וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל סבא"א יבוא לביקור פתע בטהרן, מסתמן הסכם

יוסי מלמן

19.5.2012 / 0:11

במקום הפגישה שהייתה אמורה להיערך בוינה, יגיע אמאנו לאירן, ימים לפני השיחות עם המעצמות בבגדד. על פי ההערכות יחתמו על מסמך הבנות בנוגע לכל הסוגיות הפתוחות בין הצדדים

מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), יוקיה אמאנו, יבוא לטהרן כבר ביום ראשון הקרוב לשיחות גרעין עם בכירים אירניים - כך נמסר אתמול (שישי) ממטה הסוכנות בוינה. ככל הנראה יחתמו הצדדים במהל הביקור על הסכם הבנות, במסגרתו תאפשר אירן לפקחי הסוכנות לבקר את המתקן הצבאי החשוד בפרצ'ין, וייתכן באתרים נוספים.

במסגרת המשא ומתן המתמשך בין סבא"א לאירן לאורך השנים האחרונות, נותרו סוגיות רבות ה"תלויות ועומדות", שבהן ביקשה הסוכנות הסברים ותשובות, בעיקר בכל הקשור לחשד להיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין האירנית. ההערכה היא כי כעת הגיעו הצדדים להבנה בנוגע לכולן, כולל מתן היתר לביקורי סבא"א באתרים נוספים – אלו שלגביהם קיים מודיעין המעיד כי משמשים לצרכי תכנית הגרעין. חשדות אלו כוללים ניסויים בחמרי נפץ לבדיקת שרשרת הפיצוץ הגרעיני, הדמיית פיצוץ גרעיני ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההסכם המסתמן יכלול מתן היתר לפקחים לבקר במתקן החשוד בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמאנו ילווה במשלחת מצומצמת שתכלול את סגנו, הרמן נקארטס, ועוזרו, רפאל גרוסי, והוא צפוי להיפגש עם ראש צוות המשא ומתן האירני, סעיד ג'לילי, ביום שני. הביקור יחליף את הפגישה אשר תוכננה להתרחש בוינה באותו יום. רק לעיתים רחוקות מבקר מזכ"ל סבא"א באירן, כשלרוב נציגיו בסוכנות הם אלו המגיעים לטהרן. הפעם האחרונה בה ביקר מזכ"ל הייתה לפני כשלוש שנים, כאשר מוחמד אל-ברדאעי עמד בראש הארגון.

ההודעה על ביקור הפתע מגיעה מספר ימים לפני פתיחת שיחות הגרעין בין נציגי אירן לבין שש המעצמות, שייערכו בבגדד ביום רביעי הקרוב. את ההסכם המסתמן עם סבא"א ניתן לראות כהכנה לאותן שיחות, למרות שבין שני האירועים קשר עקיף בלבד – המעצמות דורשות את הפסקת העשרת האורניום וסגירת אתר ההעשרה ליד קום, וביכולתן להורות על הפסקת הסנקציות החריפות שהוטלו על אירן מטעם מועצת הביטחון, ואלו שהוטלו מטעמן. הסכם עם המזכ"ל אמאנו, לעומת זאת, ייגע רק בכל הנוגע לפיקוח ובקרה על המצב הקיים ומתן הסברים על העבר.

הסכמת האירנים לבקשות סבא"א נראת אמנם כאינדיקציה על נכונות להתפשרות גם בשיחות בגדד, אולם מאידך, לא מן הנמנע כי מדובר דווקא בטקטיקה אירנית הנועדה לאפשר לה לדחות את דרישות המערב, בבחינת "הלכנו לקראתכם, ולכן לא נוותר יותר". לצד כל זאת, הפערים בין ארצות הברית והאיחוד האירופי לבין אירן גדולים לאין שיעור מאלו שמול סבא"א. לכן, גם אם מההסכם הצפוי עם סבא"א עולה כי הלחץ הבינלאומי על אירן נותן את אותותיו, לא ניתן להסיק זאת על השיחות שיתקיימו בהמשך השבוע.

דיפלומטים מערבים ציינו מוקדם יותר היום כי יקבלו בברכה כל סימן לכך שאירן מפסיקה את ההתחמקות בת ארבע השנים מדרישותיה של סבא"א, וכי יהיה זה "צעד בכיוון, אם הוא יוביל אותנו למקום בו נוכל לדון בתוכן". אחד הגורמים ציין כי יהיה זה מסמך קצר וכללי, "ללא פרטים אמיתיים, רק סימן מקדים לכך שניתן להתחיל לשאול שאלות אמיתיות".

לקריאה נוספת:
נתניהו: "לא מאמין שאירן תעצור את תכנית הגרעין שלה"
האו"ם: הסנקציות על אירן עובדות - אבל היא ממשיכה במרוץ לגרעין
לאחר הדלפת ההדמיה: אירן תסכים לפיקוח בפרצ'ין?

(עדכון אחרון: 19:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully