וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערב לא מתפשרים: חרם נפט על אירן בעוד 37 יום

יוסי מלמן ומשה-חי הגיגת

24.5.2012 / 17:37

סלע המחלוקת בשיחות בגדד: אמברגו הנפט האירופי, שהאירנים ציפו שיוסר אך המעצמות הבהירו שהדבר יותנה ביישום ההסכם. השיחות צפויות להתחדש ב-18-19 ביוני במוסקבה

בתום יומן השני של השיחות על עתיד תכנית הגרעין של אירן בינה למעצמות ה"5+1" פשרה בין הצדדים אינה נראית באופק. נציגת המעצמות, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, ציינה כי ברור ששני הצדדים מעוניינים בהתקדמות והצליחו למצוא בסיס משותף, אולם עדיין נותרו פערים משמעותיים. אשטון ציינה כי השיחות בין המעצמות לאירן יתחדשו במוסקבה ב-18-19 ביוני. גורם דיפלומטי מערבי המקורב לשיחות הבהיר היום בשיחה עם וואלה! חדשות כי סלע המחלוקת בין הצדדים נותר בעינו: התעקשות המעצמות, ובעיקר ארצות הברית ומדינות אירופה, על כך שהסנקציות הבינלאומיות המוטלות על אירן ייוותרו על כנן גם במקרה שייחתם הסכם, לפחות למשך תקופה מסוימת שבה ייבחן האם הם אכן עומדים בהסכמות.

בייחוד אמורים הדברים לגבי אמברגו הנפט של האיחוד האירופי, שאמור להיכנס לתוקפו המלא ב-1 ביולי, עוד 37 ימים. האירנים קיוו כי יוכלו לחלץ בשיחות לפחות השעיה או דחייה של חרם הנפט, אולם נציגי המעצמות הבהירו כי אין כאן מקום לפשרה, בכל מקרה, החרם יוחל במועדו, ובמקרה של הסכם שייושם בהצלחה, הוא יוסר בהמשך. אותם הדברים אמורים גם לגבי הוצאתה של אירן ממערכת סליקת הכספים הבינלאומית SWIFT - מהלומה כואבת ביותר שהאירנים קיוו להסיר באופן מיידי, אך התבדו. "הסרת הסנקציות מותנית רק בבניית אמון", הבהירו היום נציגי המעצמות לבני שיחם האירנים.

שיחות בגדד - כותרות אחרונות:
דיווחים סותרים באירן על השיחות: "ארה"ב מכשילה"
אכזבה לאירן בפתח המו"מ: אין כוונה להקל בסנקציות
מה יכולות המעצמות להציע לאירן?
אירן לא תוותר על יעדה ההיסטורי-אסטרטגי / יוסי מלמן

ראש צוות המשא ומתן של אירן לשיחות הגרעין, סעד ג'לילי, עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. בגדד, מאי 2012. רויטרס
נועדו כבר שלוש פעמים, בכל פעם לכמה שעות. אשוטן וג'לילי, אתמול בבגדד/רויטרס

ראש הצוות האירני, סעיד ג'לילי, דיבר בתום השיחות ואמר כי אירן הדגישה במהלכן את זכותה להמשיך להעשיר אורניום. "מבין הסוגיות המרכזיות בשימוש באנרגיה גרעינית לצורכי שלום, קיימת הסוגיה של מחזור הדלק הגרעיני וההעשרה. אנו מדגישים את הזכות הזאת", אמר ג'לילי במסיבת עיתונאים בתום הפגישות. "זוהי זכות של אירן שלא ניתן להתכחש אליה. בייחוד הזכות להעשיר אורניום". כשנשאל לגבי האפשרות של הורדת רמת ההעשרה ל-20%, ציין ג'לילי כי האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני מאפשרת לכל המדינות החתומות עליה להעשיר אורניום.

למרות חילוקי הדעות הברורים, גורמים המעורבים בשיחות בכל זאת מתרשמים מכך שהשיחות נמשכות הרבה יותר זמן ממה שחשבו, ולפחות שלוש פגישות ארוכות התקיימו כבר בין ראשי שתי המשלחות - סעיד ג'לילי מהצד האירני, וקתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי, המייצגת את המעצמות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שיחות הגרעין בין אירן למעצמות ה"5+1", בגדד, 23 במאי 2012. רויטרס
מתקדמים בשיחות? "לא רע בכלל". הצדדים מכונסים בבגדד, היום/רויטרס

פקיד אמריקאי שתדרך היום עיתונאים בבגדד אמר כי "בסך הכל לא היו הפתעות" בשיחות, היות ששציפו למשא-ומתן קשה. עם זאת, הוא הגדיר את ההתקדמות בשיחות עד כה במילים "לא רע בכלל". האירנים, לדבריו, הופתעו. הם באו עם ציפיות גבוהות לזכות בתוצאות מיידיות בתחום הקלת העיצומים, אך גילו שעמדת המערב נחושה הרבה יותר, ובינתיים, היא כוללת רק נכונות להקלה ראשונית בסנקציה אחת, לא משמעותית במיוחד מבחינת האירנים: האיסור הבינלאומי על מכירת חלקי חילוף למטוסים המיושנים של חברת התעופה האירנית. על ביטול חרם הנפט או הניתוק ממערכת "סוויפט" אין מה לדבר בינתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully