וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הגרעין בבגדד: מה יציעו המעצמות לאירן?

יוסי מלמן

23.5.2012 / 1:08

בפגישה הגורלית צפויות המעצמות לבקש מאירן להפסיק להעשיר אורניום ברמה של 20% ולהקפיא כל פעילות כזו במתקן פורדו. בתמורה, יציעו המעצמות לאירן סיוע לכור המחקר

בשיחות שייפתחו היום (רביעי) בבגדד בין אירן למעצמות ה"5+1" (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת - ולצדן גרמניה) ידונו מספר הצעות שצפויות המעצמות להעלות בפני אירן. בין היתא, תחויב אירן להפסיק להעשיר אורניום ל-20% ולהקפיא כל פעילות במתקן להעשרת אורניום בפורדו, הסמוך לעיר קום. בעיני המעצמות, מדובר בצעדים בוני אמון מצד אירן, אשר יוכיחו כי הגרעין אכן נועד למטרות שלום, ואז תוכל אירן להעשיר אורניום ברמה של 3.5%.

סעיד ג'לילי, ראש הצוות האירני, ואחמט דאווט אולו, שר החוץ הטורקי, בפתח השיחות באיסטנבול 13 לאפריל 2012. רויטרס
השיחות הקודמות הסתיימו ללא פריצת דרך. ראש הצוות האירני, סעיד ג'לילי ושר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו, בשיחות באיסטנבול בחודש אפריל/רויטרס

בתמורה, יציעו המעצמות לאירן את עקרונות ההצעה שכבר הוצעה להם ב-2009, לפיהם יסופקו לה לוחות דלק לכור המחקר הגרעיני בטהרן, ויוצע לאירן סיוע לשדרוג רמת הבטיחות בכור, אשר הוקם ב-1960 והוא מאוד מיושן.

כמו כן, המעצמות יציעו לאירן להקים כור מחקר חדש, לצד הכור הקיים, שיופעל באמצעות דלק גרעיני ברמת העשרה של 3.5%, וכן סיוע להשבחת הבטיחות בכור להפקת חשמל בבושהר, שהקימו הרוסים, ואספקת חלקי חילוף למטוסי הנוסעים שלהם, שהם בעיקר מסוג בואינג ואיירבוס מיושנים.

טרם ברור אם המעצמות ידרשו מאירן גם להעביר לחו"ל את 130 הק"ג של האורניום המעושר ברמה של 20% שברשותה כעת.

בארצות הברית ימשיכו ללחוץ על אירן

אמש, לאחר פרסום ההסכם שהושג בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לבין אירן, הודיע הבית הלבן כי הוא מברך על המהלך, אותו כינה "צעד קדימה". עם זאת, הדגישו בוושינגטון כי ארצות הברית תמשיך ללחוץ על טהרן עד אשר תראה צעדים ממשיים בנוגע לתכנית הגרעין שלה.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי "הבטחות הן דבר אחד - מעשים וקיום מחויבויות הם דבר אחר". קרני הוסיף כי ארצות הברית "תמשיך ללחוץ על טהרן ולהתקדם עם הסנקציות".

עם שובו מביקור בטהרן, הודיע מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, כי אירן והסוכנות גיבשו הסכם לפתרון מה שהוגדר "ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין האירנית". ההסכם צפוי להיחתם בימים הקרובים - אך עדיין לא ברור היכן ומי יחתום עליו.

עוד באותו נושא:
פרשנות: אירן לא תוותר על יעדה ההיסטורי-אסטרטגי
ארה"ב: למרות ההסכם עם סבא"א, נמשיך ללחוץ על אירן
ספקנות בישראל: "האירנים מפרי הסכמים סדרתיים"
אירן מצהירה: בכור בטהרן הוטען דלק מתוצרת עצמית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully