וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מנסה אירן להסתיר מהמערב את מכליות הנפט שלה

בכירים בוושינגטון ומומחים לאנרגיה אומרים שאירן כיבתה את מכשירי ה-GPS בספינות המאחסנות חלק גדול מעודפי הייצוא שלה. במשרד האוצר אופטימיים: המטבע האירני צונח כמו אבן

אירן מנסה להסתיר מעיני המערב חלק ניכר ממכליות הנפט שלה, שאליהן הועברו מאות אלפי חביות נפט שהיא לא הצליחה למכור ללקוחות שהחרימו אותה לאחרונה. כך אומרים פקידים בכירים בוושינגטון וגורמים בתעשיית הנפט הבינלאומית, ברקע הדיונים הטכניים בווינה הנערכים היום בין אירן לנציגי שש המעצמות. לדברי אותם פקידים ומומחים, אירן מקווה כי עודפי הנפט שהועברו למכליות יוכלו להימכר לקונים פוטנציאליים עלומים בנמלים זרים.

ב-1 ביולי יכנס לתוקפו חרם הנפט שהטילו ארצות הברית והאיחוד האירופי על אירן, המתווסף לשורה של עיצומים בינלאומיים שהיא כבר כפופה אליהם. מניתוח שעשה הוושינגטון פוסט, עולה כי אירן הרחיקה מנמליה כרבע מצי המכליות שלה, וכיבתה את מתקני האיתור הלוויינים שלהן. לפי הדיווח שהתפרסם היום (שני), אירן נוקטת בשיטה זו כבר חודש ימים, ומקווה כי תוכל להגביר את ייצוא הנפט ברבעון השלישי של השנה. בתקופה זו עולה הביקוש לנפט מדי שנה, ובטהרן מקווים כי המכליות יוכלו לפרוק את חביות הנפט בנמלים בשטחיהן של מדינות שיעלימו עין מהחרם ההולך ומתהדק על צווארה.

אחמדינג'ד: אירן תוכל לעמוד בחרם נפט של שנים

מכלית נפט של אקסון עוגנת בטקסס. יוני, 2011. AP
כיצד ניתן להסוות ספינה מעיני לוויינים? מכלית נפט של אקסון/AP

בסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) עוקבים אחר מעשיה של אירן, ומגדירים אותם "משחקי חתול ועכבר" נגד המערב. מומחים אומרים כי הסוואת המכליות היא הפרה של החוק הימי הבינלאומי, משום שלקברניטי הספינות מותר לכבות את מכשירי ה-GPS רק במקרים של סכנת חיים, כאשר הם מאוימים על ידי פיראטים, למשל. עוד אמרו מומחים כי צעדי ההסוואה שנוקטת אירן כלל אינם יעילים, משום שלוויינים יכולים לאתר בקלות את מכליות הענק, שאורכן מעל 300 מטרים.

משרד האוצר: ירידת הריאל מטילה לחץ על ההנהגה

נוסף על העיצומים שהטילה עליה ארצות הברית, היקף הייצוא של אירן הצטמצם גם בשל סירובן של חברות עצמאיות לבטח את מכליות הנפט שלה, ומדינות רבות מסרבות לאפשר לה לעגון בשטחן. גם מדינות שאינן מצויות עם אירן בקשרי מסחר ישירים היו נתונות ללחץ כבד מצד ארצות הברית, וסירבו בשנה האחרונה לאפשר למכליות שלה לעגון בנמליהן.

בסוכנות האנרגיה מציינים כי היקף הייצוא של אירן עדיין גבוה יחסית. בחודש אפריל, אירן ייצאה כ-3.3 מיליוני חביות ביום, רק מעט יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, בסוכנות אומרים כי את חלקו הגדול של הנפט שאירן אינה מצליחה לייצא היא מאחסנת בלב ים, על גבי אותן מכליות.

תת-שר האוצר האמריקני לענייני מודיעין וטרור, דיוויד כהן, אמר כי "אירן נמצאת בבידוד דיפלומטי, כלכלי וכספי גובר". לדבריו, ערכו של המטבע האירני - הריאל - "צונח כמו אבן". כהן אמר יש לכך השפעה על יכולתה של אירן לממן חומרים עבור תכנית הגרעין שלה. "בצורה רחבה יותר, זה מטיל לחץ על ההנהגה", סיכם.

אחרי שנחשפה ההדמייה, אירן תסכים לפיקוח על המתקן החשוד?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully