וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירן, שנות ה-80' היו דווקא תקופה פוריה למדי

יוסי מלמן

17.5.2012 / 6:00

מכון אמריקאי חשף כ-1600 הודעות רכש, מלפני שלושה עשורים, המעידים כיצד השתמשה אירן באוניברסיטאות ואנשי עסקים כדי לרכוש ציוד בדרכי הונאה, אשר שימש אותה לתכנית הגרעין

הלוחמה הפסיכולוגית והלחץ הבינלאומי המופעלים על אירן נמשכים, גם לקראת השחות שיתקיימו בשבוע הבא בווינה ובבגדד על תכנית הגרעין שלה. כעת, הם מגיעים בדמות כ-1,600 מסמכים סודיים המתפרסמים בארצות הברית וחושפים את שיטות ההברחה, ההסתרה וההונאה של גופים אירניים שונים המסייעים לתכנית הגרעין, בהם אוניברסיטאות, אנשי אקדמיה, אנשי עסקים וחברות של ציוד וחומרים. החומר כולל בעיקר הודעות טלקס שנשלחו מאותם גופים באירן לחברות, מעבדות וספקים ברחבי העולם, וכוללות בקשות לרכש הציוד והחומרים. הרכש החשאי שנחשף בוצע בעיקר במדינות מערב אירופה, ארצות הברית ובדרום מזרח אסיה.

את המסמכים מפרסם המכון למדע וביטחון בינלאומי, שבניהולו של דוד אלברייט. אלברייט והמכון ידועים בקשרים הטובים שלהם עם גופי ביון ועם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ובעבר כבר פרסם אלברייט מסמכים סודיים שעניינם תכנית הגרעין של אירן. אולם הפעם מספרם העצום של המסמכים הופך את הכמות גם לאיכות - מדובר בחומר מסוף שנות ה-80, דבר המלמד על המאמץ האירני השיטתי הנמשך מאז ועד ימינו, לפיתוח נשק גרעיני מתחת לאפו של הפיקוח הבינלאומי של סבא"א וקהילות הביון בעולם.

שליח האו"ם קופי אנאן במסיבת עיתונאים בטהרן עם שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, 11 באפריל 2012. Vahid Salemi, AP
מי שהיה בשנות ה-80' נשיא האוניברסיטה שסייעה לתכנית הגרעין - הוא היום שר החוץ. עלי אכבר סאלחי עם קופי אנאן/AP, Vahid Salemi

אין ספק כי גם הפעם מקור החומר מסתמן כשירות מודיעין מערבי. השאלה היא רק מי. אין זה סביר שהמוסד ימסור לידי מכון אמריקני ואזרח אמריקני חומר, משום שהדבר יכול להתפרש כפעילות מודיעינית על אדמת ארצות הברית – נושא רגיש מאין כמותו מאז פרשת ג'ונתן פולארד. כך שהסבירות הגבוהה יותר היא שהמקור הוא ב-CIA.

החליפו את האדמה, כרתו את העצים

בעבר התפרסמו ידיעות רבות על כך שאירן הפעילה ברחבי העולם חברות קש, אנשי עסקים ואף את האוניברסיטאות המקומיות - בעיקר כאלה הקשורות למשמרות המהפכה, הגוף האחראי על פיתוח תכנית הגרעין הצבאית - כדי להשיג באמצעותם את הדרוש לה לתכנית זו, תוך כדי שימוש בדרכי הונאה. אך זו הפעם הראשונה שכמות כה גדולה של חומר מקורי מגיעה לידיעת הציבור.

הממצאים המעניינים ביותר העולים מן המסמכים הינם מעורבותן של האוניברסיטאות האירניות במזימת הגרעין. במיוחד בולטות מביניהן שתיים: "האוניברסיטה הטכנולוגית שריף" ו-"אוניברסיטת אמיר כביר", הנחשבות ליוקרתיות וכוללות מחלקות חזקות לפיזיקה גרעינית. בשנות ה-80', בהן עוסקים המסמכים שפורסמו, היה נשיא אוניברסיטת שריף עלי אכבר סאלחי - כיום שר החוץ של אירן. לפני התמנותו לשר החוץ כיהן סאלחי בשורה של תפקידים הקשורים לגרעין, כגון שגריר לסבא"א וסגן ראש הוועדה לאנרגיה אטומית שלה. המסמכים מדגישים את חלקו של סאלחי בהזמנת ציוד שיכול לשמש יישומים כפולים - גם לצרכים אזרחיים אך גם חיוני וניתן לעשות בו שימוש בפיתוח נשק גרעיני.

גוף חשוב אחר הוא המרכז למחקר פיסיקאי ליד טהרן. מאחורי השם התמים הזה הסתתרה, למעשה, הזרוע החשובה ביותר של משמרות המהפכה לקידום ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין. המרכז שכן בלביזיאן שליד טהרן – אתר שנשחד כי בוצעו בו ניסויים בתחום הרכבת הנשק הגרעיני – המכונה "קבוצת הנשק". כשביקשו פקחי סבא"א לבקר בלביזיאן הם נתקלו בסירוב של ממשלת אירן. רק לאחר חודשים אחדים התאפשר הביקור, ובמהלכם נהרסו כל הבניינים במקום, הוחלפה האדמה, כל העצים בסביבה נגדעו ובמקום הוקם פארק עירוני ומגרש כדורגל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש המרכז למחקר פיסיקאי ליד טהרן הגיע מתאגיד שהיה אחראי על מפעלי טילים באתר החשוד בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בראש המרכז עמד עבאס שאמורדי זבארה, שהגיע אליו מתאגיד ממשלתי בשם "הקבוצה התעשייתית של שאהיד האמט". תאגיד זה אחראי על פיתוח טילים ומנועי טילים ומפעליו שוכנים בפרצ'ין, בסיס צבאי של משמרות המהפכה שעומד עתה במרכז המחלוקת בין סבא"א לאירן. הסוכנות דורשת לאפשר לה לבקר במקום כדי לבחון האם, בדומה למידע המצוי ברשותה, בוצעו בו ניסויים להדמיית שרשרת פיצוץ של נשק גרעיני ושל ראש חץ גרעיני.

פרסום המסמכים בעיתוי זה מצביע על ניסיון של המערב, ובראשו ארצות הברית וישראל, ללחוץ על אירן להסכים לדרישת סבא"א ולחשוף את כל פעילות העבר שלה בתחום קבוצת הנשק. בישראל מאמינים כי הדבר יסייע לעולם להבין עד כמה קרובה הייתה אירן מהיכולת להרכיב נשק גרעיני, ואף היכן היא נמצאת כיום. בנוסף, הפרסום נועד להעביר מסר כי אין לסמוך על טענתה של אירן בתואנה כי תכנית הגרעין שלה מיועדת לצרכים אזרחיים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully