וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה מטילה חרם נפט על אירן: "חסר תקדים"

לפי החלטת שרי החוץ של האיחוד, חתימת חוזי נפט חדשים עם אירן תיאסר לאלתר, וחוזים קיימים יכובדו עד 1 ביולי. גורם בכיר בישראל: "מברכים, אבל מצפים לצעדים נוספים"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

שלב חדש ומשמעותי בעיצומים הבינלאומיים על אירן - אך לא באופן מיידי. שרי החוץ של האיחוד האירופי, שהתכנסו היום (שני) בבריסל, החליטו על הטלת סבב סנקציות נוסף על אירן, שיכלול, לראשונה, אמברגו על ייצוא נפט מהרפובליקה האיסלמית. ההחלטה קובעת כי חתימת חוזי אספקת נפט חדשים עם אירן נאסרה לאלתר, אולם אספקת נפט על פי חוזים קיימים תימשך עד 1 ביולי. שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, אמר בצאתו מהמפגש כי מדובר ב"חלק מסבב סנקציות חסרת תקדים, המעיד על מחויבות האיחוד האירופי לנושא". הוא הבהיר שההחלטה התקבלה משום ש"אירן ממשיכה להפר החלטות של מועצת הביטחון של האו"ם, ומעשירה אורניום לרמה של 20% - רמה שאין לה שום הסבר אזרחי מתקבל על הדעת".

מדובר בצעדים הקיצוניים ביותר עד כה במסגרת מאמצי המערב לשכנע את טהרן לזנוח את תוכנית הנשק הגרעיני שלה, שאירן מסרבת להודות רשמית בקיומה. המרכיב המשמעותי ביותר בעיצומים, שביכולתו לפגוע קשות בכלכלה האירנית, הוא אמברגו הנפט - אולם כצפוי, החרם לא יוטל באופן מיידי, אלא רק החל מעוד חצי שנה. זאת, כדי לאפשר לאירנים זמן לנקוט צעדים לריצוי הקהילה הבינלאומית ולהסרת רוע הגזרה, כמו גם כדי לאפשר לכמה מדינות אירופיות, התלויות בנפט האירני, לגבש מקורות יבוא אחרים לזהב השחור. נכון להיום, מהווה הנפט האירני כ-20% מאספקת הנפט של האיחוד. מדינות מסוימות - ובייחוד יוון, איטליה וספרד - תלויות כיום לחלוטין בנפט האירני.

כינוס שרי החוץ של האיחוד האירופי, בריסל, 23 בינואר 2012. משמאל: ג'וליו טרצי (איטליה), אורי רוזנטל (הולנד), פאולו פורטס (פורטוגל), ז'אן אסלבורן (לוקסמבורג). רויטרס
שרי החוץ של איטליה, הולנד, פורטוגל ולוקסמבורג, היום בבריסל/רויטרס

"הלחץ של הסנקציות מיועד לנסות ולהבטיח שאירן תתייחס ברצינות לבקשתנו לבוא לשולחן המשא ומתן ולהיפגש", הסבירה שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון. בפנותה לאירנים, הזכירה את סבב השיחות הקודם עם אירן שנכשל, בדיוק לפני שנה בטורקיה: "או שתשובו לשיחות על הנושאים שהשארנו פתוחים בשנה שעברה באיסטנבול, או שתניחו הצעות נגד משלכם".

"אנחנו לא יכולים לקבל את העובדה שאירן מפתחת פצצת אטום", הוסיף שר החוץ של גרמניה, גידו ווסטרוולה. "זה לא רק נושא של ביטחון אזורי, זה נושא חשוב עבור העולם כולו - ולכן עלינו לנהוג בתקיפות. איש לא אוהב לעשות זאת, ובו בזמן הדלת לדו שיח נותרת פתוחה". לפי דיווח מסוף השבוע, מעצמות המערב צפויות לפרסם בקרוב הצהרה הקוראת לאירן לשוב למו"מ על תוכנית הגרעין שלה.

סירות דייגים לצד מכליות דלק, מיצרי הורמוז שבמפרץ הפרסי, 19 בינואר 2012. Kamran Jebreili, AP
20% מאספקת הנפט העולמי תלויים על בלימה. דייגים בנסיכות ראס אל-חמה מביטים במכליות נפט העוברות במיצרי הורמוז, השבוע/AP, Kamran Jebreili

עם זאת, לפי ההערכות, אין בכוחו של חרם נפט אירופי למוטט לחלוטין את הכלכלה האירנית, שכן עיקר יצוא הנפט מאירן הוא למדינות אסיה, ובייחוד לסין (20% מהנפט האירני) ויפן (17%). טענה זו נשמעת כל העת מאירן, שגם אחרי חמישה סבבים משמעותיים של עיצומים חריפים, נוטה לזלזל בהשלכות הסנקציות וטוענת שלעולם לא יהיה תחליף לנפט המופק במדינה. בטהרן אומרים כי לאירופה אין חלופה אמיתית לאספקת הנפט מאירן, וכי ערב הסעודית ועירק לא יוכלו לעמוד בביקוש. לפי גורמים בשוקי הנפט באירן, הפקת דלק משדות הנפט בעירק תיארך שנים, בעוד שרכישת נפט מערב הסעודית תבוא על חשבון השוק האסייתי.

צעד הפגנתי: 6 ספינות קרב מערביות במיצרי הורמוז

בעקבות ההחלטה, אמר היום אמר גורם מדיני בכיר לוואלה! חדשות כי "ישראל מברכת על החלטת שרי החוץ האירופים, ועל כל החלטה שמתקבלת נגד משטר הגרעין האירני, אבל ישראל מצפה לצעדים נוספים. יש עוד דרך ארוכה שהקהילה הבינלאומית יכולה ללכת כדי ללחוץ על האירנים עד שהם יפסיקו לחלוטין את פיתוח הגרעין".

נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" של הצי האמריקאי, מרץ 2005. Ted S. Warren, File, AP
100,000 טונות, 90 מטוסים. נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" שעברה הלילה במפרץ/AP, Ted S. Warren, File

באירן, באותה נשימה עם הזלזול בסנקציות ובחרם הנפט, ממשיכים לאיים לנקוט צעד קיצוני ביותר במידה ויוטלו: חסימת מיצרי הורמוז שבפתח המפרץ הפרסי, שדרכם עבר כ-20% מהנפט העולמי. במדינות המערב חזרו והבהירו בתגובה כי יעשו כל שיידרש כדי לשמור על נתיב הסחר הזה פתוח, והלילה עשו צעד הפגנתי בנושא: שש ספינות מלחמה של ארה"ב, בריטניה וצרפת עברו יחד במצרים, במשט הפגנתי. את שיירת הספינות הובילה נושאת המטוסים האמריקאית "אברהם לינקולן" - 100,000 טונות המונעות בכוח גרעיני, שעליה 90 מטוסים. נלוו אליה עוד ספינת טילים ושתי משחתות של הצי האמריקאי, כמו גם הפריגטה "אגריל" של חיל הים המלכותי הבריטי, וספינת מלחמה צרפתית. חילות הים של שלוש המדינות אמנם נוכחים באזור באופן שגרתי, אולם המעבר של כל הספינות יחדיו בתוך המיצרים, קילומטרים ספורים מחופי אירן, הוא מעשה לא רגיל בעל משמעות הפגנתית רבה.

עדכון ראשון: 9:18

העולם נגד אירן - כותרות אחרונות:
אירן מנמיכה להבות: "נוכחות ארה"ב במפרץ שגרתית"
ארה"ב במסר תקיף לאירן: הצבא שלנו ערוך לחלוטין
מעצמות המערב יקראו לאירן לדון בתוכנית הגרעין
עוד אחד בשרשרת? אופנוען התנקש בקצין צבא אירני

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully