וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירן מכינים תירוצים? "המערב יכשיל את השיחות"

משה-חי הגיגת

20.5.2012 / 15:29

לפי עיתון המקורב לשלטון, ביקור מזכ"ל סבא"א נועד לדחוק את אירן לפינה בעניין פרצ'ין, ולהציגה כסרבנית הסכם ערב שיחות בגדד. "לא נסכים לפיקוח בבסיס שיחשוף את יכולותינו"

"הדייסה שמבשל אמאנו לאירן". זו כותרתו של מאמר שהתפרסם היום (שלישי) בעיתון "כיהאן" באירן - עיתון שמרני המזוהה עם השלטון, שעורכו הוא ממקורביו של הנשיא מחמוד אחמדינג'ד - לקראת הגעתו הערב של מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), יוקיה אמנו, לביקור בטהרן. הביקור המפתיע, עליו הוכרז ביום שישי, מתקיים ערב פתיחתן של השיחות בבגדד בינה לבין מעצמות ה"5+1" - שיחות שברחבי העולם מגדירים כ"רגע האמת" שבו תתקבל הכרעה בשאלה כיצד יתגלגל העימות בין אירן לקהילה הבינלאומית בעניין עתיד תוכנית הגרעין שלה.

עם הדיווח על הגעתו של אמנו לטהרן, התפרסמו הערכות לפיהן הדבר עשוי להעיד העל הסכם המתגבש בין אירן לסבא"א, שבמסגרתו יתאפשר לראשונה פיקוח בבסיס הצבאי בפרצ'ין, סמוך לטהרן, שם לפי החשדות מפתחת אירן טכנולוגיה שתשמש ליישומים צבאיים של יכולתה הגרעינית, כמו ראשי קרב גרעיניים לטילים. ואולם, אם לשפוט לפי המאמר ב"כיהאן", שאמור לייצג במידה זו או אחרת את העמדות במסדרונות השלטון - נראה כי האירנים דווקא מכינים את הקרקע לכישלון של השיחות.

הבסיס בפרצ'ין - היעזרו בחיצים לערוך בו סיור וירטואלי

לפי המאמר, אמנם הסיבה הרשמית לביקורו של אמנו היא ניסיון להעמיק אץ ההבנות בין המערב ואירן, אולם הסיבה האמיתית, "מאחורי הקלעים", היא העלאתו לדיון של עניין פרצ'ין, שלא עלה לדיון בשיחות בין נציגי אירן והסוכנות בשבוע שעבר בווינה. מטרתו של אמנו בעשותו כך, לפי המאמר, היא להציג את אירן באור שלילי, כ"סרבנית הסכם", לקראת השיחות בבגדד.

לטענת המאמר, אירן "נוהגת בשקיפות" כלפי סבא"א - אולם היא "לא מתכוונת לחשוף את כל ארסנל היכולות שלה מראש". לכן, קובעים הכותבים, לא תוכל אירן לאפשר לפקחים להיכנס סתם כך לבסיס, ורק אם אם ישנו משהו בעייתי באופן ספציפי, על סבא"א או המערב לציינו במיוחד, ויתאפשר לבדוק אותו באופן קונקרטי.

הפרלמנט האירני למערב: "התרחקו מהלחץ הציוני"

אמאנו אמור לנחות בטהרן בשעות הערב, ורק מחר להתחיל את סדר יומו, שיכלול פגישות עם שגריר אירן בסבא"א וראש צוות המו"מ שלה לנושא הגרעין, סעיד ג'לילי, עם ראש הסוכנות לאנרגיה גרעינית, פריידון עבאסי, ועם שר החוץ, עלי אכבר סאלחי. האחרון צוטט היום בסוכנות הידיעות הממלכתית אירנ"א, טען כי מטרת הביקור היא "התייעצויות בנושא שיתופי הפעולה בין סבא"א לאירן" והוסיף כי הוא נערך "בהמשך להזמנה מוקדמת שניתנה לו בשנה שעברה כאשר ביקרתי באוסטריה".

בתוך כך, 203 (מתוך 290) חברים הפרלמנט האירני (המג'לס) חתמו היום על גילוי דעת לקראת שיחות בגדד עם המעצמות. לפי הדיווח באתר הטלוויזיה הממלכתית, בעצומה נכתב כי "ההתקדמות של אירן בתחום הטכנולוגיה הגרעינית הן תוצר של ההתנגדות היוזמה והמאמצים של מדענינו שהקדישו לכך במסירות את דמם הטהור. קריאתנו לחברות ה-5+1 היא לכבד את זכויותיה של אירן ולפעול על פי האמנה הבינלאומית למניעת תפוצת נשק גרעיני (NPT), ולהתרחק מהלחצים שמפעילים הציונים. לעומת זאת, עליהן לשנות את מדיניותן לזו של אירן ולעבוד עמה בשיתוף פעולה".

חוסיין תקוי חוסייני, חבר ועדת החוץ והביטחון של המג'לס, אמר היום כי לביקורו של אמאנו בטהראן ישנה חשיבות רבה, וכי "למנהיגי אירן יש ציפיות גדולות מן הביקור הזה, שכן אירן היא מהחברות הוותיקות בסוכנות, ויש לה רצון לשיתוף פעולה ותמיכה בפעילות הגרעינית שלה למטרות שלום".

אירן נגד העולם - כותרות אחרונות:
יעלון: "לא לבטל הסנקציות, להיזהר מהשחמט האירני"
אובמה: מדינות ה-G8 מאוחדות בהמשך הלחץ על אירן
דיווח: בדרום אמריקה נערכים למתקפת טרור אירנית
אירן דרשה מחיזבאללה להימנע מתקיפת ישראל?
כך פיתחו האירנים גרעין כבר בשנות ה-80

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully