וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: הסנקציות על אירן עובדות - אבל היא ממשיכה במרוץ לגרעין

17.5.2012 / 0:08

דו"ח סודי שהוכן עבור מועצת הביטחון קובע כי למרות שהסנקציות מצרות את צעדי אירן, היא ממשיכה בניסויים ובפיתוח טילים בליסטיים. עם זאת, בסבא"א אופטימיים לגבי המו"מ

הסנקציות עובדות – אבל לא מספיק: דו"ח סודי שהכין פאנל מומחים של האו"ם, ושהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, קובע כי הסנקציות נגד אירן בגין רדיפתה אחר נשק גרעיני הביאו להאטה במרוץ, אך אירן ממשיכה במאמציה להעשיר אורניום. כמו כן, ממשיכה טהרן לפתח את "קבוצת הנשק" שלה, לרבות ניסויים בטילים בליסטיים. מדובר בדו"ח שהוגש לתת ועדה שאחראית על הסנקציות במועצת הביטחון של האו"ם, והוא אמור להתפרסם בקרוב, אלא שבשנה שעברה מנעה אחת החברות הקבועות במועצה, רוסיה, את פרסומו של הדו"ח, כדי לא לפגוע באירן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש פגיעה בתכנית, אך אירן ממשיכה במרוץ. האתר בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים דיפלומטיים מערביים ששוחחו הערב (רביעי) עם הסוכנות, מספרים כי הפערים בין נציגי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ואירן הולכים ומצטמצמים. אתמול נפגשנו נציגי הסוכנות עם נציגיה של אירן, לשיחה אותה הגדירו בסבא"א כ"חילופי דעות חיוביים". הצדדים הסכימו גם להיפגש שוב בעוד כשבוע, יומיים לפני שתחדש אירן את שיחותיה עם נציגי שש המעצמות (ארצות הברית, סין, צרפת, רוסיה, בריטניה וגרמניה) בבגדד.

"יש איזשהי התקדמות"

"ניכר כי יש איזשהי התקדמות", הודעה דיפלומט מערבי לאחר הפגישה. עם זאת, הבהיר הגורם – בעבר כבר תלו בסוכנות היושבת באוסטריה תקוות בשיחות מול אירן, שהסתיימו במפח נפש. לדבריו, אירן נחושה להשיג "הסכם עקרונות" עם סבא"א, שיביא אותה לעמדה נוחה יותר למשא ומתן עם המעצמות בבגדד. טהרן הבהירה כי רק במידה ויושג הסכם כזה, תתיר לפקחי סבא"א לבקר במתקן הצבאי בפרצ'ין, בו חושדים במערב כי אירן מבצעת ניסויים בשרשרת הפיצוץ. על כך הגיב דיפלומט מערבי אחר, שאמר: "לא נראה שיש איזשהי התקדמות בעניין פרצ'ין".

בראשית השבוע פרסמה סוכנות הידיעות AP איור, הממחיש את התא החשאי שבו, לטענת מומחים בינלאומיים, ערכה אירן ניסויים בשרשרת הפיצוץ לצורך ייצור נשק גרעיני. הפרסום נועד לסתור את טענתה של טהרן כי תא כזה לא קיים. לדברי סוכנות הידיעות, האיור מבוסס על פרטים שהתקבלו ממדינה המוגדרת כאחת העוקבת אחר תכנית הגרעין האירנית. שמה של המדינה לא נמסר. בעבר נטען כי הגדרה כזו מתייחסת לישראל ולמידע שמקורו בקהילת הביון שלה.

מידיעות קודמות ומתצלומי לוויין עולה כי בפרצ'ין מבצעים האירנים עבודות שתכליתן לטשטש ולהעלים כל ראיה לאפשרות שניסויים כאלה בוצעו. אירן מסרבת לאפשר לפקחים לבקר במקום, וההערכה היא כי תאפשר זאת לאחר שתדאג שלא יימצאו בו שרידים או ראיות מחשידות לניסויים אלה. על פי החשד, מדובר בניסויים בשלב הסופי להרכבת נשק גרעיני המכונה "קבוצת הנשק".

עוד על הגרעין האירני
לאחר הדלפת ההדמיה: אירן תסכים לפיקוח בפרצ’ין?
כך מנסה אירן להסתיר מהמערב את מכליות הנפט שלה
דו”ח באירן חושף: רשימת מדעני תוכנית הגרעין

(עדכון ראשון 22:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully