וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משמרות המהפכה לחצו להפסיק העשרת האורניום"

ניר יהב

24.4.2012 / 13:30

לפי "אל ערביה", אירן תכריז על הקפאת ההעשרה, בעקבות פנייה למנהיג העליון חמינאי מצד מפקדים בכירים המודאגים מהשפעת הסנקציות. הם נתקלים, עם זאת, בהתנגדות בכירים אחרים

אירן צפויה להכריז בסבב השיחות הקרוב עם המערב, הצפוי להיערך בחודש מאי בבגדד, שהיא מקפיאה את תהליך העשרת האורניום לרמה של 20% – כך העריכו היום (שלישי) גורמים בטהרן בשיחה עם אתר "אל-ערביה". על פי הדיווח, מפקדים בכירים במשמרות המהפכה הציעו למנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי להפסיק את העשרת האורניום, זאת בשל חששם מפני ההשלכות של כישלון אפשרי של שיחות הגרעין בין המערב לאירן. יחד עם זאת יש לציין כי האתר בו פורסמה הידיעה ידוע באיבתו לאירן ולדיווח אין אישור מכל מקור אחר.

על פי הגורמים האירנים, משמרות המהפכה באירן מתקשות בשמירה על הקרנות הנחוצות להשלמת הפרויקטים הכלכליים שעליהם המדינה אמונה. "הסנקציות הכלכליות המוטלות על אירן הוכיחו את יעילותן וסיכלו הוצאה לפועל של פרויקטים כלכליים רבים של משמרות המהפכה", אמרו והוסיפו כי "הסנקציות הללו גרמו לקצינים בכירים במשמרות המהפכה ולגורמים בכירים במשטר לבחון מחדש את המצב ולדון באפשרות להתפייס עם המערב".

מנהיג אירן עלי חמינאי במפגש עם סטודנטים בטהרן, 2 בנובמבר 2011. רויטרס
פניו לפיוס עם המערב? חמינאי/רויטרס

אלא שלמרות עמדותיהם אלו של קצינים בכירים במשמרות המהפכה, הגורמים האירניים מדווחים כי בכירים רבים במשטר עדיין דבקים בהחלטתם שלא להפסיק את העשרת האורניום. לפי הדיווח, אותם גורמים בכירים שמתעקשים להמשיך בהעשרת האורניום רוצים לדכא את קולות ההתנגדות הנשמעים מבית ודוחים בתוקף את ההצעות של אותם קצינים בכירים.

אין אלה קולות הפשרה הראשונים שנשמעים מכיוון אירן. לפני כשבוע אמר שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, כי מדינתו מוכנה לפתור את כל הבעיות סביב תכנית הגרעין שלה בסבב הבא של שיחות עם המעצמות - אם יוסרו הסנקציות המוטלות עליה. סאלחי אמר את הדברים בעקבות סיום סבב השיחות האחרון באיסטנבול שבטורקיה, ולקראת הסבב הבא שכאמור ייערך בבגדד ב-23 במאי.

"צעדים בוני אמון? שיתחילו עם הסנקציות"

בראיון לסוכנות הידיעות האירנית הסטודנטיאלית ISNA, רמז סאלחי כי אירן תהיה מוכנה לוויתורים בתחום העשרת האורניום לדרגות גבוהות - אחת הדרישות העיקריות של המערב - והתנה זאת בהקלה של העיצומים המוטלים על ארצו. "אם במערב מעוניינים בצעדים בוני אמון, כדאי שיתחילו בתחום הסנקציות", אמר סאלחי. "בכוחה של פעולה מעין זו להאיץ את תהליך המשא ומתן, ולהביא לתוצאות".

בתוך כך, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הכריז אמש על הטלת סנקציות נוספות על אירן וסוריה. הסנקציות הן על ציוד טכנולוגי המאפשר לשתי מדינות לאתר מתנגדים למשטר באמצעות הטלפונים הסלולריים שלהם ושימושם באינטרנט. "בטהרן ודמשק עוקבים אחר כלי מדיה חברתית המאפשרים למורדי המשטר לארגן כינוסים שונים ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה, זאת על מנת לנקוט נגדם בפעולות שהן בגדר הפרת זכויות אדם בוטה", אמר גורם רשמי בממשל אובמה.

על פי הוראת הממשל, יוקפאו נכסים אמריקאים של אישים שעל פי החשד סייעו לסוריה ואירן בהשגת אותם כלי ניטור סלולריים, לווייניים ואחרים. ההוראה מתייחסת להנהלת סוכנות המודיעין הסורית, לחברת הסלולר הסורית "סוריטל", למשרד המודיעין והביטחון האירני, לספקית האינטרנט האירנית ולגורמים נוספים, ביניהם גם חברות פרטיות.

לצד זאת דווח אתמול כי באירן חושדים שמתקפה מקוונת פגעה במחשבים של תשתיות מסוף הנפט המרכזי שלה, המיועד לייצוא. סוכנות הידיעות האירנית הרשמית-למחצה דיווחה כי ביום ראשון אותר וירוס שפגע ברשת האינטרנט המרכזית של משרד הנפט. כצעד הגנתי, נותקו מהרשת כמה חברות מרכזיות ואתרים ממשלתיים.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

עוד באותו נושא:
ארה"ב הטילה סנקציות נוספות על אירן וסוריה
אירן רומזת: "מוכנים לפשרה על העשרת אורניום"
מלחמת האקרים: מי פרץ למחשבי מסוף הנפט האירני?
ארה"ב: "עד הסבב הבא - הסנקציות על טהרן יישארו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully