וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמו שיחות הגרעין; "עוד מוקדם להקל בסקנציות"

15.4.2012 / 0:02

בתום שני סבבים של שיחות בין המעצמות לאירן, נקבע כי סבב נוסף ייערך ב-23 במאי בבגדד. נציג אירן: "יש לדון בהסרת הסנקציות", בכיר אמריקאי: "יש צורך בהתקדמות קונקרטית"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו)

אירן ושש המעצמות סיימו אמש (שבת) את השיחות סביב תכנית הגרעין באירן, הראשונות מזה למעלה משנה, באיסטנבול. לדברי שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, בתום שני סבבים של שיחות אתמול, הסכימו הצדדים לערוך סבב נוסף ב-23 במאי בבגדד.

השגריר האירני לאו"ם, סעיד ג'לילי, אמר כי הושגה התקדמות. "היו חילוקי דעות, אולם הנקודות עליהן הושגה הסכמה היו חשובות ביותר", ציין ג'לילי במסיבת עיתונאים בתום השיחות. ג'לילי אמר כי טהרן זקוקה להעשיר אורניום לרמה של כ-20% לצרכים אזרחיים. "יש לכבד כל זכות במסגרת האמנה לאי תפוצת נשק גרעיני", אמר, "העשרת אורניום היא אחת הזכויות האלה, וכל מדינה חברה צריכה ליהנות ממנה לצורכי שלום".

גורם בכיר בממשל האמריקאי אמר כי האווירה בשיחות הייתה חיובית, אולם יש צורך דחוף בהתקדמות קונקרטית. הוא ציין עוד כי הדיאלוג עם טהרן עד כה אינו מספיק כדי להקל את הסנקציות שכבר הוטלו על אירן.

"מצפים מאירן לעמוד בהתחייבויותיה"

"אנו מעוניינים לעבור לתהליך מתמשך של דו-שיח", ציינה השרה אשטון, "נפעל לפי העיקרון של צעד אחר צעד". היא הוסיפה כי השיחות היו מועילות ובונות, אולם הדגישה כי המעצמות מצפות מאירן לעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומיות, וכי על המשא ומתן לכלול עיקרון של הדדיות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שיחות הגרעין בין אירן והמעצמות. רויטרס
"הייתה לנו תחושה שהם רוצים לפתוח בדיאלוג". מייקל מאן/רויטרס

אתמול קיימו נציגיהם של אירן ושל שש המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה – שני סבבים של שיחות בטורקיה. הסבב הראשון הסתיים אחר הצהריים והמעצמות הביעו שביעות רצון מההתקדמות. "הייתה לנו תחושה שהם רוצים לפתוח בדיאלוג", אמר בתום הסבב הראשון מייקל מאן, הדובר של השרה אשטון. גורם דיפלומטי הוסיף כי האווירה בשיחות הייתה "שונה לחלוטין" מאשר בסבבים קודמים, וציין כי בסך הכל היה מדובר ב"בוקר טוב". גם ברוסיה הביעו שביעות רצון מהשיחות. סגן שר החוץ סרגיי ריבאקוב אמר כי השיחות "מתקדמות כשורה".

בעקבות השיחות, דווח בסוכנות הידיעות האירנית הרשמית למחצה IRNA מפי גורם דיפלומטי ציין כי ראש הצוות האירני הסכים להיפגש עם המשלחת האמריקאית לשיחות. עם זאת, סוכנות הידיעות פארס, גם היא רשמית למחצה, ציטטה "מקור יודע דבר" המכחיש את הדברים. על פי הדיווח, המקור תיאר את הדיווח כ"גל חדשות נגד המשלחת האירנית". דיפלומטים המעורבים בשיחות הגרעין באיסטנבול הטילו גם הם ספק בדיווח.

(עדכון ראשון: 22:02)

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully