציני "הצבא הסורי החופשי", הזרוע המזוינת של האופוזיציה, ושייסיע לחיילים שיערקו מהצבא הסדיר. זו הפעם הראשונה שמוכרזת תמיכה גלויה בכוחות החמושים הנלחמים באסד, אחרי דיווחים רבים על כך שמדינות זרות - בעיקר טורקיה - מעבירות נשק אליהם. מנגד, במערב טוענים כי רוסיה ואירן מחמשות את הצבא הסורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully